Provkörning av Koenigsegg Agera R

Precis innan kroppen ska tråckla sig in bakom ratten skenar pulsen. På frågan om allt är okej nickar huvudet instämmande av ren rutin. Tankarna snurrar och själen är halvvägs till nirvana när alla 1 115 hästkrafter vaknar med ett vrål. På en millisekund fokuseras tankarna och allt känns självklart – jag har hittat hem.

Första intrycket

Agera R har sådan finish att konkurrenterna är lätträknade. Utförandet är så extremt att inte ens prislappen på elva miljoner kronor känns oöverstiglig.

Snabbhet

10/10

Prisvärd

10/10

Det känns som att kliva ner i en skyddsbunker. Den välvda vindrutan och låga takhöjden ger ett intryck av att sitta säkert, eller fängslad om man så vill. Sidorutorna bjuder inte på mycket utsikt, precis som den minimala bakrutan där sikten ändå störs av vingen på bakstammen. Motorn frustar diskret på tomgång. Ett snabbt tryck på växelpaddeln lägger i ettans växel. Gör ett tappert försök att kolla ut genom rutorna innan de breda däcken sakta börjar rulla på den vattensjuka grusparkeringen. Utanför bilen råder klassisk vårvinter. Snön tinar, vägbanan är ömsom torr, ömsom snöblandad. Längs europaväg 14 pågår en febril aktivitet av saltstänkta bilar fyllda till bredden med fjällfirare som antingen ska hem eller bort, och vi då, vi som sitter i Tor och hans hammare.

Bilen vi sitter i är en av bara två tillverkade. Det andra exemplaret ägs av kungen av Oman, men han valde inte till det unika vinterpaketet med takbox och vinterdäck. Koenigsegg Agera R debuterade vid bilsalongen i Genève tidigare i år. Största skillnaden mellan vanliga Agera är att R-versionen har konverterats till E85-drift, men det är inte miljövinsten som ligger i fokus. Det är i stället den uppskruvade effekten från 910 till bisarra 1 115 hästkrafter som nämns. Med 95-oktanig bensin i tanken har man ”bara” 940 hästar att foga över. Effekten plockas ur en 5,0-liters V8 med dubbelturbo. Motorn är ”made in Ängelholm” – precis som mycket annat på Koenigseggs modeller. När majoriteten av dagens biltillverkare söker samarbeten över gränserna gör Koenigsegg tvärtemot och utvecklar det mesta själva. Det gäller även den sjuväxlade dubbelkopplingslådan, precis som den aktiva vingen på bakstammen som ändrar vinkel automatiskt beroende på hastighet och luftström. Takboxen är utvecklad av svenska Thule. Den är testad för hastigheter upp till 300 km/h och rymmer utan problem skidor och packning för två personer.
Passande nog befinner vi oss i Sveriges alper, Åre, nästan på gränsen till Norge. Fotograf Glenn har fått några minuter till fotografering, men tiden är knapp. Redan om en timme ska bilen stå uppställd på Åre torg. Vägbanan är bitvis täckt av snö och vatten, och med 1 115 hästkrafter gör bara ett litet gaspådrag att bakdäcken tappar fästet. Men Bård Eker, norsk entreprenör och delägare i Koenigsegg, rattar vant fram och tillbaka längs den lilla landsvägen. När vägbanan till slut torkat är det dags för förarbyte, jag slänger över nyckeln till hyrbilsgolfen och tar själv emot den respektingivande elvamiljonersnyckeln till Agera R.

Interiör Koenigsegg Agera R
Läder, alcantara, aluminium och kolfiber i en härlig mix.

Insteget kräver övning, för nybörjaren är en graciös insittning bara att glömma. Väl på plats känns det som man sitter direkt på asfalten, men det är förvånansvärt komfortabelt. Stolar är rejäla och bekväma. Kupén är dessutom rymlig, bunkerkänslan till trots. Kvalitetskänslan är fantastisk, läder blandas med aluminium, kolfiber och alcantara. Plasten lyser med sin frånvaro. Men bakom ratten är det egentligen av föga intresse, vi är ju här för att köra. Motorn startas med ett knapptryck på mittkonsolen, startmotorn jobbar hårt innan ett vrål ekar över fjället. Tiden är inne. I med ettans växel, trampar lätt på gasen och rullar sakta iväg. Motorn upplevs kraftmässigt jämförbar med ett kärnkraftverk. Ljudet är dovt men respektingivande, luften pyser när den passerar turboaggregaten och avgassystemet bjuder på en och annan avgassmäll. Men trots alla hästkrafter är det ändå lättkördheten som imponerar. Växlarna hoppar i med ett mekaniskt klingande, styrningen är direkt utan att vara nervös och inte ens de breda vinterdäcken känns speciellt spårkänsliga på den tjälskadade vägen.
I takt med att vägbanan torkar används gaspedalen allt mer, men redan halv gas innebär en sanslös acceleration. Responsen är direkt, vid gaspådrag hämtar motorn andan på ett sätt jag aldrig tidigare upplevt. Det känns som ett svart hål skapas redo att suga i sig allt i sin omgivning. På grund av E85-driften, och bränslets lägre energiinnehåll har bränslesystemet uppgraderats för att kunna leverera tillräckligt med bränsle till cylindrarna. Enligt Koenigsegg är det nya systemet ett av världens effektivaste, fullt jämförbart med ett system till en 2 000-hästars bensinmotor. Och när spjällen öppnas fullt är det inte läge att fundera på virveln i tanken, något annat än den extrema kraft som skjuter oss framåt är omöjligt att ha i huvudet. För några sekunder reser sig nackhåret, motorljudet är fullständigt enormt och ljudvallen känns inte långt bort. Strax därpå greppar kolfiberbromsarna och sänker hastigheten på ett sätt som får ögonen att trilla ur.

