e-Niro chockar med nästan 46 mil i räckvidd enligt WLTP-cykelns testbänk. Men hur långt går den i verkligheten? Och är detta elbilen för ­vanligt folk?

Det här är nytt!

Elmotor
e-Niro är den första helelektriska modellen i Niro-familjen.
Batteri
Niro delar det nya stora batteripaketet på 64 kWh med Hyundai Kona.
Priset
e-Niro har riktigt lång räckvidd men kostar 429 900 kronor, som en Volkswagen e-Golf.

De stora nyheterna handlar om två av elbilarnas klassiska Akilleshälar – pris och räckvidd. Med det nya batteriet på 64 kWh – samma som i Hyundai Kona Electric – får Kia e-Niro en räckvidd på 45,5 mil i WLTP-cykeln. Jämfört med närmaste konkurrenterna är det en himmelsvid skillnad. Nissan Leaf, bästsäljaren bland elbilar i lilla mellanklassen, klarar 27 mil i WLTP-cykeln. Lilla Renault Zoe klarar 31,1 mil.

Kia e-Niro

Foto: Glenn Lindberg

Full gas ger en knuff som heter duga. Men skjuter inte Kia över målet? Frågar miljökunderna efter en acceleration till 100 km/h på 7,8 sekunder?

Men stort batteri är i sig inget att yvas över, om det inte kombineras med en anständig prislapp. Och här kommer den andra nyheten: Kia e-Niro med ett stort 64 kWh-batteri kostar 429 900 kronor, inte mycket mer än vad Nissan Leaf kostar. Räkna av 60 000 kronor som staten bjuder på och du landar på 369 900 kronor.

Men trots räckviddsrevolutionen och ett relativt anständigt pris – det är reaktionssnabbheten som överraskar bakom ratten. e-Niro är inte hysteriskt kvick som en Tesla, men tillräcklig snabb för att kräva en omprogrammering av den invanda gasfotsvinkeln. Orsaken är elmotorn­ på 204 hästkrafter och 395 Nm direkt från stillastående. Full gas ger en knuff som heter duga, nästan­ som att köra motorcykel. Men skjuter inte Kia över målet? Frågar miljökunderna efter en acceleration till 100 km/h på 7,8 sekunder? Vi talar ju inte om Tesla-kunder här. Men å andra sidan brukar vi inte klaga på att bilar är för snabba…

Kia e-Niro

Foto: Glenn Lindberg

Förarmiljön är lättbrukad, knappar med tydlig vit text på svart botten underlättar.

När jag kör i väg hörs ett irriterande elljud. Det pålagda elbilsljudet finns med upp till 20 km/h för att varna fotgängare att en elbil är på ingående. Ljudpålägget blir obligatoriskt för alla nya elbilar från och med juli 2019. Trots ljudpålägget, i stadstrafik är Kia e-Niro perfekt. Elbilarnas direktdrivning gör att man slipper rycka i en växelspak, accelerationen är pigg och karossen kompakt. Runtomsikten är överraskande bra, moderna bilar brukar ha en uppåtgående midjelinje och kraftigt avsmalnande fönsterrutor. Så icke Kia e-Niro. Överblickbarheten är befriande gammeldags, även om sidorutorna längst bak har karaktären av titthål.

Kia e-Niro

Foto: Glenn Lindberg

Laddkontakten är en kombinerad Type 2 och CCS som kan snabbladdas.

Instrumentpanelen osar också gammeldags. Visst finns det en bildskärm, men någon på fabriken måste ha upptäckt att de har miljontals knappar i lager och bestämt sig för att de måste gå åt. En hel del sitter i e-Niro. Det går alltså att snabbt trycka igång rattvärme, defroster, stolvärme och stolfläkt – vad du vill. Varje-dag-praktiskt, om än inte lika futuristiskt som en cinemascope-skärm i nya Mercedes A-klass. Jämfört med kusinen Hyundai Kona noterar jag också att Kia inte har fallit för ofoget att ha aluminiumblanka knappar med svagt lysande text. Otjänligt i dagsljus, man får gissa sig till funktionen när det faller solljus på knapparna. Kia har mattsvarta knappar med tydlig vit text. Man tackar.

Personligen sitter jag bra i framstolarna som är fast stoppade. Baksätet bjuder på bra benutrymme och takhöjd men sitsen är lågt placerad och ger dåligt lårstöd. Bagageutrymmet är bra, sväljer 451 liter. Baksätet är fällbart men lastgolvet blir allt annat än plant med fällda ryggstöd. På dåliga stadsgator känns den fasta fjädringen av. Några gillar förmodligen det sportiga konceptet, andra inte. Men något ingen kan gilla är det frånvarande antisladd­systemet.

Kia e-Niro

Foto: Glenn Lindberg

Växelvredet är lätt att ratta. Parkeringsläget knäpps i mitten. El-handbroms och stolsfläktar.

Vi brukar inte göra älgtester på provkörningar, men den här gången fanns det tillfälle. Ruben Börjesson och Linus Pröjtz, våra mest erfarna älgtest-piloter, kör Kia e-Niro gång på gång genom konbanan. Med förskräckande resultat.

– Antisladdsystemet är ytterst frånvarande. Vi märker inte av någon som helst aktivitet från systemet, som varken bromsar ner farten eller försöker begränsa bilens rörelsemönster. Uselt, sammanfattar Linus Pröjtz.

Testbilen är en förseriebil, men antisladd­systemet torde ha provats ut långt innan förserieproduktionen. Kia är underrättade om våra testresultat och lär titta närmare på problemet. Förhoppningsvis sker en omprogrammering av antisladdsystemet. Vi återkommer när vi har testat Kia e-Niro full ut. Älgtestet blir den enda stora plumpen i protokollet, i övrigt är Kia e-Niro en alldeles lagom bra bil. Kompakt med sina 4,38 meter i längd, en smula högbyggd vilket ger bra utrymmen och ett lätt i-och ursteg, och bra lastutrymme. Som elbil har den dessutom fördelen att på papperet erbjuda rekordlång räckvidd, 45,5 mil i WLTP-körcykeln. Men hur långt går den i verkligheten?

Kia e-Niro

Foto: Glenn Lindberg

Även en elmotor tar plats. Det är relativt välfyllt under huven.

Vi bestämmer oss för att testa räckvidden på ett sätt som du förmodligen aldrig kommer att göra. Vi kör tills bilen stannar. Vi startar bilen fulladdad. På displayen står det att räckvidden är 417 kilometer. Räckviddsprognosen avser ”verklig körning”, ett värde man bör kunna lita på. Vi börjar med landsväg runt 90 km/h i 18 mil. Höjer sedan insatsen till 110 km/h under elva mil motorväg. Motorvägstempot drar 1,9 kWh per mil och höjer snittförbrukningen. De relativt höga hastigheterna drar mycket el och förbrukningen efter 29 mil pekar på en total räckvidd på måttliga 35 mil. Vi sänker farten till 60 km/h de sista milen. Bilen drar nu knappt 1,6 kWh per mil. Vid 33 mil kommer det upp en varningstext på displayen. ”MÅSTE LADDAS NU” står det.

Kia e-Niro

Foto: Glenn Lindberg

Bra lastutrymme på 451 liter. Dolt stuvfack under golvet för till exempel en laddkabel

Sista milen är en nervös körning. Även om vi har en följebil med släp med oss finns det mer eller mindre olyckliga platser för eltorsk. Vid 35,4 mil kliver en sköldpadda in på displayen och motoreffekten stryps. Det känns som om bilen försöker säga något till oss. Men batteriet är segt. Bilen fortsätter kämpa och lyckas passera 36 mil. När den sista el-sucken dras har vi lämpligt nog en busshållplats vid vägkanten. På färddatorn står det 36,4 mil och bilen har en genomsnittsförbrukning på 1,73 kWh per mil. Kortare räckvidd och högre förbrukning än utlovat. Men vi har mestadels kört på 90-vägar och det är tungt för elbilar. Utomhus är det sju grader varmt, det betyder att det också går åt energi för att värma kupén. Att med mer stadskörning i mixen komma ned till WLTP-värdet på 1,5 kWh per mil och nå närmare 45 mil på en laddning är definitivt görbart. Toppklass!

Dessutom lär vi oss att när Kia e-Niro får el-stopp så dras handbromsen åt och parkerings­läget går i automatiskt. Vi kan därför inte vinscha upp elbilen på trailern som tänkt, en bärgare måste tillkallas. Man lär sig något varje dag. Medan vi väntar på bärgaren kan vi fundera lite över vad Kia e-Niro kan betyda för elbilsmarknaden. Räckvidden är imponerande lång vilket ger elbilen ett nytt, bredare användningsområde. Långresor blir görliga eftersom Kia e-Niro kan snabbladdas under resans gång. Men bekväma?

Kia e-Niro har en ombordladdare och kan dessutom hantera snabbladdare på 100 kW. Bra i framtiden. Men dagens snabbladdare har normalt en kapacitet på 50 kW. En snabbladdning till 80 procent av ett tömt batteri tar 75 minuter. Det ger en räckvidd på ca 25 mil i motorvägstempo. Den elektriska Niro-långresan kommer alltså att innebära två timmar på rull, sedan en timme kopplad till en snabbladdare som laddar upp till 80 procent. Tidsåtgång 1 timme. Sedan kör man ytterligare två timmar och laddar en timme. Så håller det på. När den första laddningen har förbrukats begränsas riktiga långresor ytterst av hur snabbt batteriet kan laddas. Att stanna fyra gånger och ladda en halvtimme åt gången tar lika lång tid som att stanna två gånger och ladda en timme åt gången. Det stora batteriet betyder­ bara att stoppen blir färre och längre.

Kia e-Niro

Foto: Glenn Lindberg

Med det nya batteriet på 64 kWh – samma som i Hyundai Kona Electric – får Kia e-Niro en räckvidd på 45,5 mil i WLTP-cykeln.

En Europa-resa ter sig onekligen ganska mödosam med det upplägget. Laddinfrastrukturen är inte där än. Men en lång-räckviddare som e-Niro gör stor skillnad på hemmaplan. Man kan glömma att ladda en natt, utan att drabbas av dagen efter-räckviddsångest. Räckvidden är också så generös att alla resor inte behöver planeras i förväg. Det går att spontant ändra planer och köra till sommarstugan, även om den ligger i Norrtälje, tio mil bort. Räckvidden gör också att bilen duger som endabil för många familjer. Resor till fjällen och till släkt och vänner runt om i landet kräver förstås­ tid och planering. Men det går. Att stanna och ta en paus för en enstaka snabbladdning lär tolereras­ av de flesta.

Onekligen ligger det en viss ironi i det faktum att räckvidden är som längst där den inte behövs – i stadstrafik – och betydligt kortare när man verkligen behöver den, på motorväg. Säkert kan omaket tolereras av miljömedvetna bilister och de som är intresserade av elbilsresan. En positiv attityd är viktig när man väntar på att laddstolpen ska bli ledig och när man tar sin tredje lunchpaus, på samma dag.

Kia e-Niro

Foto: Ruben Börjesson

Efter 36,4 mil är batteriet tomt och bilen låser sig i P-läge. Bärgning tillkallas.

Ekonomin är inte helt avskräckande. e-Niro kostar 210 000 kronor mer än den bensin­drivna basversionen. Efter elbilsbonus på 60 000 kronor är prisskillnaden 150 000 kronor.­ Eftersom du sparar cirka nio kronor per mil på att tanka el så har merkostnaden körts in på knappt 17 000 mil. Skillnader i skatt och service­ oräknat. Totalkostnaden lär på sikt bli i nivå med bensinmodellen – om bara batteriet håller. Batterigarantin är sju år och 15 000 mil.

LÄS MER: Kia e-Niro byter namn igen

Värsta konkurrenten är för övrigt inte bensindriven. Laddhybriden Niro Plug-In, 302 900 kronor, har både batteri och bensinmotor och går enkelt att räkna hem om du bara har möjlighet att ladda varje natt. Merkostnaden för Niro Plug-In är ”bara” 48 200 kronor efter miljöbonusen på 35 800 kronor. Den merkostnaden kräver bara 5 300 el-mil för att köras in. Kör man många korta körningar och laddar regelbundet är laddhybriden det lönsamma valet. Dessutom slipper man alla dessa luncher på vägen till Åre.

Kia e-Niro 64 kWh

Pris
429 900 kronor. Miljöbilsbonus 60 000 kronor. Säljstart december 2018.


Motor
Elmotor. Max effekt 204 hk (150 kW), max vridmoment 395 Nm. Batterityp litium-jon, 64 kWh. Snabbladdning möjlig, max 100 kW.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. Direktdrift.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,0 tum, däck 215/55 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 438, bredd 181, höjd 156, spårvidd f/b 158/158. Markfrigång 16. Tjänstevikt ca 1 860, maxlast 370, max släpvagnsvikt 0. Bagagevolym (VDA-liter) 451-1 450 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,8 s, toppfart 167 km/h.


Bränsleförbrukning
Elförbrukning blandad körning (WLTP) 1,49 kWh/mil. Räckvidd 45,5 mil. CO2 0 g/km.


Garantier
Nybil 7 år/16 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år. Batterigaranti 7 år/15 000 mil. Assistansgarantin förnyas i upp till 7 år efter varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

Hyundai-Kona-Electric-2018-003-bes

Hyundai Kona electric
Kusinen från Hyundai påminner i hög grad om Kia Niro, men är något kortare, 4,18 meter. Vill du ha bra baksäte, välj Kia Niro.
Pris: 409 900 kronor. Bonus 60 000 kronor.

Nissan Leaf 2019

Nissan Leaf 40 kWh
Konkurrenterna är få på elbilsmarknaden. En storsäljare är Nissan Leaf, 4,49 meter lång. Räckvidden är 27 mil, det är ingen match för Hyundai och Kia.
Pris: 379 900 kronor. Bonus 60 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer