Första intrycket

Ett kliv framåt säkerhetsmässigt. I klass med klasskamraterna, men den sticker inte fram på något område. Om den säljer blir det på priset.

Basfakta

Pris
Ej fastställt (juni 2005)

Motor
Rak fyrcylindrig med dubbla över­liggande kamaxlar med CVVT, fyra ventiler per cylinder. Kompression 10:1. Borrning/slag 76,5/87,0 mm, volym 1599 cm3 . Max effekt 112 hk (82 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 146 Nm vid 4500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift, femväxlad manuell eller fyrstegad automat.

Fjädring/hjulställ
Individuell McPherson-fjädring fram, halvstel torsionsaxel bak, krängningshämmare fram och bak.

Styrning
Servoassisterad kuggstång.
3,0 rattvarv. Vändcirkel 9,84 m.

Bromsar
Ventilerade skivbromsar fram och solida skivbromsar bak.

Hjul
Fälg 5,0 tum, däck 175/70.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 250, längd 399, bredd 170, höjd 147, spårvidd fram/bak 147/146. Tjänstevikt ca 1100 kg, maxlast 370 kg, släpvagnsvikt 1200 kg (preliminärt).

Fartresurser*
Toppfart 190 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,2 s.

Förbrukning*
Stad 0,84, landsväg 0,54, blandad körning 0,66.

* Enligt tillverkaren


Knappast ungdomlig

Nya Rio kommer till Sverige först i höst. Men vi satte Ruben Börjesson på ett plan till Sydkorea för att snabbt få ett svar på hur bra bilen är.

Det är en helt ny bil jämfört med föregångaren som kom 2000. Nya Rio visades första gången på Genève-salongen i mars i år. Nya Rio är lite kortare jämfört med föregångaren – 399 centimeter mot 422 – men hjulbasen är förlängd med nio centimeter till 250. Fram- och bakvagn är hämtad från systerbilen Hyundai Getz men Rio är lite hårdare fjädrad än Getz utan att vara direkt stötig.
Rio finns med fyra eller fem dörrar, där fyrdörrarsvarianten har lågt till tak i baksätet och ett trångt insteg. Femdörrarsmodellen har både bättre insteg och takhöjd där bak, vilket till och med räcker för en vuxen nordbo. Bakre ryggstödet är del- och fällbart, men själva sätet viks ej fram så ryggstödet hamnar ovanpå sätet vilket gör att lastutrymmet blir i etage. Lastutrymmet blir därför ojämnt och svårutnyttjat, den främre delen är nästan 15 centimeter högre än den bakre – inte direkt lättlastat.
Förarplatsen har bra utrymme för en bil av den här storleken och förarstolen har mycket bra justeringsmöjligheter. Bland annat kan ett armstöd fällas ned mellan framstolarna.
Instrumenten är enkla och det som behövs finns, men inget mer.
Förarmiljön är väldigt genomsnittlig, snygg och enkel, men lite feg. Inga nya lösningar, försiktig i design och material. Passagerarkrockkudden kan stängas av med nyckel, och sidokrockkuddar och krockgardiner finns. Trepunktsbälte finns på mittplatsen i baksätet och även de säkerhetsdetaljer som behövs för fyra stjärnor i Euro NCAP. Sedan beror det på vilket sätt karossen ger med sig i krockprovet. Målet är minst fyra stjärnor.
Rio finns med två bensinmotorer, en 1,4-liters på 97 hästkrafter och en 1,6-liters på 112 hästkrafter. Båda motorerna är lite surriga till karaktären och de extra 15 hästarna som 1,6-litersmotorn har kändes inte mycket av. Bara att hoppas på att det inte märks någon större skillnad på priset mellan dem heller – annars är valet 1,4. Femväxlad manuell eller fyrstegs automat finns att välja på. Den manuella lådan är lättväxlad och har bra stegning mellan växlarna, däremot kändes Rio med automatlåda både seg och ålderstigen.
Värmereglagen är enkla och tydliga, och en enkel luftkonditionering är standard. Radio däremot får man eftermontera, men högtalare finns både i dörrar och bak i hatthyllan.
Rio finns även med en 1,5-liters commonrail diesel, en modern turbodiesel på 110 hästkrafter – dock inte utrustad med partikelfilter.
På vägen fungerar nya Rio lagom bra. Visst släpper den in både vägljud och vindbrus, men upp till hastigheter som tillåts i Sverige så är det inte speciellt störande. Lika tyst – eller högljudd – som de andra i klassen vill jag påstå, däremot i hastigheter över 125 km/h så ökade vindbruset kraftigt. Både 14 och 15 tums hjul finns att välja på, men stadigast och riktningsstabilast går bilen på 15 tums hjul. Servostyrningen är av beprövad teknik med hydraulik och remdriven pump. Aktivt antisladdsystem, ESP, finns som tillval.
Hela bilen ger intryck av att vara avvägd för att inte sticka ut för mycket, men ändå hänga med i både design och teknik, även om man inte kan påstå att Rio ligger i framkant när det gäller tekniska lösningar.
Hyundai/Kia har sagt att de ska vara världens femte största biltillverkare före år 2010. De gick nyligen förbi Renault till en sjätte plats. Nu är det ”bara” Daimler-Chrysler kvar att passera innan man nått målet. Varumärket Hyundai ska inrikta sig på elegans och erfarenhet, medan Kia ska ha fokus på sportighet och ungdomlighet.
Rio verkar vara en genomsnittligt bra bil i klassen – men ungdomlig och sportig kan man knappast påstå att den är. Den kommer att tilltala äldre köpare, och ska den sälja bra på svenska marknaden så måste den fortsätta vara billigare än klasskamraterna.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer