Succébilen Gallardo har fått de andra tillverkarna av supersportbilar att visa respekt. Nu vässar Lamborghini formen – och motorn ytterligare. Nya Gallardo LP560-4 är supersportbilarnas supersportbil.

Första intrycket #297

Permanent fyrhjulsdrift, mittmotor och 560 hästkrafter. Gallardo LP560-4 är ändå lättkörd och snabbare än det mesta. Ett imponerande bygge i varje detalj. Konkurrenterna bör passa sig.

Jag barhänger på 64:e våningen i ett guldskimrande höghus, THEhotel at Mandalay Bay, och blickar ut över världens största lekplats – för vuxna. Las Vegas. Begreppet neonljus har här en helt annan innebörd än exempelvis vid Stureplan i Stockholm.

Hela staden exploderar i ljuskaskader och det känns lika verkligt som Disneyland. I Las Vegas landar och startar flygplan ungefär varannan minut och alla som kliver av planen är förväntansfulla och glada. Kanske just han eller hon ska vinna en miljon dollar ikväll, eller bara släppa loss i de fantastiska, men konstgjorda miljöerna. Kanske gifta sig i en helikopter högt uppe i luften, där piloten/prästen är utklädd till Elvis Presley. Allt man kan tänka sig, och mer än så, kan man göra i Las Vegas.
Undertecknad är knappast road av spel över huvud taget, och är gift sedan länge (på ett berg i Vaxholm), men är ändå glad att vara i Vegas. Av en helt annan anledning.
Världspremiär med provkörning av Lamborghini Gallardo LP560-4.
Gallardo lanserades 2003 och är den absolut bästa bil Lamborghini byggt, och som också sålt bäst av alla modeller. Ungefär 7 100 bilar. Nu har den alltså uppgraderats ganska ordentligt utan att det egentligen syns så mycket vid första anblicken – mer än på de nya färgerna. Bland annat vit, mattvit, mattbrun och mattsvart. Tittar man mer noga så upptäcker man att fronten med de stora luftintagen fått ny form liksom strålkastarna. Bak sitter en ny, effektivare diffuser, nytt bakljusarrangemang, fyra kromade avgaspipor samt en liten lins till backkameran. Det senare är inte alls dumt då bakåtsikten vid backning knappast var lysande i förra Gallardo. Den senaste versionen Teknikens Värld körde var Gallardo Superleggera, lättviktsversionen på 530 hästkrafter som är 100 kilo lättare och tio hästar starkare än vanliga Gallardo. Superleggera valdes till den bästa sportbilen i Bankalaset förra året (nr 16/07). Den slog bland andra Audi R8, Ferrari 599 GTB och Mosler M900S. Gallardon var så snabb, balanserad, och välljudande att vi fick ståpäls.
Så hur har man förbättrat en redan fantastisk bil?

Som sifferkombinationen i modellbeteckningen förkunnar har också motorn 560 hästkrafter, och det är en helt ny motor. Precis varenda del är ny och cylindervolymen har vuxit till 5,2 liter mot föregångarens fem. Det enda gemensamma med den förra spisen är tio cylindrar i 90 graders V-form. LP560 har högre kompression och ett vridmoment på 540 Nm vid 6 500 r/min. Toppfarten anges till 325 km/h och 0-100 avklaras på motorcykelmässiga 3,7 sekunder. Trots värre prestanda har man fått ner CO2-emissioner och bränsleförbrukning. Åtgärderna som bidrar till det är högre kompression, lägre friktion i motorn, direktinsprutning, lägre luftmotstånd och nyutvecklade, mer lättrullade Pirelli P-Zero-däck.
En annan avgörande förbättring gäller den sexväxlade E-gear-lådan som lämpligast växlas med paddlar vid ratten, men som också kan växla själv i automatläge. Precis som alla robotiserade manuella lådor blir växlingen också i Gallardo ganska yxig när den växlar själv vilket märks mest i kö- och stadstrafik.
Den avgörande förbättringen ligger i lådans växlingstider som i det tuffaste växlingsprogrammet, Corsa mode, reducerar tiden med 40 procent. Det går helt enkelt blixtsnabbt och lådan smäller i växlarna ganska hårt. Om man istället väljer Sport mode går växlingarna mjukare. I Normal mode växlar den som i smör och man har dessutom full ESP-uppbackning. Väljer man de två snabbare växlingsprogrammen släpper ESP greppet aningen mer och i Corsa tillåter ESP bilen att sladda ganska rejält, men utan att det går överstyr. ESP går för övrigt att koppla ur helt – om man har tillräckligt med hår på bröstet. I övrigt har själva växellådan blivit lättare, liksom bilen totalt. 20 kilo mindre än ”gamla” Gallardo.

Chefen för Lambo, Stephan Winkelmann, får frågan varför man inte satsat på en DSG dubbelkopplingslåda som ger sömlös växling och som växlar kanske ännu snabbare. Tekniken finns ju i huset (hos ägaren Audi). Han förklarar att Lamborghiniköparen vill ha den mer mekaniska känslan som E-gear-lådan ger, och att den är lättare, men om marknaden kräver typ DSG-låda så är han inte främmande för att överväga en sådan lösning.
Innan vi ger oss ut på banan är det några saker till som måste avhandlas. Fjädrar, stötdämpare och hjulupphängningar har modifierats för att ge ännu bättre stabilitet, framför allt i riktigt höga hastigheter. Bakvagnen har fått ytterligare ett stag för att få ännu bättre kontroll på cambervinkeln och hårdare bussningar ger mer exakta rörelser vid hård belastning. Undersidan av bilen har gjorts mer slät vilket tillsammans med en rörlig spoiler bak påverkar downforce och luftmotstånd gynnsamt.
Nej, nu får det vara slut med det teoretiska. Efter allt tekniskt snack vill jag ut på banan – Las Vegas Motor Speedway. Vi kör fem Gallardo åt gången i fem varv, och jag får fem gånger på mig – alltså totalt 25 varv. Framför ligger en Murcélago LP 640 som bestämmer tempot och som vi inte under några omständigheter får köra om. Men om man släpper av ett tag och kör ikapp – det säger man ingenting om. Vi får heller inte koppla ur ESP.
Bansträckningen vi kör är halva högfartsovalen och sedan in på innerplan med en omväxlande krokig slinga. Sätter mig i ”min” vita LP 560-4 med svarta fälgar och vrider i gång V10:an.
Den startar med en explosion, så potent, så villig, så ”på”. Vilket avgasljud. Ettrigt men ändå dovt. Klartecken ges via komradio och karavanen rullar iväg. Första varvet går i makligt tempo så vi ska lära oss banans kurvor och spår. Sedan stegras hastigheten successivt. Och det är inga som helst problem att hänga med den motorstarkare men tyngre Murciélagon. Framför allt i kurvorna där Gallardo känns som limmad till asfalten. Jag skulle lätt kunna fimpa av Murciélagon när som helst känns det som. LP560-4 upplevs extremt välbalanserad men kräver ändå ett fast handlag. Fegar man med gasen i kurvorna kommer en lätt understyrning. Lagom broms innan kurvan och på med gasen i rätt ögonblick är rätt teknik. Då biter sig framvagnen fast och bakvagnen driver ut i en snäll och behaglig överstyrning. Kurvhastigheten är vansinnig och fyrhjulsdriften portionerar ut rätt moment hela tiden så länge gaspedalen används som den ska. Mittmotorbilar kan vara bedrägliga och när gränsen för greppet nås kan de bita ifrån snabbare än sin egen skugga. Men Gallardo är häpnadsväckande snäll. Även om man valt Corsa mode där ESP spelar en mindre roll är bilen helt trygg och det är bara att mata på med gas. Bilen är förbluffande odramatisk och jag har aldrig kört fortare genom kurvor med någon annan bil. Motorn är helt galet bra – och ljudet. Som en F1:a med ljuddämpning. Vid nedväxlingar ger den själv mellangas så det ekar mellan läktarna, och den växlar så in i bänken fort. Personligen skulle jag dock föredra om växelpaddlarna följde ratten. Som det är nu, med fasta paddlar, måste man släppa ratten i tvära kurvor när växel ska skiftas, men det är kanske mer en vanesak, och att ha rätt växel redan innan kurvan. Bromsarna på provbilarna har keramiska skivor (extrautrustning för 200 000 kronor!) och bettar grymt när de fått upp temperaturen. Under eftermiddagen kör vi landsväg men där tycker jag att bromsarna är aningen okänsliga. Och köra landsväg i USA – hur kul är det? Sheriffen skjuter först och frågar sen. Här gäller det att hålla fartbegränsningarna. Vägarna är fina och jämna och varken vägljud eller motorljud är särskilt ansträngande. Men det blir nog ett annat liv på svensk asfalt. Fjädringen är fast men inte olidlig och bilen fungerar på det hela taget bättre än väntat, även på landsvägen.
Jag brukar inte vara lättflirtad när det gäller så kallade supersportbilar. Tycker mest de är fåniga, och vill man väcka uppmärksamhet kan man lika bra åka i en vanlig bil iförd lösnäsa. Men Gallardo imponerar stort. Italiensk design, mekanik och känsla kombinerat med tysk grundlighet och kvalitet. Gallardo är det bästa av bägge världar.
Tror jag ska besöka kasinot ikväll. Behöver två miljoner – snabbt.

Lamborghini Gallardo LP560-4

Pris
cirka 2 000 000 kronor.

Motor
10-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,5:1. Borrning/slag 84,5/92,8 mm, cylindervolym 5 204 cm3. Max effekt 560 hk (412 kW) vid 8 000 r/min, max vridmoment 540 Nm vid 6 500 r/min.

Kraftöverföring
Mittmonterad motor, fyrhjulsdrift. 6-stegad manuell låda med automatisk koppling.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Dubbla triangellänkar i aluminium, krängningshämmare fram och bak

Styrning
Kuggstång, progressiv servo. Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar
Ventilerade och perforerade skivor fram och bak. ESP. Keramiska skivor är tillval.

Hjul
Fälg 8,5 tum, däck 235/35 ZR19 fram. Fälg 11 tum, däck 295/30 ZR19 bak.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 256, längd 435, bredd 190, höjd 117, spårvidd f/b 163/160. Tjänstevikt 1 410, maxlast ca 300. Tank 90 liter.

Fartresurser*
Toppfart 325 km/h.
Acceleration 0-100 km/h 3,7 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 2,07, landsväg 0,96, blandad körning 1,37 l/mil.  CO2 327 g/km*

* Enligt tillverkaren.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Lamborghini Gallardo LP560-4
NÄSTA Dubbel miljöbilspremie för elbilar