Provkörning av Lamborghini Aventador LP 700-4

Minns du pojkrummens affischer med superbilarnas superbil Countach? Glöm den! Lamborghini Aventador visar vem som är bråkigast i klassen.

Första intrycket

Lamborghini med V12-motor är av tradition långlivade modeller. Aventadors topprestanda visar att bilen kommer bli kvar ett tag, den är helt enkelt svårslagen.

Äger scenen

10/10

Prisvärd

6/10

Den som ogillar ljudet från en kallstartande högvarvig 6,5-liters handbyggd V12-motor kan sluta läsa här. Det initiala lågmälda skriet från startmotor och bensinpump samt det metalliska dånet på förhöjd tomgång är nämligen vackert, om än ljudligt, att lyssna till. Räkna med folksamling när du ska iväg. Företrädesvis män viftar med öronen, höjer mobilkameran i luften och blickar med ett visst mått av avundsjuka åt ditt håll.
Om du som undertecknad lyckats tråckla dig över den breda sidotröskeln och dragit igen saxdörren vill säga. En stridspilot har mer ordning på sin arbetsplats än jag denna dag.
Nervpirrigt flackar blicken över knappar och instrument. Högerfoten snuddar gaspedalen och några av de 700 hästkrafterna ger sig tillkänna. Jag petar i första växeln med en av de två rejäla växlingspaddlarna placerad strax framför ratten. Har ju rattat Lambo förr så att säga. Mest lillebror Gallardo, som i jämförelse mest känns som en shoppingkärra.
Aventadorens bredd på dryga två meter och usel sikt bakåt gör att den där speciella Lamborghinikänslan infinner sig. De första kilometrarna känns direkt obekväma.

Lotsar oss ut på skånska vägar, provar de tre växlingsprogrammen hos ISR-växellådan. Robotiserad manuell låda med enkelkoppling som går att välja i auto- eller manuellt läge. Strada, Sport, Corsa (”väg, sport, tävling”) heter växlingslägena som blir raskare till sin takt i just den ordningen. Strada i automatläge gör Aventador märkligt slö och gungig i drivlinan, den verkar hämta andan inför nästa uppväxling.
Sport blir märkbart tajtare och inlevelserik, såväl i automat som manuellt växlad men det är när vredet pillas till Strada som tjurfäktningen börjar. Pang-pang-pang, växlarna slås in med sådan kraft att man tror att växellådan går sönder vid varje tillfälle. Smällarna och den påföljande fartexplosionen är massiv. Inget annat.
Tur att chassit genom de feta Pirellimackorna verkar bestämt sig för att vilja vara fast förankrat ner mot den skånska asfalten. Styrningen är missvisande bra och verkar trolla bort ett halvt ton eller så. Av bilens tjänstevikt på cirka 1 740 kilo märks bara hälften, instyrningen är i paritet med McLaren MP4-12C.

När den första nervositeten och den efterföljande leklusten att bara gasa, växla, gasa, växla, bromsa etcetera lagt sig börjar jag känna mig mer hemma med besten. Ja, överorden om de 12-cylindriga bilarna från Sant’ Agata utanför Bologna är många. Vare sig det gäller Miura, Countach, Diablo eller Murciélago är det ”tjur”, ”best” och ”burdus” som kommer bäst till användning. Men Aventador är ett stilbrott, eftersom den även är vägsäker. Något som inte alltid utmärkte föregångarna.
På landsvägen ges det tillfälle att känna på balansen och förhoppningen är att Knutstorp Ring ska erbjuda ännu mer av den varan. Men, banchefens bullermätare går i taket varje gång vi passerar start- och målrakan. Miljölovet för Knutan gäller för max 95 decibel, vilket spräcks varje gång. Vi flaggas av efter några fullfartsvarv och skyndar skamset ut på vägarna igen.
Med oss från banan har vi att Knutstorp Ring är för liten för Aventador, som faktiskt mår bättre på det ringlande skånska vägnätet. Ännu hellre Nardobanan eller någon av de centraleuropeiska tävlingsbanorna, men dit hinner vi inte skynda denna korta lånedag.

Den 6,5 liter stora V12-motorn med 60 grader mellan cylinderbankarna är inte av den blyga arten. Kortslagig och mycket varvvillig är denna nykonstruktion – har inget gemensamt med tidigare Lamborghini V12-motorer– som en överlevande dinosaurie i tidevarv då det mesta mäts i utsläpp och förbrukning. Inte i acceleration och ljudnivå. 700 hästkrafter levereras vid tokhöga 8 250 r/min, vridmomentet är biffiga 690 Nm vid höga 5 500 r/min. Man lägger gärna på en rem med Aventador, var så säker.
Jag bromsar in, jo hejdarna är bestialiska de också, jag slår av maskineriet och avnjuter skulpturen Lamborghini Aventador LP 700-4. Kantig och spetsig som Gandini redan ritade Countach men anslaget är toppmodernt. ”Stealth”, säger vissa. Unikt, säger undertecknad.

Interiören är som en mix av kontrollpanelen hos en atomubåt och interiören hos en DTM-racer. Fullsmockat med lampor och piktogram som egentligen inte behövs för att köra själva bilen, men som sätter attityden och säljer varumärket. Utförandet är helrätt, skam vore annat. Italienskt busigt och krångligt, inte torrt  och spartanskt som hos en Porsche. Det är skönt att något får vara sig likt här i världen.
Sedan i höstas har Lamborghini S.p.A. en officiell generalagentur i form av bilfirman Garage 11 i Malmö, i vinter öppnas ett nytt showroom för den som har lust. Eller ännu hellre råd.

Rivaler

Ferrari F12 Berlinetta
Ferrari F12 Berlinetta
V12-motor, 740 hk, 690 Nm, 0-100 km/h på 3,1 s och toppar 340 km/h. F12 är mindre best, mer förfinad än Lamborghini. Men bara lite.
Pris: 2 550 000 kronor.

McLaren MP4 12C
McLaren MP4-12C
Betydligt mer lättfotad än Lambo och Ferrari ger McLaren intrycket av att vara steriliserad från fabrik. Aningen könlös.
Pris: 2 000 000 kronor.

Lamborghini Aventador LP 700-4

Pris
2 900 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 12-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Cylinderavstängning. Kompression 11,8:1. Borrning/slag 95,0/76,4 mm, cylindervolym 6 498 cm3. Max effekt 700 hk (515 kW) vid 8 250 r/min, max vridmoment 690 Nm vid 5 500 r/min.


Kraftöverföring
Mittmotor, fyrhjulsdrift. 7-växlad automatlåda med robotiserad koppling.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fjäderben med dubbla triangellänkar fram och bak.


Styrning
Hydraulisk servo. Vändcirkel 12,5 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 9 tum, däck 235/35 R19. Fälgbredd bak 12 tum, däck 335/30 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 478, bredd 203, höjd 114, spårvidd f/b 172/170. Markfrigång i. u. Tjänstevikt ca 1 740, maxlast ca 120, max släpvagnsvikt 0. Tank 90 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 2,9 s, toppfart 350 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 2,47, landsväg 1,07, blandad körning 1,60. CO2 370 g/km. Garantier: Nybil 2 år.


Skatt
5 420 kronor per år.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer