Det här är den första riktigt vassa femdörrarsbilen från koreanska Kia. Snygg att titta på och mycket detaljer. Men hur är den egentligen att köra? Vi kollar.

Första intrycket

Det ser så bra ut och backspeglarna flaxar välkomnande när jag närmar mig bilen. Men det visar sig mest vara ögongodis. Kia Cee’d GT+ håller inte måttet.

Tittvänlig

6/10

Prisvärd

6/10

Med förra generationen Kia Cee’d kändes koreanerna snubblande nära klassledande Golf. Men kanske har de haft lite för bråttom att bli bland världens allra största biltillverkare.
Andra generationen Cee’d kändes inte lika genomtänkt men likväl ger de sig nu i kast med Golf GTI med denna Cee’d GT.
Vid en första anblick ser det riktigt bra ut. Cee’d GT har en stark framtoning, mer så i GT+ som provkörs här. Det är många attribut som känns helt rätt. Varselljusen i hörnen av främre stötfångaren, i form av iskuber, är något som direkt drar ögonen till sig. De höga 18-tumsfälgarna med röda bromsok, dubbla avgasutblås.
Utrustningsnivån på Cee’d GT+ är mycket hög. Backkamera och navigator är sådant som annars brukar kosta extra.
Så långt allt väl.
Men Cee’d GT+ har lite konstigheter för sig som gör att den inte riktigt levererar.
Golf GTI med 230 hästkrafter är inte bara snabbare, den är framför allt mer komfortabel. Kia verkar ha glömt att isolera bilen. Efter en vecka på skånska vägar känner jag mig lomhörd. Det går knappt att föra en konversation i bilen.
De skålade Recarostolarna är visserligen bekväma men de sitter för högt monterade. Jag slår knäna i rattstången. Interiören är ett gytter av knappar som det är svårt att hitta rätt i. Det gäller inte minst ratten som har hur många knappfunktioner som helst och de längst ner når jag inte med ett utsträckt finger. Jag får släppa ratten och det kan väl inte vara meningen.

I laglig landsvägsfart känns Kia Cee’d GT+ alldeles för hård i fjädring och stötdämpare.
Okej, det låter ju bra för då borde man kunna sträcka ut ordentligt med den när tillfälle ges.
Men nej, inte heller där levererar bilen. Med mer attack i körningen blir allt för mjukt och styrningen hänger inte med.
Kia Cee’d GT+ har utseendet för sig, är rikligt utrustad och runt 30 000 kronor billigare än en Golf GTI.
Men det räcker tyvärr inte.

Kia Cee’d GT+

Pris
256 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. 1 591 cm3, 204 hk (150 kW) vid 6 000 r/min, 265 Nm mellan 1 750 och 4 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Mått/vikt (cm/kg)
Längd 431, bredd 178, tjänstevikt 1 447, maxlast 423, tankvolym 53 liter.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/40 R 18.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,7 s, toppfart 230 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,97, landsväg 0,61, blandad körning 0,74. CO2 171 g/km.


Skatt
1 440 kronor per år.

Rival

Provkörning av Volkswagen Golf GTI

Volkswagen Golf GTI
Sjunde generation av Golf GTI är snabb, komfortabel och körbar. Bättre än någonsin. Och bara 0,60 liter per mil. Bra kombo.

Pris: Cirka 285 000 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Kia Cee’d GT+
NÄSTA Mitsubishi Outlander får facelift – första bilderna