En helt ny Kia Ceed, utvecklad i och för Europa, gör entré på den svenska marknaden. Vi kör femdörrarsversionen med minsta bensinmotorn.

Det här är nytt!

Allt
Hela bilen ska vara ny, men i alla fall den trecylindriga motorn är en uppdatering av en tidigare använd kraftkälla.
Partikelfilter
Nu även på bensinmotorerna. Kia liksom övriga tillverkare satsar nu hårt för att möta hårdare krav i och med införande av WLTP-körcykeln.
Namnet
Cee´d tappar apostrofen i namnet och blir Ceed.
Teknik
Tydligare och bättre arbetande chassiinställning med komfortbetoning. Kia jobbar vidare med sina aktiva säkerhetssystem och erbjuder nu vad de själva kallar steg 2 av sin aktiva filhållningsassistent.

Kia lanserar nu den tredje generationen av Ceed på den svenska marknaden, en bil som Kia Sverige hoppas ska ta marknadsandelar från ohotade ettan i klassen – Volkswagen Golf. Enkelt uttryckt så säljer Golf i runda slängar nästan tre gånger mer än någon av konkurrenterna. Samtidigt är det så kallade C-segmentet ytterst viktigt för biltillverkarna då det står för runt 22 procent av den totala försäljningen inom Europa.

Den utgående generationen Ceed (mycket riktigt tar Kia bort apostrofen i namnet vid lanseringen av nya bilen) har stått för 16 procent av märkets totala försäljning. På den svenska marknaden har Ceed varit märkets bäst säljande produkt, men den har mestadels sålt i kombiutförande. Runt nio av tio sålda har varit av den så kallade SW-versionen. Men det hoppas man nu kunna ändra på. Siktet är inställt på kunderna som i dag väljer instegsversionen av femdörrars Volkswagen Golf och målbilden för Kia Sverige borde vara att ändra Ceeds styrkeförhållande mellan 5-dörrars och kombiversionen Sportswagon (lanseras senare under hösten 2018) till 25/75.

Kia Ceed 2019

Känslan i styrningen saknas till stor del. Kraftuppbyggnad och känsla borde gå hand i hand med den vassa utväxlingen, men gör det icke.

Vår blå Ceed Advance har den lilla 1,0T-GDi bensinmotorn under huven, ett motoralternativ som tidigare inte erbjudits till Ceed i Sverige. Tre cylindrar på totalt 998 kubikcentimeter med turbo som ger 120 hästkrafter och 172 newtonmeter kombinerat med en manuell låda. Instegsversionen heter Action och erbjuder bland annat aluminiumfälgar, manuell AC, filhållningsassistent och autobroms – allt till lanseringspriset 179 900 kronor. Med tanke på hur ofta och hur mycket som bilarna i den här klassen rabatteras skulle jag inte finna det för otroligt att Kia får göra det där priset mer eller mindre permanent.

Vår provkörda bil är Advance-utrustad (6 900 kronor extra) vilket bland annat innebär klimatanläggning, 17-tumshjul, regnsensor och tonade bakre sidorutor samt bakruta utöver Action-utrustningen. Nyhetskänslan när jag hämtar nya Ceed i InfraCity, vid Kias svenska huvudkontor alldeles norr om centrala Stockholm, är begränsad. Givetvis märks det uppdaterade formspråket med mer tydligt markerade hörn framtill liksom den något lägre hållningen. Bilen ser ut att stå med lite mer tyngd mot backen. Jämfört med generation 2 är nya Ceed 23 mm lägre, 20 mm bredare och 20 mm kortare överhäng fram. Axelavståndet är oförändrat 2 650 mm och totallängden är densamma då bakre överhänget blivit 20 mm längre. Bagageutrymmet har blivit 15 VDA-liter större med baksätet uppfällt (totalt 395 liter/1 291 med baksätet fällt) och lasttröskeln är klart lägre (-87 mm) jämfört med tidigare.

Kia Ceed 2019

Foto: Glenn Lindberg

Nya Ceed har betydligt lägre lasttröskel än tidigare, en välkommen nyhet som gör vardagslivet enklare. Ingen skidlucka och 60/40-delning är sämre.

Direkt när jag tar plats bakom ratten märks skillnad då pekskärmen flyttat högst upp på instrumentpanelen i stället för att sitta mitt på som tidigare. Tydligheten är bättre än tidigare och det digitala gränssnittet är lätt att ta till sig. Nya Ceed erbjuder såväl Android Auto som Apple CarPlay – något annat hade varit otänkbart för en bil introducerad 2018. Stolen ger hyfsat stöd åt kroppen, men redan efter relativt kort körning känns stolen platt. Körställningen blir inte optimal då dynan bara är justerbar i bakkant. När jag justerat ner dynan så långt det går är främre delen av dynan för hög. Jämfört med stolar i standardutförande i övriga golfklassen så är den fullt i klass med dem – förvänta dig inga ergonomiska mästerverk i någon av bilarna på marknaden.

Känslan interiört är inte ljusår från föregångaren. Men Kia har slipat lite här, valt material med större omsorg på några ställen och satsat på etablerade funktionslösningar där sådana funnits att ta efter. Såsom farthållarlösningen på höger ratteker. Smidig och lätthanterlig placering. Två saker märks direkt med nya Ceed. Det första är att ljudkomforten lider av en hel del vägljud. I hastigheter upp till 70 km/h märks motorljudet, men sedan tar vägljudet över. Vid körning i tunnlar märks nyanserat ljud från omgivningen vilket tyder på delvis bristande ljudisolering, vilket är fullt normalt i golfklassen.

LÄS MER: Nya Kia Ceed Sportswagon

Kia Ceed 2019

Foto: Glenn Lindberg

Mer tydligt markerade hörn framtill och lite längre överhäng bak, som ger lite större lastvolym.

Det andra är att stötdämpningen har blivit bättre än tidigare. Gångkulturen även på mindre svenska vägar är mer befriad från stötar än tidigare och Ceed känns bättre planterad på vägen. Fjädrarna fram har blivit 40 procent styvare samtidigt som krängningshämmarinställningen gjorts 22 procent mindre styv. Resultatet blir en bil som går plattare på vägen med mindre krängning. Stötdämpningen är klart bättre då både mindre och större ojämnheter dämpas riktigt bra, kanske klassledande. Det får ett framtida test avgöra.

Chassiinställningen kommer även till sin rätt på mindre och kurviga vägar där bilen ligger fint och förtroendeingivande genom kurvorna. Hanterbarheten är mycket god och reaktionerna är följsamma, hyfsat fasta och bestämda. Att arbeta med vikterna i bilen, att lastförskjuta mellan fram och bak in i en kurva eller mitt i – då reagerar Ceed mycket bra. Precis som man vill och förväntar sig.

Kia Ceed 2019

Foto: Glenn Lindberg

En trevlig interiör, om än av det mörkare slaget. Ny pekskärm dominerar.

Detsamma gäller fjädringskomforten, som är mycket bra både över mindre och större ojämnheter. Det finns ett inbyggt lugn i bilen som är ytterst attraherande. Styrningen har bara 2,4 varv mellan fulla utslag vilket gör den riktigt rappt utväxlad. Det behövs bara små rattutslag för att få bilen dit man vill. Men känslan i styrningen saknas till stor del. Kraftuppbyggnad och känsla borde gå hand i hand med den vassa utväxlingen, men gör det icke. I stället känns styrningen syntetisk och det är synd för här fanns möjligheten att bli bäst av alla – både komfortabel och rakt igenom inspirerande att köra. Att lyckas med den kompromissen är sjukt svårt och nya Kia Ceed når inte hela vägen.

Provbilen är utrustad med Michelin Primacy 3-däck i dimension 225/45 R17 – ett däck som dels är komfortabelt i sig och som alltid får bilar att prestera bra. Det är med andra ord inget fel på däcken. Den trecylindriga motorn duger hyfsat som vardagskamrat, men den kräver rejält med varvtal för att nå någon form av prestanda. Detsamma gäller i stort sett alla liknande motorer på marknaden, så inget konstigt med det. Men det är värt att nämna gång efter annan att det inte händer så mycket när man trycker på gaspedalen, vilket påverkar dig på flera sätt. Dels är det svårt att avverka en omkörning snabbt och dels bidrar motorn inte alls till att bygga en trevlig och inspirerande körupplevelse.

Kia Ceed 2019

Foto: Glenn Lindberg

Bagageutrymmet har blivit 15 VDA-liter större med baksätet uppfällt (totalt 395 liter/1 291 med baksätet fällt).

Den sexväxlade lådan är enkel att hantera, näst intill med syntetisk känsla i spaken. Sjätte växeln blir mer av en överväxel i trafik, det är sällan jag lyckas använda den längs lederna runt Stockholm. Det är först ute på motorväg och landsväg som sexan går att använda. Då vår bil bara hade gått 38 mil när vi hämtade den så får vi avvakta slutgiltiga omdömen, inte minst om bränsleförbrukning, till ett senare tillfälle. Omdömena kring nya Ceed skiftar en aning och nyhetskänslan är inte extremt stark. De starka sidorna är utan tvekan stötkomforten och bilens förmåga att kännas planterad och säker på vägen.

LÄS MER: Nya Kia ProCeed

Kia Ceed 1,0T-GDi

Pris
Lanseringspris från 179 900 kronor, säljs nu, första kundleverans augusti 2018.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 71,0/84,0 mm, cylindervolym 998 cm3. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 172 Nm vid 4 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Multilänkaxel.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 10,6 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16. Provbilen utrustad med 225/45 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 431, bredd 180, höjd 145, spårvidd f/b 157/158. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 297, maxlast 503, max släpvagnsvikt 1 200. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 395-1 291 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,1 s, toppfart 190 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,65 l/mil, landsväg 0,50 l/mil, blandad körning 0,56 l/mil. CO2 128 g/km.


Garantier
Nybil 7 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år, assistans upp till 7 år/15 000 mil vid service hos märkesverkstad.


Skatt
3 066 kronor per år.

Rivaler

 

Volkswagen Golf 1,0 TSI 110
Instegsmotorn på bensinsidan saknar tio hästar jämfört med nya Ceed. En ny 1,5 TSI 130 är på G, men blir dyrare.
Pris: 189 900 kronor.

Hyundai i30 1,0 Turbo
Samma axelavstånd, samma motor, samma bredd, samma totalvikt och i stort sett samma höjd. Samma bil? Snudd på.
Pris: 183 900 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Kia Ceed 1,0T-GDi
NÄSTA Toyota Yaris Y20 officiell