Första intrycket #543

En rimligt ”kittad” Mercedes från Kleemann. Det finns gott om billiga C-klass-bilar att bygga om och på så sätt få en ”nästan” ny om inte värsting så i alla fall rätt hyfsade prestanda och schysst utseende.

Basfakta

Pris
ca 435 000 kronor (+ själva bilen).

Motor
4-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompressor, laddluftkylare. Kompression 10. Borrning/slag 82/95 mm, cylindervolym 1 796 cm3. Max effekt 230 hk (169 kW) vid 5 570 r/min, max vridmoment 332 Nm vid 4 170 r/min.

Kraftöverföring
Bakhjulsdrift. 5-stegad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Framfjäderben och undra triangellänkar, bak fyrlängad axel.

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 8,5/9,5 tum, däck 235/35 ZR 19/265/35 ZR 19.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 272, längd 454, bredd 172, höjd 137, spårvidd f/b 151/148. Tjänstevikt ca ca 1 475, maxlast ca 480. Tank 62 liter.

Fartresurser*
Toppfart 250 km/h. Acceleration 0–100 km/h 8,0 s.

Bränsleförbrukning
Ingen uppgift.

*Tillverkarens uppgift.


Dyr uppgradering

Att bli ägare till en Kleemann-vässad Mercedes innebär oftast ett för många omöjligt stort ingrepp i den personliga ekonomin. I det avseendet är C20K ett fynd. Nåja…

Du blir medlem i Kleemann-klubben genom att:
a) Lämna in en donator och be företaget bygga om den enligt önskad specifikation.
b) Helt enkelt beställa en bil av dem. Som svensk behöver du numera inte bege dig över sundet för att lämna in en bil. Kleemann har nu tre återförsäljare i Sverige (en i Falun och två i Stockholmsområdet).
En Kleemann behöver aldrig vara den andra lik. Företaget erbjuder flera olika grader av vässning, både vad gäller exteriör och interiör. Motortrimning, väghållning, bromsar, spoilerkit, läder, kolfiber, velourmattor, emblem – bara att välja allt efter vad plånboken tillåter.
C20K är baserad på C200 Kompressor som i originalskick ger 163 hk. Vill du bara ha själva utseendet in- och utvändigt passar det förstås på vilken C-klass (W203) som helst, utom C55 AMG. Och danskarna har förstås trimsatser även för de sexcylindriga motorerna. Till ett pris.

C20K ger 230 hästkrafter och de har lockats fram ganska enkelt. I stora drag pratar vi om ny databox, ett optimerat (kromat) grenrör och annat luftfilter, samt avgasrör. Avstår du det speciella grenröret (ca 21 400 kronor) sparar du pengar, men missar 20 hästkrafter. C20K är ingen dragster vad gäller acceleration och toppfart, men med en alert förare bakom ratten blir den inte så farligt avhängd av starkare Kleemann-bilar. 0-100 km/h tar åtta sekunder, toppfarten är 250 km/h. Motsvarande prestanda för en original C200 K är 9,7 sekunder och 223 km/h.
Redan som standard har Mercedes små kompressormotorer ett metalliskt klingande ljud men i C20K är det än mer markant. Lyssnar du med huven uppe låter det närmast trasigt, men på ett hårt läckert sätt. Inuti bilen under acceleration låter det bara rått, hårt och fränt! Accelerationen är aldrig hisnande, bara närvarande och ser man på vridmomentkurvan (fel ord i det här läget) är den närmast spikrak runt drygt 330 Nm mellan 3 000 och 4 700 r/min. Standardmotorn når sin topp (240 Nm) vad gäller vridmoment vid 3  000 Nm.
Kleemann har förstås inte låtit motorn vara orörd i sitt demoex av C20K, den är fullmatad. Frontspoilern är djupare med små flärpar nedtill för att motverka negativa lyftkrafter vid hög fart. Stora lufthål för kylning av bromsarna är upptagna i ytterkanterna. Bakdelen är försedd med ny nederdel den med, och i botten av denna sitter vad som kallas en diffuser, som på racingbilar ser till att styra luftströmmarna rätt och på så sätt generera mer marktryck. Osäkert om det fungerar i det här fallet och Kleemann har själva inte utfört några vindtunneltester. Det är nog mer fråga om form före funktion.

Chassit har modifierats med hårdare fjädrar och dito stötdämpare vilket ger bilen ett fastare hull men ändå inte så sanslöst hårt så att det skrämmer bort köpare med Mercedesvana. Stötdämparna är av progressiv typ och justerar upp sig ju hårdare de används. Fetare fälgar/däck är om inte ett måste så nästan på en sådan här bil. 19 tum höga splitfälgar (8,5 tum fram/9,5 tum bak) och väldigt låga (35-profil) däck som är 235 mm breda fram, 265 mm bak. Jättesnyggt men inte alls roligt vid väta eller taskiga svenska vägar.
Kleemann har egen tillverkning av bromsar och du kan få skivor i norskt pizzaformat. På provexemplaret sitter deras version 3 och då pratar vi skivor i diametern 370 mm fram/342 mm bak. Sex kolvar i oken fram, fyra där bak. Skivorna är förstås ventilerade, men även borrade för att leda ut gaser från bromsbeläggen. På ”vanliga” bilar med borrade skivor är hålen oftast borrade rakt igenom och den luft som leds igenom stöter på motstånd mot hjulställ och annat. På Kleemanns skivor är de borrade snett för att leda ut luften enklare bakåt. Det finns olika teorier om vad som är bäst i det här fallet, men det är hur som inte många andra än rena racingbilstillverkare som bryr sig om att prova.
Interiört har Kleemann i det här fallet valt en kolfiberinteriör tillsammans med läder/alcantara stolar och inredning. Väljer du att löpa linan ut kostar hela kitet cirka 435 000 kronor beroende på aktuell eurokurs. Till det en donör som om du väljer en flång ny C200 K innebär 303 900 kronor. Säga vad man vill om Kleemann, de är inte blyga att ta betalt och i det här fallet pratar vi ändå budgetpris. Fast det är väldigt få som väljer att plocka på allt det Kleemann har att erbjuda, och de allra flesta väljer också att bygga på en begagnad bil.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer