Provkörning av Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid

Kia Ceed SW Plug-In Hybrid är första laddhybridkombin­ för vanliga plånböcker. Med en prislapp på 339 500 kronor och låga driftskostnader har den möjlighet att slå sig in bland toppsäljarna.

Det här är nytt!

Laddhybrid
För första gången får vi Hyundai-Kia-koncernens laddhybridteknik i en riktig kombi i golfklassen.
Eldrift
Batteriet klarar eldrift i fem mil.
Miljöbil
Berättigar till miljöbonus på drygt 39 000 kronor.

Årets första månad var en elektrifierad jordbävning som skakade om bilhandeln i Sverige. Var tredje bil som såldes i januari­ var nämligen laddbar. Och det är laddhybrider som dominerar.­ De sex mest sålda eldrivna bilarna var laddhybrider. Det kunde ha sålts ännu fler laddbara bilar om det bara hade funnits bilar att tillgå. Framför allt har det varit ont om ­bilmodeller som efterfrågas av ”vanligt folk”. En rymlig kombi som hanterar familjens transportbehov utan knot, som inte kostar en förmögenhet och som har en vettig räckvidd på el.

Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid

Foto: Mikael Stjerna

Styrningen är tung och fjädringen fast. Det styva chassit är en förutsättning för att man ska kunna hantera det 117 kilo tunga batteriet och vikten av elmotorn.

Det är där Kia Ceed SW Plug-In Hybrid kommer in i bilden.­ En efterlängtad gäst till elbilsfesten. Priset är 339 900 kronor och med en miljöbonus på 39 294 kronor så landar nettopriset på nästan exakt 300 000 kronor. I grunden är det en helt vanlig Kia Ceed kombi, försedd med en 1,6 liters bensinmotor på 105 hästkrafter samt en elmotor på 61 hästkrafter. Batteriet är på 8,9 kW och det kan driva bilen på el i fem mil i WLTP-körcykeln.

Drivlinan är inte ny, vi hittar samma paket i Kia Niro Plug-In Htbrid, Kia XCeed Plug-In Hybrid och i Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid. Men till skillnad från dessa är Kia Ceed SW något så helylle som en riktig kombi. Ceed SW Plug-In Hybrid är när detta skrivs den billigaste laddhybridkombin i landet. På papperet har den en konkurrenskraftig specifikation. Räckvidden på el är jämförbar med betydligt dyrare hybrider som till exempel Volkswagen Passat GTE och Volvo V60 T8 Twin Engine.

Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid

Foto: Mikael Stjerna

På marknaden finns inte särskilt många konkurrenter i dag. De tuffaste utmanarna finns faktiskt redan hos Kia-handlaren, Niro Plug-In Hybrid och XCeed Plug-in Hybrid. Men ska du ha en förnuftig kombi är det Kia Ceed SW som gäller.’

En annat sätt att mäta konkurrenskraften på är att se på prispåslaget för eldrivningen. Motsvarande Kia Ceed med en 1,4 liters-bensinmotor kostar 226 400 kronor i kampanjpris. Merpriset är alltså 73 000 kronor för laddhybriden. Inte mer än att man kan tjäna in pengarna på billiga elmil.

Jag provkör bilen i södra Frankrike, nära Nice, i ett idealiskt elbilsväder. Varken kallt eller varmt, som en bra vårdag. I displayen läser jag av att bilen kalkylerar en el-räckvidd på 56 kilometer. Jag knappar in el-läget ”EV” vilket betyder att bilen prioriterar elmotorn. Bensinmotorn används dock för att värma kupén, oavsett om man vill det eller inte. Men i dag kräver kupévärmen inte mycket energi.

Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid

Foto: Mikael Stjerna

Betalar man 17 900 kronor extra för Ceed Plug-In Hybrid Plus får man en större bildskärm med navigation från TomTom, döda vinkel-varning, elvärmt baksäte och vinylkantad klädsel.

Färden går norrut, mot bergen, och i motluten går det åt mycket elenergi. Räckviddsprognosen sänks ordentligt redan efter halvannan mil. Jag försöker rädda tillbaka räckvidd genom att välja körprogrammet ”eco”. Men då stryps gasresponsen och det känns nästan som om bilen ska stanna i motluten. Det enda alternativet till ”eco” heter ”sport”. Måhända en eftergift för vår polariserade tidsanda. Men nog hade jag föredragit en tredje möjlighet, ett ”lagom”-alternativ. I Sverige lär trots allt Plug-In Hybrid-versionen av Ceed bli den bäst säljande.

Men oavsett inställning – sport eller eco – så känns det att elmotorn på 61 hästkrafter har en tung uppgift så länge den jobbar själv. Bilen väger 1 676 kilo, runt 200 kilo mer än bensinmodellen. Gasar jag på hårt kliver bensinmotorn in. Ingreppet är mjukt och diskret, i alla avseenden. Det händer inte så mycket. Det låter mest, ungefär som lövblåsen i trädgården.

Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid

Foto: Mikael Stjerna

360 kronor per år i skatt. Bensinaren har malusskatt på 4 371 kronor per år under de tre första åren.

Kia anger 141 hästkrafter i systemeffekt när elmotor och bensinmotor jobbar tillsammans. Men det gör motorerna bara upp till 120 km/h, går det snabbare så får bensinmotorn klara sig själv. Toppfarten är 171 km/h. 105 hästkrafter har sin begränsning.

Styrningen är tung och fjädringen fast. Det styva chassit är en förutsättning för att man ska kunna hantera det 117 kilo tunga batteriet och vikten av elmotorn. Vikten märks också på ett annat vis, med det tunga batteriet har maxlasten minskat till 354 kilo. Till skillnad från maxlasten är bagagevolymen nästan ograverad. Laddhybriden lastar 405 liter ovanför lastgolvet, den vanliga kombin tar 441 liter ovanför lastgolvet. De extra stuvfacken under lastgolvet har dock nästan försvunnit. I laddhybriden finns bara ett djupt fack kvar, närmast bakluckan. För övrigt en utmärkt plats för laddkablarna.

Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid

Foto: Mikael Stjerna

Bagageutrymmet har klarat sig bra, trots batterier där bak. Vi saknar lastlucka i baksätet.

Bilarna tillverkas på Kias fabrik i Slovakien. Nära marknaden och med korta transportavstånd. Men precis som de Korea-tillverkade modellerna från Kia säljs Ceed Plug-In bara i fasta utrustningsversioner. Några tillval i vanlig bemärkelse erbjuds inte. Importören har valt att ladda instegsversionen Advance med en gedigen utrustningslista. Uppkoppling till Apple CarPlay är standard, och möjlig mot Android Auto när det kommer. Rattvärme och helljusautomatik ingår i priset. Säkerhetsutrustningen är uppdaterad, här bjuds autobroms, filhållningsassistans och adaptiv farthållare.

Strax innan vi når toppen av Col de Vence, 963 meter över havet, ger batteriet upp för dagen. Oväntat tidigt, efter bara 36 kilometer. Men motlut suger musten ur batteriet. Bensinmotorn går in och hörs tydligt, nu inser man hur tyst elkörningen är. Efter krönet bär det utför, riktning Antibes. I utförsbackarna laddas batteriet upp och när vi når hotellet igen kan vi konstatera att batteriet har energi för 19 kilometer på el. Att nå fem mil på el är säkerligen görligt, på plan mark.

Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid

Foto: Mikael Stjerna

Facket där bak under lastgolvet har blivit mindre på grund av batteriet. Där kan sladdar förvaras.

Nu gäller det att sätta sig ned snabbt och skriva ned körintrycken, innan de försvinner i den lätta medelhavsbrisen. För det ska ärligt tillstås att Kia Ceed SW Plug-In Hybrid inte är en bil som etsar sig fast i hjärnbarken. Om du mot förmodan drömmer om Kia Ceed så har drömmen garanterat glömts bort i samma sekund du vaknar. Men den har andra egenskaper som vi gillar.­ Miljöegenskaper förstås. Med låg och bitvis obefintlig bensinförbrukning följer låga koldioxidutsläpp, och därmed ett gynnsamt klimatavtryck. Det lilla batteriet på 8,9 kWh har heller inte varit så miljöbelastande i produktionen.

Men det är driftsekonomin som är utropstecknet. Prispåslaget på 73 000 kronor för hybriddriften körs in på billiga elmil. Bensinversionen drar 0,63 liter per mil i WLTP, vilket ger en bensinkostnad på 10 kronor per mil. Laddhybridmodellen drar ca 1,5 kWh per mil, till en kostnad av 2,25 kronor per mil. Du sparar alltså 7,75 kronor per mil på att köra på elkraft.

Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid

Foto: Mikael Stjerna

Elen fyller du på genom Typ 2-uttaget på vänster framskärm. Räckvidd 50 km enligt WLTP-körcykeln.

Att köra in merpriset på 73 000 kronor kräver alltså i runda tal 9 400 elmil, bensinbilens malusskatt oräknad. Det gör laddhybriden till ett ekonomiskt val för förare som kan ladda regelbundet och sällan gör långkörningar. Och det är en körprofil som stämmer in på väldigt många bilister i Sverige.

3 frågor

Niklas Sjöberg, Kia

Foto: Mikael Stjerna

Niklas Sjöberg. Försäljningschef, Kia Sverige

En stor del av tillverkningen kommer att gå till Sverige. Varför är laddhybrider speciellt populära i Sverige?
– Skattesystemet gynnar plugin-hybrider i Sverige. I Europa gynnas oftare batteri-elbilar. Börjar du skruva på subventionerna får du snabbt stora marknadsförändringar.
På vilket sätt är laddhybrider gynnade?
– Rabatten på förmånsbilar gynnar laddhybriden. Du kan få en bil som du är van vid och samtidigt få en stor rabatt på förmånsvärdet.
Hur viktig är räckvidden för en laddhybrid?
– Inte avgörande. Laddhybriderna har i dag också ganska likartade räckvidder. Räckvidden för en elbil är betydligt viktigare. Men samtidigt får du en väsentligt förändrad milkostnad på en laddhybrid om du har en verklig räckvidd på el på fem mil i stället för på två-tre mil.

Kia Ceed SW Plug-In Hybrid

Pris: 339 900 kronor, säljs nu, första kundleverans mars. Miljöbonus 39 294 kronor.
Motor: Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 13,0:1. Borrning/slag 72,0/97,0 mm, cylindervolym 1 580 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 5 700 r/­min, max vridmoment 147 Nm vid 4 000 r/­min. Elmotor 60 hk (44 kW), total effekt 141 hk (104 kW), batterityp litiumjon, 8,9 kWh.
Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.
Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 265, längd 460, bredd 180, höjd 146, spårvidd f/b 156/157. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 676, maxlast 354, max släpvagnsvikt 1 300. Tank 37 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 437-1 506 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 10,8 s, toppfart 171 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,13 l/mil. CO2 29 g/km.
Garantier: Nybil 7 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad upp till 7 år.
Skatt: 360 kronor per år.

Rivaler

Kia Niro Plug-In Hybrid 2020 01

Foto: Glenn Lindberg

Kia Niro Plug-In Hybrid
De största konkurrenterna finns i familjen, till exempel crossover-modellen Kia Niro Plug-In Hybrid. Samma drivlina, något billigare, men högre och kortare.
Pris: 334 900 kronor.

Hyundai Ioniq 2020

Foto: Hyundai

Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid
Hyundai Ioniq Plug-In har exakt samma drivlina som Kia Ceed SW Plug-In Hybrid, men har en slankare halvkombikaross. Inte lika rymlig som Kia Ceed kombi. 26 gram i CO2-utsläpp. Billigast i plug-in-familjen.
Pris: 314 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer