Tuff form och eldrift. Nya Kia Soul lockar med en evolution av de ursprungliga formerna och med hyllad teknik från e-Niro. Något annat än elmotor finns inte under huven på de Soul-bilar som säljs i Europa.

Det här är nytt!

Design
Grundformen från första Kia Soul presenterad 2009 känns igen men här har allt mer av attityd.
Drivlina
Motor och batterier delar e-Soul med e-Niro. 204 hk och 64 kWh för svensk del
Räckvidd
45,2 mil mot 21,7 mil för tidigare version av eldrivna Soul
Namn
Soul EV blir nu e-Soul för att bättre rimma med e-Niro.

Egentligen finns det bara två typer av elbilar: de tokiga och de normala. De som tar i från tårna för att höra framtiden till och de som går på hälarna och vill vara som bilar mest alltid har varit. Någonstans däremellan lägger sig Kia e-Soul.

Modellen Soul debuter­ade med förbränningsmotorer som årsmodell 2009 och kan betraktas som Kias första livsstilsbil. Hållningen var tuff och med former signerade Peter Schreyer, mannen bakom bilar som Audi TT och Volkswagen New Beetle. Under de spännande formerna var det dock gammal skåpmat som gällde. Först 2014 och den andra generationen av modellen blev bilen modern även till sin kraftkälla, och det med besked. I utförandet Soul EV blev den märkets­ första eldrivna modell. Först ut av sin sort, crossovermodeller i B-segmentet rent av, enligt Kia. Nu med generation tre tar Kia det ett steg till – Soul ska bara säljas i elektriskt utförande, nu vid namn e-Soul, i Europa.

Kia e-Soul 2019

Foto: Peter Klemensberger

Ny ljus- och reflexramp över taket samt tjocka C-stolpar hos Soul.

Nog känns formen igen. Den raka taklinjen är där liksom de högt uppdragna karossidorna men stuket på C-stolparna är nytt, baken har en vidareutveckling av den gamla designen med en ljus- och reflexramp som ramar in hela överdelen. Fram ser vi en helt ny front, en blandning mellan Mitsubishi Outlander och Darth Vader med för tiden typiskt slimmade strålkastare.

Jag greppar dörren och tar lätt plats i förarstolen tack vare högt insteg och stor dörröppning – lite av bilens signum och anledningar till att Soul i alla fall i Sverige har varit en populär bil för äldre. Lite som en arvtagare till Ford Fusion, om du minns den. Inne är det luftigt om än lite väl svart i provkörningsbilen och förarmiljön är som i vilken bil som helst. Saker som växelvredet på mittkonsolen och informationen i den digitala förarmiljön visar dock att det handlar om en elbil och snittet känns igen från den större Kia e-Niro. En bil som senast testades i Teknikens Värld nummer 7/2019 och av testlaget ansedd som den kanske mest prisvärda elbilen på marknaden i dag.

Kia e-Soul 2019

Foto: Peter Klemensberger

Nästan som i en vanlig bil. Notera mätare och växelväljare från den större e-Niro.

Även drivlinan hos e-Soul är den samma som hos e-Niro. Det betyder en batteri­kapacitet på 64 kWh och en elmotor på 204 hästkrafter i det kraftigare av två utföranden, också det enda som kommer till Sverige. På andra marknader finns även en svagare version med en batterikapacitet på 39,2 kWh och motor på 136 hästkrafter. Räckvidden på de båda versionerna är 45,2 respektive 27,6 mil enligt WLTP-cykeln och laddtiden för den Sverigeaktuella bilen är sex timmar och tio minuter med en laddeffekt på 7,2 kW och 42 minuter med snabbladdare på 100 kW.

Nya Kia Soul är lika bred som sin föregångare (180 centimeter) men har växt 5,5 centimeter i längd och fem millimeter i höjd. Axelavståndet har ökat med tre centimeter vilket främst har kommit baksätespassagerarnas knän till godo. Den kantiga och höga stilen gör att man lätt glömmer att detta är en bil som hör hemma i B-segmentet men bakom ratten märks detta. Den är lättkörd, direkt och känns förhållandevis lätt i steget när jag rattar bilen mellan Frankfurts alla byggarbetsplatser, trots att den har blivit 294 kg tyngre. Anledningen är att motoreffekten samtidigt har ökat med 93 extra hästkrafter samt att karossen har blivit 35 procent styvare tack vare mer användande av höghållfast- och pressat stål.

Kia e-Soul 2019

Foto: Peter Klemensberger

Tre centimeter extra axelavstånd för de tre baksätesåkarna. Sätesryggen fälles enligt 60/40-princip.

Invändigt känns det ombonat och miljön­ är rik på knappar, men så kör jag också Advance Plus-utförandet som tillsammans med Advance är de versioner som kommer till Sverige. Head Up-display, läderklädsel, dödavinkelvarnare, eljusterade stolar och trådlös laddning av mobiltelefoner hör till pluspaketet och adderas till det redan rikliga utbudet av funktioner som bland annat autobroms, backkamera, adaptiv farthållare, fillhållnings­assistans, nyckelfritt system, regnsensor, trötthetsvarnare… ja, saker som man bara kunde drömma om i B-segmentet för bara ett par år sedan.

Mina favoritknappar är annars den bakom rattekrarna med vilka jag manuellt kan justera bromsåtervinningen. Hur mycket jag tjänar på det i meter kan jag följa i färddatorn. Där får jag även i procent veta hur jag har kört i kategorierna Economical, Normal och Dynamic – ett finare ord för att köra som ett svin. Centralt i miljön finns som brukligt en pekskärm. Här mäter den 10,25 tum och är kompatibel med Apple Car Play och Android Auto samt redo för Uvo Connect som erbjuder molntjänster plus möjlighet att läsa av och fjärrstyra funktioner på din bil.

Kia e-Soul 2019

Foto: Kia

Liksom tidigare eldrivna Kia Soul så förvaras laddtillbehören under bagageutrymmets golv.

Modellen Soul är en pionjär när det kommer till invändigt ljus. Innan ens andra tillverkare fått till mysbelysning erbjöd Kia rena dansgolvet med blinkande lampor inne i kupén. Funktionen finns kvar hos e-Soul men kommer inte med den första laddningen av bilar för Sverige. Kia e-Soul går att beställa nu med en leveranstid på två veckor. Hur många bilar som Sverige blir tilldelat är dock högst osäkert – det råder nämligen brist på batterier i världen. En fingervisning är att Kia räknar med att få ut cirka 500 e-Soul i Tyskland under 2019.

Kia e-Soul 2019

Foto: Peter Klemensberger

Drivlinan hos e-Soul är den samma som hos e-Niro. Det betyder en batteri­kapacitet på 64 kWh och en elmotor på 204 hästkrafter i det kraftigare av två utföranden.

Gamla Soul EV föll på räckvidd och pris enligt vår provkörning i nummer 9/2015. Den första punkten får man väl säga är avklarad, men introduktionspriset för e-Soul startar på 433 900 kr (Advance Plus 29 900 extra), vilket bara är 10 000 kronor lägre än för billigaste e-Niro – en tråkigare men större och mer praktisk bil. Största konkurrent till Soul EV bedömdes BMW i3 vara för fyra år sedan som då kostade 6 900 kronor mer. I dag kostar BMW:n från 419 000 kronor men med liknande utrustning som e-Soul 448 900 kronor.

Förutom kronor och ören är det även en kamp om prestige. Vill du ha en BMW eller Kia på uppfarten? Det är också en kamp mellan den tokiga mot den om inte normala så i alla fall tuff-normala.

Kia e-Soul Advance Plus

Pris
463 800 kronor, säljs nu.


Motor
Elmotor. Max effekt 204 hk (150 kW), max vridmoment 395 Nm. Batterityp litium-jon, 64 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. Direktdrift.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 420, bredd 180, höjd 161, spårvidd f/b 157/158. Markfrigång 15,3. Tjänstevikt 1 807, maxlast 373, max släpvagnsvikt 0. Bagagevolym (VDA-liter) 315-1 339 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,9 s, toppfart 167 km/h.


Bränsleförbrukning
Elförbrukning 1,57 kWh/mil. Räckvidd 45,2 mil.


Garantier
Nybil 7 år, batteri 7 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år, assistansgarantin förnyas i upp till 7 år efter varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

BMW i3 2019

Foto: Patrik Lindgren

BMW i3
Charmig men passar bättre i stan. Trängre än e-Soul och inte lika välutrustad från start. Räckvidden är 31 mil enligt WLTP-cykeln.
Pris: 419 000 kronor.

Kia e-Niro 2019

Foto: Glenn Lindberg

Kia e-Niro
Samma batteri och motor som hos provkörda Kia e-Niro. En klass större men inte lika karismatisk. Testvinnare i nummer 7/2019.
Pris: 444 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer