Världen är föränderlig men vissa saker verkar aldrig gå ur tiden. Superfarkoster­ som vill vara värst attraherar och när Lamborghini S.p. A. stjäl rekordet från självaste Porsche 911 GT2 RS runt Nordslingan genom att vara drygt två sekunder snabbare skriver man in sig i historieböckerna för evigt.

Det här är nytt!

ALA 2.0
Aerodinamica Lamborghini Attiva 2.0 är namnet på Lamborghinis egenpateterade aerodynamiklösning när det gäller downforce och väggrepp. Bakvingen styr tryck- respektive lyftkrafter för att hjälpa chassibalansen.
Rekordhållare
6:44.97 minuter, så lyder det nya varvrekordet Aventador SVJ har runt Nürburgrings Nordslinga.
Toppfart
Över 350 km/h lovar Sant A’gata vilket gör SVJ till världens snabbaste Lambo.

Värnplikten i kompaniets första eldledningspluton på Artilleriets stridsskola, ArtSS, i början av 1990-talet har satt sina spår i minnesbanken. Nedslagshastigheten hos en projektil är minst 200 meter per sekund, efter sin fartflykt från haubits modell 77 två mil bakom stridslinjen. Nedsjunken, gömd bland mossa och sly, var det enda som hördes innan nedslagsplatsens explosion blev synlig borta vid ”fienden” var det typiska vinande tjutandet uppe i luften. Swiiiijjsch-booom. Alltid lika spektakulärt, framför allt om koordinater och tänkt målplats stämde överens. ”Rätt i sida, rätt i längd” var returrapportering tillbaka till de högre befälen om allt klaffade. Sedan kunde tjutandet med efterföljande kanonader ta vid samtidigt som man drömde sig bort till när trossen skulle servera fältlunchen. Ärtsoppa om det var torsdag.

Lamborghini Aventador SVJ

Greppet, traction, är som hos självdragande skruv i träbalk.

Nu är det måndag och jag är åter ute på fältet.­ Det tjuter och viner runt om mig men tack och lov inga eldfängda nedslagsplatser, däremot massiva åskdunder. Jag har återvänt till Circuito do Estoril i Portugal. Senast var det hypersportbilen McLaren Senna, denna gång är det Lamborghini Aventador i full stridsmundering som gäller. Super Veloce Jota – SVJ – heter nya specialmodellen av största, vräkigaste, snabbaste produktions-Lambon någonsin. Som om en anabolknaprande bodybuilder snörat på sig Usain Bolts löparskor. Ljudkulissen är inget annat än ljuvlig, att på avstånd höra när utländska journalistkollegor rastar Aventador SVJ under sina respektive körpass runt Estoril ger gåshud. V12-sugmotor på 6,5 liter ger ett moget och klassiskt sound. Skönt i dessa tider då V8-turbo i fyralitersklassen är mer regel än undantag när det ska göras högprestandadrivlinor.

Vi har mötts tidigare, Aventador och jag. Första gången under Bankalaset 2011 på Knutstorp då modellen var purfärsk. Dessvärre var Knutan alldeles för trång för mäktiga Aventador och just (o)ljudet från LP 700-4 gjorde att banreglernas bullergräns på 95 decibel spräcktes redan vid halvgas. Vad bullergränsen är på Estoril struntar jag blankt i, så länge inte någon handgripligen lyfter mig ur bilen.

Lamborghini Aventador SVJ

Den nylagda asfalten runt Estorilbanan glänser ikapp med Aventador SVJ. Två hala typer.

Jag får en pratstund med Lamborghinis testchef som hänger med huvudet. För två veckor sedan nyasfalterades hela bansträckningen, utan Lamborghinis vetskap. Underlaget är om inte såphalt så i alla fall glatt, den varma asfalten svettas och utan gummirester från racingslicks i idealspåret kommer det bli svårt att attackera fullt. Ja, ja, men en Lambo ska ”väl funka i alla väder” replikerar jag utan att hänga läpp.

Lamborghini Aventador SVJ

Foto: TOM SALT

Du får sno dig på om du är SVJ-sugen! Endast 900 exemplar kommer att byggas.

Den pippigula Aventador SVJ:n står nytankad och är just genomcheckad av Lamborghinifolket, bara till att stiga ut i brittsommarvärmens solsken och äntra SVJ. Bältar på mig vagnen, lyfter på flipplocket som gömmer startknappen – till form och funktion som avfyrningsreglaget hos ett stridsplan – och trycker igång maskinen. SVJ har kryddats med 30 fler hästkrafter,­ Jota-versionen har nu hela 770 hk som levereras­ vid höga 8 500 r/­min. Även vridmomentet har utökats, med +30 Nm, nu är väldiga 720 newtonmeter tillgängliga vid 7 250 r/­min. Torrvikten 1 525 kg ger vikt/effektförhållande­ på 1,98 kg/hk men med soppa (tanken rymmer­ 85 pannor) och undertecknad bakom den nästan­ lodrätt positionerade greppvänliga ratten­ något högre.

Det märks att Aventador är till åren kommen. Rattstången tar i knäna och ibland viftar knäskålen igång vindrutetorkarna. Personligen gillar jag att sitta högt i en bil för bästa överblick men hos SVJ vill jag komma djupare ner i stolen och bilen. Som alltid är runtomsikten­ kass, framåt är siktfältet en handflata hög och rakt bakåt syns inte trafiken utan stag till motorrummet, kylflänsar och bakspoiler. Allt annat än bakomvarande trafikanter.

Lamborghini Aventador SVJ

Det märks att Aventador börjar bli till åren kommen. Ingen optimal körställning.

När jag väl sitter in och spänner fast mig spelar allt detta mindre roll hos SVJ. Anledningen till detta är Aventadors fyrhjulsdrift. Greppet, traction, är som hos självdragande skruv i träbalk. De fyra skruvarna… jag menar däcken, verkar ta tag om asfalten för att sedan aldrig vilja släppa den. Så länge du har högerfoten på gaspedalen drar sig SVJ loss ur varje kurvparti på ett mycket bestämt vis. Även på nylagd asfalt som svettas ymnigt i den varma höstsolen. Detta grepp gör att Aventador SVJ i vissa stunder känns lättkörd, men när upphunnen trafik ska köras om kan inget supergrepp i världen hindra eventuella spårvalsfel eller missade apex.

Som alltid gäller det att vara på sin vakt med hejdarna, bromsutrustningen är diger och kostsam. Vid full bromsattack­ uppges SVJ bromsa från 100 till 0 km/h på 30 meter och efter en halvtimmes hård bankörning uppfattas inga utmattningstend­enser från de stora kolfiberkeramiska skivorna. Dimensioner och material lär göra bromsskiftena svindyra i framtiden hinner jag tänka, innan jag tar mig an den långa svepande sista Parabolican som öppnar upp ut mot start- och målrakan. De för Circuit do Estoril typiskt blå-vita kurbsen längs insidan uppskattas extra hos en göteborgare som undertecknad. Efter den kilometerlånga rakan tangeras återigen 275 km/h innan farten minskas ner till 90 km/h. Toppfarten är annars +350 km/h, funderar på att missa flyget hem och braka på med SVJ:n de 400 milen i stället men banvakterna på Estorilbanan ser lite för tuffa och barska ut.

Lamborghini Aventador SVJ

Gillas inte standardlägena Strada, Sport och Corsa kan man personifiera i Ego-läget.

V12-drivlinans ålder märks också genom att den robotiserade sjuväxlade singelkopplingslådan ISR tar tid på sig för att skifta kuggdrev, särskilt om du kör i Strada- eller Sport-läge. I rappaste Corsa-inställning bankas växlarna på plats i mer rättvis hastighet, men det känns att det måste slita på materialet.

Styrkorna med Aventador SVJ är definitivt­ enkelheten i att kunna köra ruskigt fort. Med alla aerodynamiska tillägg är downforce avgörande för stabiliteten. Lamborghinis egna integrerade aerosystem ALA 2.0 bygger på historisk flygplansteknik. För att kontrollera marktrycket regleras bakspoilerns tryck genom att antingen blåsa ut luft under vänster eller höger del av vingen via luftkanaler som styrs av två styrda luftventiler. Tillsammans med SVJ:s fyrhjulsstyrning LRS arbetar huvuddatorn hela tiden för dig som förare i centrum. Bakom ratten­ upplevs bara en enorm fasthet som boostar både dig och bilen.

Lamborghini Aventador SVJ

Instrumenten visas på kombi-skärm som innehåller det mesta, om än med rörigt gränssnitt.

Så långt som möjligt från framtida autonom elbilskörning är Aventador SVJ svaret på frågan som ingen ställt. Fortfarande en bil av den gamla skolan som kräver en skarp förare för att ta bilen ända ut till sin spets kan tyckas hedenhös men samtidigt gudomligt härligt för oss bildårar som vill ha något att drömma sött om på natten. Eller dagdrömma om i största allmänhet.

Tre frågor

Lamborghini Mitja Borkert

Mitja Borkert – designchef Lamborghini Centro Stile.

Du började som designchef för tre år sedan, vad är din bakgrund?
– Jag är född 1974 i Öst-Berlin och ritade bilar redan som ung pojke. När muren föll var tajmingen perfekt för mig, jag sökte bildesignskola i väst och kom in. Mellan 1998-2015 jobbade jag hos Porsche och mitt sista projekt var Macan.
Vad kännetecknar en Lamborghinidesign?
– Tre saker: silhuetten med en nästan obruten front- och taklinje, den sexkantiga profilen fram- och bakifrån samt den ”arga” uppsynen i fronten.
Vad är din uppfattning om autonom körning och elbilsboomen inom bilindustrin?
– Jag är kluven till dessa i det närmaste allenarådande trender. Infrastrukturen­ för väg- och elnät är långt ifrån förberedda för självkörning och laddning. Samtidigt som kunskapen om batteritekniken inte alltid är transparent. En sak är i alla fall säker, en Lamborghini kommer länge till att ha V12-sugmotor och köras själv av sin ägare!

Lamborghini Aventador SVJ

Pris
Cirka 4 400 000 kronor.


Motor
Bensin. Längsmonterad 12-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,8:1. Borrning/slag 95,0/76,4 mm, cylindervolym 6 498 cm3. Max effekt 770 hk (566 kW) vid 8 500 r/­min, max vridmoment 720 Nm vid 6 750 r/­min.


Kraftöverföring
Mittmotor, fyrhjulsdrift. 7-växlad automatlåda med robotiserad koppling.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fjäderben med dubbla triangellänkar fram och bak.


Styrning
Hydraulisk servo. Vändcirkel 11,5 meter.


Bromsar
Ventilerade keramiska skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 9 tum, däck 255/30 R20. Fälgbredd bak 13 tum, däck 355/25 R21.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 494, bredd 210, höjd 114, spårvidd f/b 172/168, markfrigång 115. Tjänstevikt ca 1 680, maxlast ca 200, max släpvagnsvikt 0. Tank 85 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 140.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 2,8 s, toppfart över 350 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 3,10, landsväg 1,30, blandad körning 1,96. CO2 452 g/km.


Garantier
Nybil 3 år. Skatt: 37 434 kronor per år de tre första åren.

Rivaler

Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfast
6,5-liters V12 sugmotor, 800 hk, 718 Nm, 0-100 km/h på 2,9 s och toppar 340 km/h. 812 är mindre bestialisk, något mer förfinad än Lamborghini. Men bara lite.
Pris: 3 000 000 kronor.

McLaren 720s

Foto: Mike Dodd

McLaren 720S
Helt annan inställning till sportvagnslivet. 4,0-liters dubbelturbo-V8 med 720 hästkrafter med snällare attityd. Tycker du 720S är för billig? Internfirman MSO fixar tillägg för dyra slantar.
Pris: 2 600 000 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Lamborghini Aventador SVJ
NÄSTA Udda Bilar: Smart Crossblade