Sorento, en av de modeller som har lyft Kia i Europa, lanseras nu i ny tappning. Det är en större, rymligare och lyxigare, men inte helt ny, Sorento som ska ta sig an den hårda konkurrensen i suvsegmentet.

Första intrycket

I nya Sorento får man mycket suv och utrustning för pengarna. Sorento ser bra ut på ytan men undertill finns gammal teknik och en drivlina som avslöjar att Kia inte ligger i bilindustrins framkant.

Prestigelyft

8/10

Prisvärd

9/10

Några av de allra mest framgångsrika tyska bilmärkena har gjort det i flera år och nu slår även sydkoreanska Kia in på den nya vägen när tredje generationen Sorento lanseras som en helt ny modell. Trots att den inte är det. Trenden inom bilindustrin går mot snabba modellanseringar och kortare livscykler, det är viktigare att få ut något på marknaden som ser nytt ut än något som faktiskt är helt nytt. Volkswagen har anammat strategin sedan flera år med bland annat Passat och Golf och BMW har gått en liknande väg med X5 och X6 som rent tekniskt är halvnya trots att de presenteras som helt nya modeller.
Det samma gäller för Kia Sorento. Den ser minst sagt ny ut. Den utgående Sorento, som var den andra i ordningen, ser genast direkt åldersstigen ut jämfört med den nya modellen – och det trots att Sorento ansiktslyftes så sent som för två år sedan.

Erik Wedberg letade noga, men hittade ingen PeO Kjellström i Barcelona.

Erik Wedberg letade noga, men hittade ingen PeO Kjellström i Barcelona.

Kias designstudio i Seoul har fått till en massiv front som ser ­exklusiv och modern ut och bär drag av allt från BMW och Volvo till Volkswagen. Själva säger sig Kia ha inspirerats av en Streetwolf (gatuvarg) och menar att fronten, sedd rakt framifrån, ska se ut som ett varggrin. Nåja… snygg är den i alla fall. Även sedd bakifrån där den kan misstas för en Jeep Grand Cherokee.

Interiört är det Kias designfolk i Frankfurt som har fått härja fritt och resultatet blev en nedtonad förarmiljö som knappast kan uppröra någon. Här är det ingen gatuvarg som har fått designmänniskornas kreativa vätskor att rinna till, det verkar troligare att Kia har kört en hel del Audi och gillat lösningen med dekorinläggen i dörrsidorna som fortsätter i en vid båge bortom instrumentpanelen, så pass att de lånade idén till Sorento. Trots att det till viss del ser tyskt ut inne i nya Sorento så har Kia en del att jobba på för att komma upp till samma kvalitetsnivå som de stora tyskarna.

Bakdelen är hög och fyrkantig för att få plats med en tredje sätesrad.

Bakdelen är hög och fyrkantig för att få plats med en tredje sätesrad.

På de förföriskt släta och bitvis vindlande landsvägarna väster om Barcelona är det svårt att avgöra hur tyst nya Sorento är men enligt ingenjörerna så har den i runda slängar jättemycket mer ljudisolering är den gamla modellen. För att vara en så tung och hög bil går Sorento ovanligt stumt och struttigt på vägen och komfortkänslan är långt från de väldigt mycket dyrare konkurrent­suvarna som kan fås med adaptiv fjädring av luft – eller magnettyp.

Adaptiv farthållare, vilket mer eller mindre är ett måste i moderna bilar i den här storleksklassen, finns som tillval till Sorento. Det gör däremot inte automatisk helljusassistent eller autobroms. Säkerhetstekniken är med andra ord inte komplett, men vi tackar för komfortdetaljer såsom framstolar med kylfläkt, eluppvärmd ratt, elbaklucka och självparkeringssystem.

Vi har tidigare anmärkt på både Hyundais och Kias elservo och det konstiga beteende som har noterats i flera olika modeller, men för Sorento har Kia jobbat hårt med programmeringen av elservon och resultatet är klart godkänt. Känslan i ratten är inte längre så artificiell och, i brist på bättre ord: billig, som i andra Kia-modeller utan mer raffinerad. Här finns ingen känsla av att det är en elmotor som arbetar för att bygga upp ett artificiellt motstånd i ratten utan i stället en jämn och ganska tung känsla. Den är dessutom ovanligt direktstyrd för att vara en suv, små justeringar i ratten ger stora utslag i framhjulen.

2,2-litersdieseln med 200 hästkrafter blir det enda motoralternativet i Sverige.

2,2-litersdieseln med 200 hästkrafter blir det enda motoralternativet i Sverige.

Nya Sorento kommer att säljas med ett enda motoralternativ i Sverige: 2,2 CRDi som är en fyrcylindrig dieselmotor med 200 hästkrafter och 441 newtonmeter i vridmoment. Det här är samma motor som i utgående Sorento men små justeringar har gett den tre nya hästkrafter, lite mer vridmoment och lägre förbrukning. Kraften räcker gott och väl för Sorento och provkörningsbilens sexväxlade automatlåda är av den gamla skolan som inte växlar i tid och otid utan gärna låter motorn dra på låga varv.
Det här är en mysig drivlina som känns trygg och välbeprövad men framför allt törstig. Enligt faktabladet ska förbrukningen stanna på 0,61 l/mil med automatlåda men under provkörningen visar färddatorn aldrig mindre än 1,1 l/mil, nästan det dubbla!

Här uppstår flera stora frågetecken gällande nya Sorento – varför finns det bara ett motoralternativ? Varför är det en gammal motor? Varför inget hybrid – eller till och med laddhybridalternativ? Det korta och enkla svaret från Kia-folket är att 2,2-litersdieseln är bra nog. Angående en delvis eldriven Sorento är svaret att de gärna skulle ha en att sälja redan i dag men att det förmodligen inte är aktuellt förrän vid skiftet till fjärde generation, det vill säga tidigast 2018. Det är för mig en gåta att Kia inte kopierar Mitsubishis Outlander PHEV-succé och slänger in en enkel men ekonomiskt genialisk laddhybridlösning i sin stora suv.

Sorento kan utrustas med eluppvärmd ratt – det bästa som hänt sedan skivat bröd.

Sorento kan utrustas med eluppvärmd ratt – det bästa som hänt sedan skivat bröd.

Nya Sorento kommer bara att säljas med fyrhjulsdrift, och det är ett system ­kallat Dynamax och utvecklat av Magna. Vid körning rakt fram i normala förhållanden kopplas bakhjulen bort men när systemet känner att det behövs, eller när föraren trycker på en låsknapp nedanför växelspaken, kopplas drivningen till bakhjulen in via en elhydraulisk koppling.

Nya Sorento bygger på en förlängd och förstärkt version av samma plattform som finns under gamla Sorento och kusinmodellen Hyundai Santa Fe. Förlängningen har gjorts mellan hjulaxlarna för att skapa bättre innerutrymmen, vilket fungerar bra. Baksätet är rymligt och flexibelt. Baksätessoffan kan skjutas i längsled och ryggstöden kan vinklas och fällas i tre delar. Som tillval finns en tredje sätesrad och där lär det bli trångt. Provkörningsbilen har inte de två bakersta stolarna men Kia Sverige satsar stort på sjusitsiga Sorento.

Kia-baken kan lätt misstas för att vara en Jeep-bak. Den bruna färgen kommer inte till Sverige.

Kia-baken kan lätt misstas för att vara en Jeep-bak. Den bruna färgen kommer inte till Sverige.

Med ett instegspris på 383 800 kronor är Sorento en av de billigare suvarna i sin storleksklass och det bör betonas att man får vad man betalar för. Sorento är inte bäst på någonting och dras med delvis ålderstigen teknik, men för de bilköpare som främst är intresserade av storleken, markfrigången och utseendet blir nya Sorento ett billigt alternativ till dyrare men i de flesta fall bättre konkurrenter.

Kia Sorento 2,2 CRDi AWD

Pris
383 800 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 11,3:1. Borrning/slag 88/96 mm, cylindervolym 2 199 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 3 800 r/­min, max vridmoment 441 Nm vid 1 750 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med dubbla länkarmar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,1 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 235/65 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 278, längd 478, bredd 189, höjd 169, spårvidd f/b 163/164. Markfrigång 19. Tjänstevikt 1 896, maxlast 614, max släpvagnsvikt 2 500. Tank 70 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 605–1 662 liter (5-sits 660–1 732 liter).


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,0 s, toppfart 203 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,69, landsväg 0,49, blandad körning 0,57. CO2 149 g/km.


Garantier
Nybil 7 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år.


Skatt
3 085 kronor per år (aut 4 388 kronor).

Rivaler

 

Hyundai Grand Santa Fe
Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi-R
Sorento hamnar storleksmässigt mellan Santa Fe och Grand Santa Fe. Den senare är en välutrustad, stor och dyr bil.

Pris: 469 900 kronor.


Nissan X-Trail
Nissan X-Trail dCi 130 4X4
Även Nissans nya X-Trail går att få med sju säten men inte med mer än 130 hästkrafter.

Pris: 281 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer