Jeep Renegade har vissa av märkets klassiska attribut, inte minst grillen med de sju stående luftintagen. Men hur står det egentligen till under den rustika ytan?

Det här är nytt!

Ny motor
Den fyrcylindriga bensindrivna turbomotorn på 1,3 liter med partikelfiltrering.
LED-strålkastare
Från utrustningsgrad Limited och uppåt så är LED standard på halv-, hel- och dim- samt parkeringsljus.
Uppdaterat infotainmentsystem
Den stora skärmen mitt i bilen ger tillgång till det mesta och telefonen kopplas upp enkelt.

Jeep Renegade är modellen som Jeep själva introducerade som den mest terrängdugliga bilen i klassen vid lanseringen hösten 2014. Jonas Borglund var på plats och fick till och med höra märkets utsända beklaga att de under de då senaste tio åren hade byggt bilar som folk inte ville ha där främst Jeep Compass avsågs. Självinsikt och självrannsakan som ett amerikanskt karaktärsdrag? Nåväl, Jeep Renegade byggs i Italien och är det amerikanska märkets svar på Fiat 500X – trots att utseendet skiljer avsevärt mellan de bägge.

Jeep Renegade 1.3 GSE 150 T4 Limited FWD DDCT

Foto: Linus Pröjtz

Formen hos Renegade kommer säkert att locka en del köpare.

Under sommaren 2018 presenterades Renegade med en smärre medelålders uppdatering och det är nu dags för svensk introduktion, ungefär fem år efter att första versionen premiärvisades på Genèvesalongen 2014. De exteriöra utseendemässiga nyheterna är relativt få på den nu ansiktslyfta modellen.­ Främst märks mindre designförändringar på front- respektive bakstötfångare plus att strålkastarna nu är av LED-typ.

Jeep Renegade 1.3 GSE 150 T4 Limited FWD DDCT

Foto: Linus Pröjtz

Knappmängden i ratten blir här tydlig. Förarmiljön har fått ett uppdaterat infotainmentsystem som fungerar bra.

Men i grund och botten är det samma Jeep-look som lever vidare, vilket hela tiden varit tanken. Men det är just på den punkten som denna framhjulsdrivna Renegade spricker. För trots att bilen ser ut som en Jeep, så känns den inte som en sådan. Mycket av det som känns – det känns fel. En av de stora nyheterna hamnar under skalet,­ nämligen den fyrcylindriga bensinmotorn på 1,3 liter med turbomatning, 150 hästkrafter och 270 Nm vridmoment. I vår Limited-utrustade provkörningsbil (pris från 270 900 kronor) är den kopplad till en sexväxlad dubbelkopplingslåda – en kombination som bör undvikas.

Jeep Renegade 1.3 GSE 150 T4 Limited FWD DDCT

Foto: Linus Pröjtz

Stolarna håller enklare standard med platt dyna och ryggstöd.

Motorn är synnerligen kraftlös under 1 800 r/­min, det vill säga innan turbon börjar ladda. Det blir en form av av/på-effekt vilket ger en bitvis ryckig karaktär. Jeep har dessvärre inte lyckats få till en mjuk övergång i kraftutvecklingen, vilket drabbar Renegade rejält på flera sätt. Växellådan brister på samma sätt som motorn, vilket förstärker den ryckiga gången. Dubbelkopplingslådan tvekar och hugger i växlarna om vartannat, vilket gör kombinationen med motorn synnerligen olycklig. Det ska sägas att det mestadels är vid lägre varvtal och mindre effektpåslag, vid stadskörning eller på 70-sträckor, som detta visar sig tydligast.

Bilen, som rullar på Goodyears nordiska dubbfria vinterdäck under provkörningen, går relativt stötigt på alla underlag. Vidare så känns styrningen inte mekaniskt kopplad till bilen. Det händer saker när jag vrider på ratten, men att få detta bekräftat med en känsla genom ratten är bara att glömma. Att från förarplats avgöra hur mycket grepp som vägen erbjuder är synnerligen svårt då bilen inte kommunicerar tillbaka till föraren.

Jeep Renegade 1.3 GSE 150 T4 Limited FWD DDCT

Foto: Linus Pröjtz

Ser du Jeep-fronten i mitten av baklampan? Märket jobbar utan tvivel stenhårt med att få in sitt arv både här och där.

Stolarna håller enkel standard. Platta och relativt hårda, med justerbart svankstöd­ och justerbar dynhöjd. Det går inte att få till en perfekt körställning, än mindre en bra långfärdskomfort. Ljudnivån och den bristande sittkomforten är anledningen. Ljudnivån är alltjämt hög. Vindljud, vägljud och i viss mån även motorljud. I motorvägsfart­ noterar jag ett märkligt ljud runt främre passa­gerardörrens tätningslist, ett ljud som försvinner när vi trycker lätt med ett finger på listen.

Jeep Renegade 1.3 GSE 150 T4 Limited FWD DDCT

Foto: Linus Pröjtz

Är det åtta ribbor i grillen? Nej du, svär inte i kyrkan. Jeeps klassiska grill har sju ribbor. Sju.

Kvalitetskänslan är inte i paritet med prislappen, men det uppdaterade infotainment­systemet fungerar i alla fall bra. Vilket inte kan sägas om strålkastarna. Svagt halvljus och riktigt svagt helljus längs mörka landsvägar. Helljuset är så svagt att instrumentbelysningen bländar föraren – jag blir tvungen att justera ner instrumentbelysningen till minimum för att inte bli bländad.

Jeep Renegade 1.3 GSE 150 T4 Limited FWD DDCT

Foto: Linus Pröjtz

Bilen, som rullar på Goodyears nordiska dubbfria vinterdäck under provkörningen, går relativt stötigt på alla underlag.

Jeep Renegade kan vara en vettig terrängbil­ i fyrhjulsdrivet utförande, men styrkan hos modellen för svenska kunder är tvivelaktig. I detta tvåhjulsdrivna utförande tvättas märkets historia effektivt bort, det är bara looken kvar. Och det räcker inte.

Jeep Renegade 1.3 GSE 150 T4 Limited FWD DDCT

Pris
270 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 70,0/86,5 mm, cylindervolym 1 332cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 270 Nm vid 1 850 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 2 tvärställda länkarmar per sida.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 11,07 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 215/60 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 257, längd 424, bredd 181, höjd 167, spårvidd f/b 154/154. Markfrigång 17,5. Tjänstevikt 1 454, maxlast 446, max släpvagnsvikt 1 450. Tank 48 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 351-1 297 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,0 s, toppfart 196 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,73 l/mil, landsväg 0,58 l/mil, blandad körning 0,64 l/mil. CO2 144 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 7 år, lack 2 år.


Skatt
4 478 kronor per år under de tre första åren, därefter 1 086 kronor per år.

Rivaler

Skoda Karoq 2019

Foto: Patrik Lindgren

Skoda Karoq 1,5 TSI 150 automat
För samma pengar som för Renegade köper du en större och bättre fungerande bil i Karoq. Bäst baksäte i klassen.
Pris: 272 600 kronor.

Opel Mokka X 2017

Foto: Patrik Lindgren

Opel Mokka 1,4 Turbo 140 automat
En bil som fick stryk av Karoq i test, men som kostar klart mycket mindre. Storleksmässigt väldigt lik Renegade.
Pris: 232 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer