Fågel, fisk eller mittemellan. I stället för att göra en en-för-alla-modell breddar Kia sitt Ceed-sortiment ytterligare med crossover-versionen XCeed. Frågan är om nya XCeed är en onödig skvader eller rent utav den perfekta kompromissen?

Det här är nytt!

Line-up.
Finns (i nuläget) som halvkombi, kombi, sportkombi och nu som crossover.
Design.
Utseendet av typen crossover-coupé känns igen från exempelvis BMW X6 med flera.
Plug-in.
Laddhybriddrivlinan introduceras efter nyåret.
Markfrigång.
Chassit är 42 mm högre än vanliga Ceed.

Koreanska Kia verkar gå från klarhet till klarhet. Biltillverkaren som nästan aldrig – jo, skulle vara i fallet Kia Stinger i så fall – överraskar, utan hellre övertygar med genomgående ordentliga filosofier brukar koka ihop minst sagt förnuftiga bilar. Tills nu. Med XCeed har Kia-folket tänkt till både en och två gånger när koncepten maldes ner och sattes upp på billboarden.

Bilen som varken vill vara en suv, crossover eller sportcoupé är ändå detta, men samtidigt inte. Den yttre designen är slank, samtidigt tufft bullig. Synonymerna går till Citroëns DS-serie parat med en underlig kombomix av Volkswagens lill-suv T-Roc och nerlagda Scirocco-modell. Närmaste förståeliga konkurrent torde vara Audi Q3 Sportback.

Kia Xceed 1,4 T-GDi DCT 2020

Foto: Hans Hedberg

Kia tager vad man haver och rör om i Ceed-grytan. Ut kom crossovern XCeed.

Som första svenska journalist får undertecknad provsmaka Kia XCeed i samband med Frankfurtsalongen. Till en början är 1,4-liters bensinmotor aktuell, men efter årsskiftet kommer laddhybriden XCeed Plug-In Hybrid som lär bli bästsäljaren i Sverige. Tekniken hämtas från beprövade Niro Plug-In Hybrid. Även kombin Ceed SW blir samtidigt möjlig som laddhybrid, räckvidden vid körning på enbart el sägs bli uppemot sex mil (NEDC).

Kia Xceed 1,4 T-GDi DCT 2020

Foto: Kia

Ut från Frankfurts bankkvarter. Chassit är aningen stötigt när vi korsar spårvagnsspår och genar över trottoarkanter. Uppenbarligen vill Kia att nya XCeed ska vara en sportigt stöddig typ att ratta. Men så är också hjuldimensionen på provbilen snudd på extrem. Stomljud från chassi och däck har lätt för att leta sig in i kupén.

Kia Xceed 1,4 T-GDi DCT 2020

Foto: Hans Hedberg

Bakruta och C-stolpe lutar som på Proceed. Innebär dålig runtomsikt men coolt utseende.

Strax syns den vita runda skylten med randigt diagonalt streck på sniskan – fri fart Autobahn. I 160-170 km/h uppskattas fastheten hos chassit och styrkänslan är påtagligt närvarande. De 140 hästkrafterna räcker till men i Sport-läget vill inte växlarna hos dubbelkopplingslådan DCT kastas på plats så som önskas, utan skiftena görs först efter det att XCeeds huvuddator godkänt. Bäst går drivlinan körd i Normal-läget samt i lägre, mer Sverige-anpassade, hastighetsområden. Sportläget känns overkill i 1,4 T-GDi-drivlinan, passar bättre med starkare varor (1,6 T-GDi).

Kia Xceed 1,4 T-GDi DCT 2020

Foto: Hans Hedberg

Hög inre lasttröskel men smart 40/20/40-fällning av ryggstödet ökar på flexibiliteten.

Runtomsikten är dålig på grund av de breda C-stolparna och låg bakruta. Snett bakåt uppskattar jag sidobackspeglarnas döda vinkel-varningsfunktion och vid backningsmanövrar är den bakåtriktade kameran min privata spejare.

Kia Xceed 1,4 T-GDi DCT 2020

Foto: Hans Hedberg

Gult så det förslår. Versionen “Yellow Pack” kostar 271 400 kronor och sticker ut extra.

Sitter in i baksätet ”bakom mig själv” (185 cm) och då blir benutrymmet väl knappt samtidigt som den slokande taklinjen stjäl värdefullt huvudutrymme. Jämfört med den betydligt mer förnuftigt utformade Niro är XCeed en trång typ. Men vi uppskattar fällbart baksäte i proportionerna 40/20/40 med bred lastyta för fyra par lagg mellan två sittande i baksätet. Med uppfällt baksäte ryms acceptabla 426 liter, den som sitter och väntar på XCeed Plug-In Hybrid ska veta om att bagaget då krymper till 291 liter.
Bakom ratten är XCeed ändå en trevlig bekantskap, mest märks den tydliga layouten, god sittposition och återigen överraskande kommunikativ styrning. Förarmiljön känns hundra procent hämtad från sportkombin – ”shooting brake” – Proceed.

Kia Xceed 1,4 T-GDi DCT 2020

Foto: Hans Hedberg

Baksätet har sämre takhöjd än vanliga Ceed men normallånga får plats. Små sidorutor.

Summa summarum är Kia XCeed rätt på bollen, med beprövad teknik och kaxigare look kan man nu söka sig utanför de traditionella Kia-leden. XCeed lär inte bli folkbildande på något vis, desto mer vinna över ännu fler köpare till det koreanska segertågsbilmärket.

Kia XCeed 1,4 T-GDi DCT

Pris
251 900 kronor.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 71,6/84,0 mm, cylindervolym 1 353 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 242 Nm mellan 1 500-3 200 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 10,6 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck fram 235/45 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 440, bredd 183, höjd 148, spårvidd f/b 158/157. Markfrigång 18. Tjänstevikt 1 450, maxlast 410, max släpvagnsvikt 1 410. Taklast 80. Tank 50. Bagagevolym (VDA-liter) 426-1 378.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,5 s, toppfart 200 km/h.


Bränsleförbrukning (NEDC)
Stad 0,68 l/mil, landsväg 0,53 l/mil, blandad körning 0,59 l/mil. CO2 134 g/km.


Bränsleförbrukning (WLTP)
Låg 0,87 l/mil, medium 0,65 l/mil, hög 0,59, extra hög 0,72, blandad körning 0,68 l/mil. CO2 156 g/km.


Garantier
Nybil 7 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år.


Skatt
3 996 kr per år de tre första åren, därefter 866 kronor per år.

Rivaler

Ford Focus Active 2,0 EcoBlue provkörning

Foto: Linus Pröjtz

Ford Focus 5-d Active 1,5T Ecoboost
Med prisvinnande snåla 1,0T (125 hk) eller 1,5T (150 hk) med 6-växlad manuell alt. 8-stegad automat. Rymligare än XCeed.
Pris: 234 900 kronor.

Toyota C-HR facelift 2020

Toyota C-HR 1,2 Turbo Multidrive S AWD
Trängre än XCeed men poppis bland sina ägare. Finns som 2WD manuell eller AWD automat (116 hk) alternativt hybrid E-CVT 2WD (122 hk).
Pris: 247 400 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer