Provkörning av Kia Sportage 2,0 CRDi Ecodynamics+

Den bästsäljande Kian ska nu bli ännu bättre. Sportage uppdateras med försiktiga designförändringar men desto större motornyheter, däribland nya dieselmotorer och ett mildhybridsystem.

Det här är nytt!

Filter
Nu får alla motorer till Sportage partikelfilter.
Design
Stötfångare fram och bak har delvis nytt utseende.
Ny diesel
Den gamla 1,7-litersdieseln byts mot nya U3-motorn på 1,6 liter och 136 hk.
Mildhybrid
Sportage blir första Kian att använda ett 48-volts mildhybridsystem.

Det är varmt i Frankfurt i dag. Omkring 30 grader och soligt. Luftkonditioneringen i bilen går för fullt för att hålla innertemperaturen på 21 grader, men plötsligt när jag rullar fram mot ett rödljus stängs motorn av och kupéfläkten med den. Friskluftsutblåsen som tidigare fyllt kupén med svalkande vindar är nu bara tysta och svarta gapande hål. Vad är det som händer? Jo, det som händer är att Kia lanserar­ en uppdaterad version av mellanstora suven Sportage och exakt varför det innebär att luftkonditioneringen stängs av ska vi återkomma till.

Kia Sportage Ecodynamics

Den upplevda kvalitetskänslan är hög, allt känns hårt fastskruvat och det knirrar och knarrar betydligt mindre än vad det kan göra i många långt mycket dyrare bilar.

Mellanklassuven Sportage är Kias absoluta storsäljare över hela världen och har varit så sedan många år tillbaka. Nu är det dags för uppfräschning av den fjärde generationen som har hunnit bli tre år gammal. Konkurrensen i segmentet som Sportage rör sig i är mördande. Där finns bilar som Volkswagen Tiguan, Honda CR-V, Hyundai Tucson och många andra, det är bilar med väldigt höga lägstanivåer och som säljs i stora antal, och är man inte med på noterna så är det lätt att bli akterseglad.

Jämförd framför allt med stora namn som Tiguan och CR-V kan Sportage tyckas vara en outsider i segmentet, men icke. Modellnamnet Sportage firar i år sitt 25-årsjubileum och sedan första generationen lanserades år 1993 har omkring fem miljoner Sportage-bilar sålts.

Kia Sportage Ecodynamics

Foto: Olaf Gallas

Ny LED-signatur i C-form ska få Sportage att se lite piggare ut bakifrån.

Första provkörningen av uppdaterade­ Sportage görs här i Frankfurt där Kia har sitt europeiska huvudkontor och designcenter. Det första jag får se när jag kommer på plats är en stressad designchef, Peter Schreyer, som hoppar in i en taxi och försvinner ut i den fyrkantiga och tillrättalagda stadsbilden som utgör Frankfurt. Schreyer har säkert mycket att göra, men med uppdateringen av Sportage kan varken han eller hans underordnade ha behövt jobba övertid. Jag är den förste att förlåta dig om du inte ser att det är nya Sportage på bilderna, det är svårt att se nyheterna om man inte har den gamla bilen jämte den nya.

Kia Sportage Ecodynamics

Foto: Olaf Gallas

Strålkastarna innehåller numera uteslutande LED-teknik som ger ett nytt utseende.

Men de finns där och består av lätt förändrat stuk på stötfångarna fram och bak, nya dimljus och nya huvudstrålkastare med uteslutande LED-teknik. Baklamporna har fått nya LED-insatser med C-formad signatur. Fälgarna kan fås i 16-, 17- och 18-tumsstorlek och vill man snofsa till sin Sportage lite extra kan man beställa en kromlist till dörrtrösklarna. Interiört är det ännu svårare att se nyheterna. Visst, ratten har en ny design som framgår tydligt, instrumentklustret framför­ ratten sägs vara omdesignat och reglagen för klimatanläggningen har ny utformning, men det är inget att skriva hem om. Den bitvis omoderna och billiga materialkänslan i dörrsidorna och ovanpå instrumentpanelen har tyvärr inte åtgärdats. Det vinylliknande materialet är tråkigt att ta och titta på.

Det låter ju inte så muntert det här. Nej, men trots att nyheterna i kupén är ganska få och oväsentliga så är Sportage-interiören en övervägande trevlig plats att vara på. Den upplevda kvalitetskänslan är hög, allt känns hårt fastskruvat och det knirrar och knarrar betydligt mindre än vad det kan göra i många långt mycket dyrare bilar. Dessutom är det en väldigt genomtänkt och logiskt utformad förarmiljö. De viktiga knapparna och reglagen är stora, tydligt utformade och sitter på rätt plats. Infotainmentsystemet kan fås med en skärm som är sju eller åtta tum stor. Den senare har fått en ny ”ramlös” design som smälter in lite snyggare i instrumentpanelen. Menysystemet och navigationen som visas på skärmen är inte lika lättanvänt och snyggt som hos de bästa i klassen.

Kia Sportage Ecodynamics

Foto: Olaf Gallas

Litiumjonbatteriet till mildhybridsystemet finns väl synligt direkt under lastgolvet.

Kia har stökat om rejält i motorutbudet. På bensinsidan sker inga förändringar, där är det enda alternativet en 1,7 liter stora fyrcylindrig motor med 132 eller 177 hästkrafter. Kia satsar uppenbarligen mer på dieselmotorerna och har därför bytt ut den gamla 1,7-litersmotorn mot koncernens nyutvecklade 1,6-litersvariant. Motorn går under kodnamnet U3 och beskrivs som koncernens renaste någonsin. 1,6-litersdieseln finns med effektuttag på 136 och 177 hk men det är bara den starkare som tas in till Sverige och den kan kombineras med manuell låda och framhjulsdrift eller sjuväxlad dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift.

1,7-litersmotorn finns inte för provkör­ning­ här i dag och tur är kanske det, då kan vi fokusera på den ännu mer intressanta motornyheten som heter 2,0 CRDi Ecodynamics+. Det är namnet på Kias första mildhybrid med 48-voltsystem. Sportage blir Kias första modell att få den nya drivlinetekniken och det gör, oväntat nog, att Kia blir den första biltillverkaren i världen (tillsammans med syskonet Hyundai förstås) att ha hybrider, laddhybrider, elbilar och mildhybrider i sitt modellutbud.

Kia Sportage Ecodynamics

Foto: Olaf Gallas

Sportage-interiören är lätt uppdaterad med ny infattning till pekskärmen och en ny rattdesign.

Begreppet Mildhybrid är inte uppkallat efter Håkan Mild och ska absolut inte jämföras med Seat Leon Måns Zelmerlöw Edition. Mild står i det här fallet för att det är just en väldigt mild form av hybridisering. Det betyder att 2,0-litersdieseln får stöd av en liten elmotor. Elmotorn kan dock inte driva bilen framåt på egen hand, som i fallet med en hybrid eller laddhybrid, den endast 16 hk starka elmotorn i Sportage ger i stället bara lite extra skjuts vid acceleration, men viktigare är att den vid inbromsningar fungerar som generator och laddar upp ett batteri.

Kia Sportage Ecodynamics

Adblue är ett produktnamn, vätskans riktiga namn är urea och används för att sänka kväve-oxidutsläppen.

Hur fungerar det här under körning? Jo, mest påtagligt är att dieselmotorn stängs av tidigt när man rullar fram mot ett stopp, redan när hastigheten sjunker under 30 km/h. Men man måste vara känslig med bromspedalen, minsta lilla uppsläpp så startas motorn igen och man får en ryckig inbromsning mot rödljuset. Det visar sig vara en svårlärd konst att bromsa mjukt och snyggt med mildhybriden och jag önskar att Kia hade jobbat mer med intrimningen av bromspedalens samverkan med generatorn och de mekaniska bromsarna.

Hur var det nu med den där luftkonditioneringen då? Mildhybridsystemets främsta uppgift är att förlänga tiden då dieselmotorn kan vara avstängd, problemet är bara att under den tiden kyler inte luftkonditioneringen kupén och fläktarna går ner i varvtal. En duktig förare som tajmar inbromsningarna och kör så snålt det bara går kommer att få det varmt om sommaren och sannolikt kallt på vintern.

Kia Sportage Ecodynamics

Foto: Olaf Gallas

En GT-Line-utrustad Sportage har röda sömmar i klädseln.

Kia har i skrivande stund inte släppt några priser på halvnya Sportage, vilket gör det svårt att räkna på om mildhybriden är ekonomiskt försvarbar (Obs! Priserna är numera offentliga, se bland tekniska datan nedan). Lita på att den blir dyrare än gamla 2,0-litersdieseln utan elunderstöd, men hur mycket? Enligt Kia ska den dra sex centiliter mindre diesel. Frågan är om det kommer att räcka för att räkna hem 48-voltstekniken.

Så funkar Ecodynamics+

Hjärtat i mildhybridsystemet är en stor kombinerad generator/startmotor som via en rem är kopplad till motorns vevaxel. Kia kallar enheten MHSG (Mild-Hybrid Starter-Generator) och anger att den i ”motorläge” kan bidra med upp till 16 hästkrafter.

Som förare märker man aldrig att elmotorn arbetar, inte på annat sätt än att dieselmotorn upplevs vridstark. När MHSG arbetar som generator vid inbromsning laddar den upp ett litiumjonbatteri med en kapacitet på 0,44 kWh som ligger under bagagerumsgolvet.

Det finns även en mindre, konventionell startmotor vars enda uppgift är att starta motorn vid kallstarter. Enligt Kia gör mildhybridtekniken att koldioxidutsläppen minskar med upp till fyra procent.

Kia Sportage 2,0 CRDi Ecodynamics+

Pris
Från 352 900 kronor, säljstart september 2018. (Grundpris för Sportage: 269 900 kronor).


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 84,0/90,0 mm, cylindervolym 1 995 cm3. Max effekt 185 hk (136 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750–2 750 r/­min. Mildhybridsystem 48 volt. Elmotor 16 hk (12 kW) batterityp Litiumjon, 0,44 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 225/60 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 267, längd 449, bredd 186, höjd 164, spårvidd f/b 163/164. Markfrigång 17. Tjänstevikt 1 672, maxlast 578, max släpvagnsvikt 1 900. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 439–1 428 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,5 s, toppfart 201 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad i. u, landsväg i. u, blandad körning 0,57 l/mil. CO2 149 g/km.


Garantier
Nybil 7 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år, assistans upp till 7 år/15 000 mil vid service hos märkesverkstad.


Skatt
7 277 kronor per år i tre år.

Rivaler

 

Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan TDI 190 4Motion
Tiguan är en svårslagen mellanstor suv. Bra på allt och paketerad till ett vettigt pris. Finns än så länge bara med diesel- och bensinmotorer.
Pris: 341 000 kronor.

Honda CR-V Europa 2018

Honda CR-V
Nyligen lanserad i helt ny generation. Inga dieselmotorer, däremot bensin och hybrid. Går även att extrautrusta med tredje sätesrad.
ris: Ej fastställt.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Kia Sportage 2,0 CRDi Ecodynamics+
NÄSTA Provkörning av Lexus UX 250h