Med modellen Patriot försökte Jeep 2007 locka tillbaka de kunder som flytt fältet sedan lanseringen av andra generationen Cherokee. Det gick sådär. Nu tar de nya tag.

Första intrycket #439

Jeep har tagit åt sig av kritiken. Senaste uppdateringen har gjort modellen behagligare invändigt. Men någon klassvinnare är det fortfarande inte tal om.

Modellens former refererade oblygt till den kultförklarade ur-Cherokeen tillverkad mellan 1984 och 2001. Patriot hade dock en nertonad trapper-image och målgruppen var inte längre enbart grisuppfödare och jägare. De tänkta köparna var nu mer av urban karaktär, kryssandes mellan köpcentren och nattklubbarna. Köparna är hittills 214 stycken till antalet.

Patriot gjorde bort sig i Teknikens Världs femvagnstest av suvar i nummer 18/2007 och tog obehindrat sistaplatsen. Mycket skäll fick interiören som ansågs plastig och det är främst här Patriot nu har fått sig en uppryckning.
Jeep har med enkla medel höjt stämningen i kupén. Instrumentpanelen ger nu ett mjukare intryck tack vare runda luftutblås, tillrundad mittkonsol med nya greppvänliga reglage.
Den manuella lådan känns taggig och backen kräver en extra knuff för att man ska slippa höra ett hjärtskärande rassel när kuggarna inte lirar.

Dugliga suvar ska ha personbilskänsla och det har Patriot. Fjädring och styrning lirar fint och karossens kantighet gör den greppbar i speglarna. Svepytan för bakre torkaren är ett skämt men så är alla rutor låga. Patriot är primärt framhjulsdriven, men de bakre hjulen hjälper till vid behov. Med en spak mellan stolarna aktiveras konstant fyrhjulsdrift. Kraften fördelas då lika mellan fram- och bakaxel upp till farter av 15 km/h.
I dag finns Patriot bara i ett utförande på den svenska marknaden: 2,4 Sport. Inget kraftpaket precis, det tar ett tag att komma upp i tempo men väl där håller man lätt takten. Ett dieselalternativ på 2,2 liter med 163 hästkrafter är på gång. Pris och datum är ej bestämt.
Uppdateringen hos Patriot omfattar även lackade dörrhandtag, aktiva nackskydd och Hill Start Assist. Dessvärre är ljudanläggningen utbytt och omfattar nu inte längre de nedfällbara extrahögtalarna i bakluckan. Det bryr sig knappast grisuppfödaren om, men väl discjockeyn.

Jeep Patriot 2,4 Sport

Pris
Från 239 900 kronor.

Motor
Bensin. 4-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 88/97 mm, cylindervolym 2 360 cm3. Max effekt 168 hk (125 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 222 Nm vid 4 400 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift med automatisk eller manuell inkopplad fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänkaxel med tvär och längsgående stag.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,8 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 215/60 R 17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 263, längd 441, bredd 179, höjd 166, spårvidd f/b 152/152. Tjänstevikt 1 610, maxlast 400, max släpvikt 1 500. Tank 51 liter.

Fartresurser*
Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,7 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 1,14 landsväg 0,67, blandad körning 0,84 l/mil. CO2 200 g/km. 

Skatt
1 800 kronor per år.

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer