Helt nya Kia Ceed kompletteras nu av den historiskt sett riktiga volymmodellen Ceed Sportswagon – kombin alltså. Vi kör den med nya 140-hästarsmotorn.

Det här är nytt!

Sportswagon
Kombipåhänget till femdörrarsversionen­ rymmer 625 till 1 694 liter. Nästan 100 liter mer än tidigare.
Diesel
Under 2019 kompletteras motorutbudet av en 136-hästars diesel.

Kia Ceed är märkets överlägset bäst säljande modell i Sverige, 2017 såldes totalt 5 781 exemplar. I Teknikens Värld nummer 17 provkörde Linus Pröjtz den vanliga femdörrarsversionen, men nio av tio kunder väljer denna kombiversion. Eller Sportswagon som den heter på Kia-språk.

Liksom sitt 29 centimeter kortare syskon­ är detta den tredje generationen sedan Ceed ersatte Kia Cerato 2006. Nya Ceed Sportswagon, eller SW, mäter alltså 460 centi­meter på längden medan axelavståndet är detsamma, 265 cm, precis som femdörrarsversionen och dess föregångare. En stor skillnad från föregående generation är lastutrymmet, nu från 625 upp till 1 694 liter, vilket är nästan 100 respektive 50 liter mer än tidigare. Detta tack vare att karossen nu är en decimeter längre. Överhänget fram har förkortats medan det bakre gått åt andra hållet.

Kia Ceed Sportswagon

Foto: Patrik Lindgren

Den fina styrningen kompletteras av att stötdämpningen har omarbetats och sväljer ojämnheter på ett bättre sätt.

Vi har tidigare kört Ceed med den nya tre­cylindriga enlitersmotorn med 120 hästkrafter. Denna går också att få till SW med manuell låda. Vår mörkblå/grå provbil är utrustad med den starkare motorn. Bensinmotorn 1,4 T-GDi levererar 140 hästkrafter och är i detta fall sammankopplad med sjuväxlad dubbelkopplingslåda, sexväxlad manuell går att få till 15 000 kronors besparing.

Medan instegsversionen hos femdörrars Ceed är Action, siktar Ceed SW högre och går endast att få som välutrustad eller ännu mer utrustad. I det förstnämnda Advance ingår bland annat autobroms, backkamera,­ aktiv filhållningsassistans, farthållare och helljusassistans. Men baksätet är då endast delbart 60/40 och saknar skidlucka. I stället hoppas Kia på att du ska välja till Advance Plus-paketet för 9 900 kronor. Då får du 40/20/40-delning av baksätet, dödavinkelvarnare, eluppvärmt baksäte och navigationssystem med större skärm, åtta i stället för sju tum.

Kia Ceed Sportswagon

Foto: Patrik Lindgren

Sportswagon har varit det mest populära alternativet här hemma men Kia hoppas att fler nu ska välja femdörrars­versionen.

Bakom ratten är allt nytt samtidigt som det direkt känns välbekant. Tidigare var instrumentbrädan tydligare avgränsad mot föraren, nu breder den ut sig mer åt passagerarens håll. Pekskärmen har flyttat högst upp på instrumentpanelen enligt senaste mode och knapparna har samlats under den. Ratten är mer skulpterad än tidigare vilket rimmar väl med Kias önskan om att uppfattas som mer sportiga. Knapparna på den har samlats på de vågräta ekrarna i stället för att som tidigare vara utspridda över hela ratten. Bra!

Mellan fulla rattutslag är det 2,4 varv vilket gör att det bara krävs små utslag för att få bilen dit du vill. Bilen känns trygg och förtroendeingivande, men för en riktigt fulländad känsla krävs en viss nerv som saknas här. Kanske bjuder Kia på det när nya vässade ProCeed som andas mer sport kommer i början av 2019. Den fina styrningen kompletteras av att stötdämpningen har omarbetats och sväljer ojämnheter på ett bättre sätt. Ceed känns mer självsäker på vägen och längs kurviga landsvägar kan jag avnjuta en någorlunda inspirerande körning. Ceed vaggar in mig i trygghet och är förutsägbar.

Kia Ceed Sportswagon

Foto: Patrik Lindgren

Bakom mig själv sitter jag okej med någon centimeter över mellan knän och stol.

Ytterligare något som vaggar mig, på ett helt annat sätt, är det vägljud som tränger in i kupén, vars ljudfrekvens upplevs som sövande. Ett inte helt ovanligt problem i storleksklassen men det bör kunna åtgärdas. Under provkörningen av Ceed med den trecylindriga motorn anmärkte Linus Pröjtz också på motorljudet som hördes tydligt. Så är dock inte fallet med denna starkare fyrcylindriga maskin. Kraftmässigt upplevs den som fullt tillräcklig, varken mer eller mindre.

Växellådan, den sjuväxlade med dubbelkoppling, har en tendens att tveka lite vid start från stillastående och kräver mer gas än förväntat, ett liknande beteende som Volkswagens DSG-lådor. Men som avhjälps genom att aktivera Sport-läget vid start och sedan övergå till vanligt körläge för att undvika att dra på växlarna och slippa det extra motorljud det medför.

Kia Ceed Sportswagon

Foto: Patrik Lindgren

Under lastgolvet bak finns flera smarta förvaringsfack, bland annat avsett till förvaring av insynsskydd.

Designmässigt har en hel del förändrats mot föregångaren. Det tidigare ganska framåtlutande utseendet har plattats till genom att höja fronten en smula och sänka sidolinjen i bakkant. Lite mer underbett än bekymrade ögonbryn. Kia anser att det ger ”en sportigare karaktär”, jag anser att det ger bättre runtomsikt tack vare större glasytor bakåt i bilen. Ett trendbrott medan de flesta andras sidolinjer kryper högre upp.

För att underlätta ytterligare är bilen utrustad med backsensorer som standard, den varnar även för ankommande korsande trafik vid backning. Aktiv filhållningsassistent är också standard. Den håller dig inom de vita linjerna genom att styra tillbaka bilen följt av ett pip och en notifiering om att hålla i ratten. Vid upprepade intrång över de vita linjerna fortsätter bilen att varna på samma sätt, inte mer. Medan andra bilar med liknande system aktivt gör försök att väcka en eventuellt sovande förare med ryck i bältet eller inbromsning.

Kia Ceed Sportswagon

Foto: Patrik Lindgren

Oavsett utrustningsnivå ingår Apple CarPlay och Android Auto.

Ceed Sportswagon säljs i nuläget med två bensinmotorer men fler kommer. 2019 står en dieselmaskin på agendan och ännu längre fram kan vi förvänta oss att Ceed elektrifieras liksom Kias övriga modellutbud ska göra. Nya Kia Ceed Sportswagon är utvecklad i Europa för den europeiska marknaden, och visst har de lyckats. Försäljningssiffrorna ökar stadigt och de knappar in på konkurrenter som Volkswagen och Ford. Ceed ger dock inget bestående intryck, den känns lite mellanmjölk. Missförstå mig rätt. Varken katastrofdålig eller superbra. Lagom helt enkelt, och det är just det som går hem i Sverige.

Kia Ceed Sportswagon 1,4 T-GDi DCT

Pris
214 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 71,6/84,0 mm, cylindervolym 1 353 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 242 Nm vid 3 200 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/45 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 460, bredd 180, höjd 147, spårvidd f/b 157/158. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 449, maxlast 431, max släpvagnsvikt 1 410. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 625-1 694 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,4 s, toppfart 206 km/h.


Bränsleförbrukning (NEDC)
Stad 0,66 l/mil, landsväg 0,49 l/mil, blandad körning 0,56 l/mil. CO2 127 g/km.


Garantier
Nybil 7 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år, assistans upp till 7 år/15 000 mil vid service hos märkesverkstad.


Skatt
2 984 kronor per år de tre första åren.

Rivaler

Hyundai i30 Kombi 2017

Hyundai i30 Kombi 1,4 Turbo D7
I grund och botten samma bil som Ceed, motor, axelavstånd är detsamma men i30 rymmer marginellt mindre last. 602-1 650 liter.
Pris: 231 900 kronor.

 

Volkswagen Golf Sportswagon

Volkswagen Golf Sportscombi 1,5 TSI DSG7
Ett av de mest populära valen i klassen men som är avsevärt mycket dyrare, har tio färre hästkrafter och trängre bagageutrymme.
Pris: 262 900 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Kia Ceed Sportswagon 1,4 T-GDi DCT
NÄSTA Seat Arona på 15 ton