Erik Gustafsson, en av få som fått ratta Agera R
Erik Gustafsson, en av få som fått ratta Agera R.

Aldrig förr har jag haft en sådan respekt för en drivlina, och med tanke på att målsättningen innanför väggarna vid fabriken i Ängelholm är att man som förare ska bli rädd när gasen trampas i botten kan jag inte annat än gratulera. Ni har lyckats. Koenigsegg Agera R är inget annat än ett unikum, en bil vi bör vara stolta över. När lugnet lagt sig finner jag mig själv med att lägga i sjuans växel och småköra längs den krokiga vägen. Nu är ljudnivån låg, komforten hög och fotograf Glenn har återigen börjat andas. Agera R är onekligen en bil för var dag, vilket visserligen både vinterdäck och takbox visar. Men det är också ett skäl till varför vi befinner oss på svensk mark.
Visst hade vi lika väl kunnat stå i Dubai nu, men det hade ju inte varit något nytt, berättar Bård och fortsätter. Koenigsegg är svenskt, och då ska man också kunna använda den här, trots 1 115 hästkrafter.
Hur snabb Agera R egentligen är vet ingen. Specifikationen säger mer än 420 km/h, teorin säger 437 km/h men eftersom världens enda bana för sådana hastigheter ägs av Volkswagen och världsrekordinnehavaren Bugatti Veyron Super Sport är inte Koenigsegg välkomna för ett eget test. På den runda Nardobanan i Italien där Koenigsegg slog världsrekord 2005 med CCR i 388 km/h går det helt enkelt inte att köra snabbare.
Från stillastående till 100 km/h tar det bara 2,9 sekunder, 200 km/h når man redan efter 7,5 sekunder. Motorns massiva vridmoment på hela 1 200 newtonmeter gör egentligen växellådan överflödig. Över 1 000 newtonmeter finns tillgängligt mellan 2 700 och 6 170 r/min. Motorn är en av bilvärldens mest kompakta i klassen och väger bara 197 kilo. Bilens monocoque-chassi helt i kolfiber väger enbart 70 kilo. Tjänstevikten är låga 1 435 kilo vilket innebär att varje hästkraft bara har 1,29 kilo att flytta. Som jämförelse har en Porsche 911 Turbo exempelvis 3,28 kilo per hästkraft.

Koenigsegg Agera R sätter onekligen omgivningen i gungning. Medtrafikanter viker åt sidan, fotgängare fumlar febrilt efter mobiltelefonkameran. Överallt är det skratt och leenden. Det här är svensk ingenjörskonst i sitt esse, och inte bara för oljeshejker i mellanöstern.

Se provkörningen på film!

Rivaler

Bugatti Veyron Super Sport
Bugatti Veyron Super Sport
Innehavare av världsrekordet som världens snabbaste bil med 431 km/h. Närmare 200 Veyron har byggts, vilket gör den till en dussinbil i jämförelse med Agera R, som dessutom känns billig om man jämför prislappar.
Pris: 18 000 000 kronor.

Pagani Huayra
Pagani Huayra
Italienska Pagani Huayra når inte upp till varken Bugatti eller Koenigsegg när det gäller prestanda, trots 700 hästkrafter ur en 6,0-liters V12:an. Prismässigt nästan ett kap.
Pris: 10 000 000 kronor.

Koenigsegg Agera R

Pris
Ca 11 000 000 kronor.


Motor
Bensin. 8-cyl V-motor, längsmonterad, 4 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,0. Borrning/slag 91,7/95,25 mm, cylindervolym 5 000 cm3. Max effekt 1 115 hk (820 kW) vid 6 900 r/min, max vridmoment 1 200 Nm vid 4 100 r/min.


Kraftöverföring
Mittmonterad motor, bakhjulsdrift. 7-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Övre och undre tvärställda länkarmar fram och bak, tryckstångsaktiverade centalt monterade fjädrar och stötdämpare. Triplex-dämpare bak.


Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11 meter.


Bromsar
Keramiska ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system, antispinnsystem.


Hjul
Fälg fram 9,5 tum, bak 12,5 tum. Däck fram 265/35 R19, bak 345/30 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 266, längd 429, bredd 200, höjd 112, spårvidd f/b 170/165. Tjänstevikt ca 1 435, maxlast ca 215, max släpvikt 0. Tank 80 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 120 liter.


Fartresurser*
Toppfart Över 420 km/h (440 i teorin). Acceleration 0-100 km/h 2,9 s.


Bränsleförbrukning*
Stad i.u, landsväg 12,5, blandad körning 14,7 l/mil. CO2 i.u. g/km.


Garantier
Nybil 3 år.


Skatt
Ingen uppgift.


* Tillverkarens uppgifter.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer