Med Cee'd har koreanska Kia tagit sjumilakliv i bilbranschen. Nu stegar de vidare och kommer med sin första miljöbil.

Första intrycket #413

Mer behövs egentligen inte. Rätt många klarar sig med 90 hästkrafter och kan gnugga händerna åt miljörabatten.

I slutet av förra året introducerades Kia Cee’d med 1,6-liters dieselmotor på 115 hästkrafter. Kundintresset var stort långt före försäljningsstart.

Nu kommer Cee’d med en likadan motor nedtrimmad till 90 hästkrafter. Det kan tyckas drastiskt med ett effekttapp på drygt 20 procent, men det upplevs aldrig så.
Visst är 1,6 CRDi Eco klenare än vanliga 1,6 CRDi. Men handen på hjärtat: spelar det egentligen någon roll om det tar 11,5 eller 13,8 sekunder att nå 100 km/h från stillastående eller om toppfarten är 188 eller 172 km/h i den här typen av bil?
Tänkte väl det!

Modellen är miljöklassad vilket åtminstone än så länge ger 10 000 kronor i rabatt.
Jag tror att köparen bryr sig mer om att Eco drar 0,45 liter milen blandad körning och har ett koldioxidutsläpp på 119 gram/km. Motsvarande siffror för den lite starkare dieseln är 0,47 liter/mil och 125 gram/km.
En av anledningarna till att Eco inte känns speciellt mycket svagare är att det maximala vridmomentet på 235 Nm kommer redan vid 1 750 r/min, och håller fast vid det till 2 500 r/min. Det känns aldrig nödvändigt att hålla på och peta i växellådan eftersom det fungerar ypperligt att köra på de höga växlarna.
Jag skulle tro att majoriteten klarar sig alldeles utmärkt med den här motorn. Den är bra till både stads- och landsvägskörning så länge föraren håller sig till de lagar och regler som gäller. Den som är sugen på feta långsladdar, hisnande acceleration och hög toppfart har nog redan slutat läsa.

Sin storlek till trots är Cee’d förbluffande villig att sluka last. Det är ett av bilens toppnummer.
En sak stör mig dock rejält: Vägljudet är mer eller mindre öronbedövande. Det beror sannolikt på däcken, Michelin Energy Saver. I vårt däcktest (TV 17/08) konstaterade vi att just de däcken är slamriga och bullriga, bortsett från att de har dåliga bromsegenskaper på vått underlag. Men visst spar de bränsle.

Utöver miljörabatten tjänar du upp till 5 000 kronor i inköpspris på att välja en 1,6 CRDi Eco mot en vanlig 1,6 CRDi. Utrustningsnivån är densamma utom att farthållare saknas i ECO, garantierna likaså.
Vad får dig egentligen att tveka?

Kia Cee’d 1,6 CRDi ECO

Pris
166 900 kronor.

Motor
Diesel. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar,  4 ventiler per cylinder. Kompression 17,3:1. Borrning/slag 77,2/84,5 mm, cylindervolym 1 582 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 235 Nm mellan 1 750 och 2 500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) med undre triangellänk, bakmultilänkaxel med dubbla längsgående och dubbla tvärgående stag.

Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 6 tum, däck 205/55 R 16. 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 424, bredd 179, höjd 148, spårvidd f/b 155/154. Tjänstevikt ca 1 468, maxlast ca 350, max släpvikt 1 400. Tank 53 liter.

Fartresurser*
Toppfart 172 km/h. Acceleration 0–100 km/h 13,8 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 0,54, landsväg 0,41, blandad körning 0,45 l/mil. CO2 
119 g/km. 

Skatt
2 032 kronor.

* Enligt tillverkaren


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer