Basfakta

Motor
8-cyl längsmonterad V-motor med 1 överliggande kamaxel per cylinderrad, 3 ventiler per cylinder. Kompressor. Kompression 10,5. Borrning/slag 97/92 mm, volym 5439 cm3. Max effekt 610 hk (449 kW) vid 5800 r/min. Max vridmoment 835 Nm vid 2000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift, differentialbroms, 5-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Luftfjädring och krängningshämmare fram och bak.
Fram dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel med 5 länkarmar per hjul.

Styrning
Kuggstång, hastighetsberoende servoverkan. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar
Ventilerade och borrade skivor. Fram 396 mm diameter och sexkolvs-ok, bak 342 mm och fyrkolvsok. Låsningsfritt system/ ESP/EBD.

Hjul (fram-bak)
Fälgbredd 9-10 tum, däck 245/30 – 285/25 ZR 20.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 285, längd 482, bredd 182, höjd 143, spårvidd fram/bak 158/ 157. Tjänstevikt 1835, maxlast 450. Bränsletanken rymmer 65 liter.

Fartresurser
0-100 km/h 4,96 s (TV), 4,0 (Kleemann), toppfart begränsad till 300 km/h.

Förbrukning
Ej uppgift.

En riktig rökare

Kleemann E55 AMG K3 – när rökabstinensen blir för stor

Åt oss, bara på skoj, leka med tanken att du är stolt nybliven ägare till ett stycke Mercedes E55 AMG. En extremt potent bil med kompressormatad V8 på 476 hästkrafter och ett pris som börjar vid 900000 kronor.
Men när du tuppkamsstolt närmar dig hemmet och svänger in på villagatan drabbas du av svår chock; alla grannar har också skaffat en E55 AMG – din nya superbil har i ett slag blivit en simpel dussinbil. Vad göra?
Enkelt. Du ringer till Danmark och kontaktar ett företag som heter Kleemann och ber dem förvandla din E55 AMG till en Kleemann E55 K3.
När jobbet är klart har du ett monster, en asfaltskrynklare. En bil upphöjd till vansinne i kubik. En bil som får alla standard-E55 AMG att framstå som surhinkar.
Kleemann-utstyrd i ”steg tre” ger E55 AMG den hårresande effekten 610 hästkrafter och ett kanske ännu mer imponerande vridmoment på 835 Newtonmeter. Urkraften kommer från en modifierad kompressor som genererar högre laddtryck, modifierad styrdator, sportluftfilter och dito kamaxlar samt ett helt nytt, friare avgassystem i rostfritt stål.
Den har 20-tumshjul och borrade bromsskivor stora som kvarnhjul. Den har differentialbroms i bakaxeln och den har Kleemann spoilerkit och man kan få inredningen i vilken färg och i stort sett i vilka material som helst. Kleemanns representant avslöjar att en kund beställt inredning i rosa läder (nej, det är inte Lasse Flinckman).
Kleemann har representation i Tyskland, USA, England, Japan och förstås i Danmark. Flertalet kunder finns i oljerika arabländer och hos nyrika i den fria ekonomins Ryssland.
Företaget ”förädlar” inte bara E55 AMG, på repertoaren står i stort sätt samtliga Mercedes- modeller och trimning och utstyrsel finns i flera steg, och naturligtvis i olika prisklasser.
Du kliver in i din ”nya” bil. Eftersom du valt att lämna inredningen orörd ser det ut precis som förut, alltså som i vilken E55 AMG som helst. När du vrider om nyckeln låter det inte som vilken E55 AMG som helst.
Längst bak verkar det sitta ett gäng mörkhyade musikanter som spelar dovt pockande trumvirvlar. Framför allt när du jazzar lite med gaspedalen.
Enligt Kleemann ska bilen klara 0-100 km/h på fyra sekunder blankt och nå 200 km/h efter 11,8 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad – till 300 km/h!
Kleemann vill ha närmare 600000 för sitt förädlingsjobb och då är det rimligt att du först får chans att kolla att din ?nya? bil går som utlovat. Flygvapnets gamla skolfält Ljungbyhed i norra Skåne är ett lämpligt tillhåll för denna övning. Teknikens Värld ställer upp med testutrustning.
Du sätter dig tillrätta i den elektriskt inställbara ”katapultstolen”, siktar in den numera stjärnlösa motorhuven längs startrakan och trampar högerfoten mot golvet. Det brölar till och trumvirvlarna stegras till ett vrålande rytande crescendo medan hela Ljungbyhed sveps in i blåvit gummirök.
Fy hålen vad det går, men ner till uppgivna fyra sekunder når du inte – fast strax under fem är inte så dåligt det heller. Ljungbyheds flygplats är inte helt i våg och ute är det nästan storm; ogynnsamma faktorer vid accelerationsmätning. 0-200 tar ändå bara 13,5 sekunder och omkörningsaccelerationen från 70 till 130 km/h går på 3,4 sekunder.
För att få till en lyckad accelerationstid har du kört med anti-spinnsystemet inkopplat. Utan ASR är bilen mycket svår att accelerera maximalt med. Du provar förstås några gånger men ger för mycket gas, vilket resulterar i bolmande bakhjul och medioker fartökning. Med mer tid, några extra uppsättningar bakdäck och helst en extra automatlåda till förfogande skulle siffrorna säkert bli bättre. Med perfekt start och mer gynnsamma yttre omständigheter klarar bilen kanske till och med fyra blankt till 100.
Tvärtom – från 100 till 0 km/h går på 38 meter och får anses som en mycket bra siffra för en så stor och tung vagn. Men hur länge pallar de för riktig hårdkörning och hur klarar den här besten en riktigt kurvig väg?
Det bör förstås utredas och eftersom den trevliga racerbanan Ring Knutstorp bara ligger några gaspådrag bort är det förstås dit du styr. Ett första försiktigt varv för att känna på bil och bana, sedan är det bara att börja bränna – och bromsarna börjar inte brinna. Efter några riktigt raska varv har bromseffekten inte ens börjat mattas och då är du nöjd, både med bromsar och bilen i övrigt. Riktigt bra på banan trots sin ansenliga vikt och storlek.
Så, nu är det färdiglekt på bana och flygfält. Du är nöjd, slantar upp och styr hemåt för att bräcka grannarna med dussinbilar.
De stora men låga och breda däcken gör sig ordentligt påminda. De spårar, de går ganska hårt och de bullrar en del, men det får du stå ut med. Chassit är sänkt och uppstyvat och komforten i vanlig landsvägsfart är betydligt sämre än i en vanlig E55 AMG.
Men när du nästa gång ska bränna söderut på Autobahn ska väl Kleemann förhoppningsvis komma till sin rätt, i alla fall om det är en ljus sommarnatt – då kan du marscha 250+.
Nu luffar du längs E4 och kommer i kapp en liten kö på sisådär tio bilar. Ett lätt tryck på pedalen och du hinner knappt fatta att du kört om – allihop.
Detta är onekligen en extraordinär fyradörrars femsitsig bil. Lasta in familj och bagage och tio timmar senare kan ni hoppa ur i Rom – rent teoretiskt alltså. Och visst känns det rätt att ha en bil som klarar mer än vad alla grannars E55 AMG gör.
Till exempel att lägga en riktig rökare.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer