Föregångaren togs ur produktion 2016 och sedan dess har världen väntat på en ny Defender. Efter flera förseningar är Defender generation två äntligen här, men har den blivit för fin i kanten?

Det här är nytt!

Allt
För första gången på drygt 70 år har Land Rover konstruerat en helt ny Defender. Inte en skruv delas med originalet.
Hybrider
Diesel och bensin är först ut, men det kommer både en mild- och en laddhybrid.
90 och 110
Nya Defender säljs i två utföranden; 90 med kort kaross och 110 med lång kaross och bakdörrar.
Nitra
Nya Defender byggs i slovakiska Nitra.

Det går inte att skaka bort känslan av att vi lever i en tid som kommer att ägnas ett stort kapitel i historieböckerna. Den ännu pågående coronakrisen övertrumfas förstås av både första och andra världskriget, men att samhället kommer att förändras i nästan lika stor utsträckning som efter de två världskrigen är ingen vild gissning.
I framtiden kommer vi att kunna säga att vi var där, hur det var.
Jag kommer också kunna berätta om hur det var första gången jag klev in i alldeles nya Land Rover Defender. Det låter kanske inte som någon stor sak, men det var mer än 70 år sedan någon kunde säga samma sak. Den första Land Rovern byggdes 1948 och förändrades, moderniserades och förbättrades förstås genom åren, men det är först nu, år 2020, det kommer en helt ny. Defender generation två. Det är historiskt.

Land Rover Defender 110 D240 First Edition 2021

Foto: Glenn Lindberg

Nya Defender finns kort och lång version. Den långa 110-modellen är först ut på marknaden.

Nya Defendern är stor, inte så kompakt som den ser ut på bild. Nästan två meter hög, två meter bred och över fem meter lång gör den nästan en halvmeter längre och 20 centimeter bredare än sin föregångare.
Man måste ta lite sats för att komma upp i den höga förarstolen. På plats sitter man högt, upprätt med böjda ben och nära den ovanligt stora ratten vars fyra ekrar har en ytfinish som mest påminner om ett krymplackerat motorblock. Samma yta finns på den tvärgående panelen som löper över hela instrumentpanelen, från vänster dörr, bakom ratten och pekskärmen bort till höger dörr. Känslan är robust och stryktålig, men märkligt nog även lyxig och modern. De nära konkurrenterna Jeep Wrangler och Toyota Land Cruiser är också robusta invändigt, men ålderdomliga och billiga i jämförelse.

Land Rover Defender 110 D240 First Edition 2021

Foto: Glenn Lindberg

Den provkörda Defendern har ett totalpris på drygt 900 000 kronor, men är inte för fin för terrängen.

Det finns också en påtaglig skillnad mot syskonmodellen Discovery som har mer läderklädda ytor och en mjukare känsla. I Defender finns heller ingen tygklädsel på golvet. Hela nedre delen av interiören är i stället klädd i plast som ska gå att skölja av.
Framför ratten finns ett helt digitalt mätarkluster och framför växelväljaren en pekskärm med det nya infotainmentsystemet Pivi som fungerar riktigt bra. Land Rover har satsat på att ta fram ett system som jobbar snabbt utan väntetider och som är lätt att förstå sig på. Via 4G-uppkoppling kan bilen ta emot mjukvaruppdateringar utan att behöva besöka en verkstad.

Land Rover Defender 110 D240 First Edition 2021

Foto: Glenn Lindberg

Efter lång väntan är andra generationen Defender här. Kan den förvalta arvet från sin anfader? Vår utsände Erik Wedberg har klivit ned i förarstolen för att ta reda på det.

Efter en noggrann torrbrytning är det dags att rulla de första historiska milen. Med sikte på ett sandtag i Nyköpingstrakten rullar vi ut genom Stockholmstrafiken och känner oss uttittade. Trots att nya Defender inte delar en enda karossplåt med sin föregångare tycks alla se att det är en Defender. Originalets kantiga framtoning finns kvar, fast ändå inte. Och någon utpräglad retrodesign kan man inte heller beskylla Land Rovers designchef Gerry McGovern för.
På Essingeledens fyra, smala filer känns Defender stor. Och hög, minst en halv våning högre än den genomsnittliga suven. Man har bra sikt åt alla håll och ser nästan var den platta motorhuven slutar. Styrningen är lätt och tillräckligt oprecis för att Defendern ska kännas som en typisk terrängbil snarare än en motorvägskryssare. Den är inte alls lika tungkörd och bångstyrig som originalet, men inte heller lika polerad och vardaglig som Discovery. I motorvägshastighet brusar det om ytterbackspeglarna och ljudnivån är något högre än i till exempel Audi Q7 och Volvo XC90.

Land Rover Defender 110 D240 First Edition 2021

Foto: Glenn Lindberg

Bagageutrymmet är inte så stort som man kan tro. Utrymmet är som i en mellanstor kombi och sidohängd baklucka är sällan praktiskt.

Vad är Defender då? Kort sagt en variant av Discovery. Långt sagt byggs den på en vidareutveckling av Jaguar Land Rovers så kallade D7-plattform. D7 är grunden för alla JLR:s längsmotoriserade bilar (inklusive I-Pace) och finns i en rad varianter. Discovery använder D7u, I-Pace D7e och nya Defender D7x där x står för Extreme. Det är ett monocoque-chassi helt byggt i aluminium som sägs vara Land Rovers mest vridstyva hittills. Det finns alltså ingen stel axel, inga bladfjädrar och ingen snäckstyrning. Nya Defender är en högmodern konstruktion med individuella hjulupphängningar runt om. Precis som Discovery byggs Defender i Land Rovers fabrik i Nitra, Slovakien.

Land Rover Defender 110 D240 First Edition 2021

Foto: Glenn Lindberg

Takfönstren ”Alpine light” är ett klassiskt Land Rover-kännetecken.

Skogsstigen som leder fram till sandtaget är nästan igenvuxen och nerfallna grenar skulle hindra framfarten för en vanlig bil. I Defender märks ingenting. Den kan tuffa på nästan som på asfalt utan att vi som sitter i kupén skumpar runt. De första Defender-bilarna som kommer hit till Sverige är standardutrustade med luftfjädring som höjer komforten, men också framkomligheten. Defender kommer att kunna beställas med vanliga stålfjädrar, men då kan inte markfrigången höjas från grundnivån på 21 cm till maximala 29.
Om det hade funnits ett vattenhål här hade vi kunnat forcera det. Vadningsdjupet är hela 90 centimeter (med snorkel), vilket är upp till ytterbackspeglarnas underkant. Vi nöjer oss med att kasta runt Defendern i sanddynerna och trots att den inte har terrängdäck visar den aldrig något tecken på att köra fast. Upp för branta, helt sandtäckta backar klättrar den med lätthet. Fyrhjulsdriften är permanent och man man välja mellan hög- och lågväxel. Det görs inte som på föregångaren med en extra spak, utan med en liten knapp till höger om växelväljaren. Där kan man också välja mellan olika terrängkörlägen och höja eller sänka fjädringen. Som tillval finns en diffspärr på bakaxeln och den som vill förbereda sin Defender för rejäl terrängkörning kan fabriksutrusta den med bland annat vinsch, terrängdäck och snorkeln som sitter på provkörningsbilen.

Land Rover Defender 110 D240 First Edition 2021

Foto: Glenn Lindberg

Snorkeln kostar 8 400 kronor extra och gör att Defender kan andas när den körs delvis under vatten.

Bilen vi kör har motoralternativet som kallas D240. Det är en fyrcylindrig dieselmotor med 240 hästkrafter och 430 newtonmeter som räcker gott och väl. Samma motor finns med effektuttag på 200 hästkrafter och vill man hellre köra på bensin så kan man välja mellan fyrcylindriga P300 och sexcylindriga P400 som har mildhybridteknik. En laddhybrid, kallad P400e, kommer längre fram i tiden.
D240-motorn gör som sagt jobbet bra, men utan att glänsa. Vid normal körning, stad och motorväg, drar den omkring 0,9 liter per mil och koldioxidutsläppet är 240 gram per kilometer. Det gör att skatten blir smärtsamt hög – drygt 18 000 kronor de första tre åren.

Land Rover Defender 110 D240 First Edition 2021

Foto: Glenn Lindberg

Oömma ytor och synliga skruvskallar kännetecknar insidan. Hög kvalitetskänsla!

Första provkörningen av nya Defender sträcker sig bara över en dag, och det är inte helt lätt att sätta fingret på vilken plats den ska ta i Land Rovers flora. Sett till dimensionerna är den mycket lik Discovery, men har bättre frigångsvinklar och klarar kraftigare sidolut som gör den mer kapabel i terräng. Defender är dock en rejäl slant dyrare än Discovery (cirka 180 000 kronor med samma motor och liknande utrustning).

Land Rover Defender 110 D240 First Edition 2021

Foto: Glenn Lindberg

Insidan är luftig och baksätet riktigt rymligt. Man sitter inte tryckt mot dörrsidorna, som i föregångaren.

Den som är orolig för att Land Rover har gått och gjort Defender alldeles för lyxig och fin i kanten kan känna ett visst lugn. Provkörningsbilen har förvisso ett lyxbilsmässigt pris (924 000 kronor med utrustning), men den upplevs också slagtålig och robust på ett sätt som få andra. Framöver kommer det att vara möjligt att beställa basutrustade bilar med lägre pris och färre lyxdetaljer som kan gå sönder. Vi ser särskilt fram emot att köra tredörrarsmodellen Defender 90 med stålfälgar och noll extrautrustning. Och den som vill ha en ny gårdstraktor kan se fram emot transportbilsversionerna av både 90- och 110-modellen. Det nya kapitlet i Defender-historien har bara börjat.

Land Rover Defender 110 D240 First Edition

Pris: 881 900 kronor, säljs nu, första kundleverans augusti.
Motor: Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 9,6:1. Borrning/slag 83,0/92,3 mm, cylindervolym 1 999 cm3. Max effekt 240 hk (177 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 430 Nm vid 1 400 r/min.
Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda. Hög- och lågväxel.
Fjädring/hjulställ: Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.
Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,8 meter.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 255/60 R20.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 302, längd 476 (502 med reservhjul), bredd 201, höjd 197, spårvidd f/b 170/170. Markfrigång 21-29, vaddjup 90. Tjänstevikt 2 323, maxlast 597, max taklast 168, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 85 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 646-1 946 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 9,1 s, toppfart 188 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): Låg 1,11 l/mil, extra hög 0,96 l/mil, hög 0,80 l/mil, medium 0,88 l/mil, blandad körning 0,91 l/mil. CO2 240 g/km.
Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år, lack 3 år, assistans 3 år.
Skatt: 18 244 kronor per år de första tre åren. Därefter 6 692 kronor per år.

Rivaler

Mercedes G 350 d 2020

Foto: Mercedes

Mercedes G 350 d
Terrängmercan har sett ungefär likadan ut sedan 70-talet men moderniserades kraftigt år 2018. Terrängegenskaperna är dock oförändrade.
Pris: 1 014 000 kronor.

Toyota Land Cruiser 150 Premium 2020

Foto: Toyota

Toyota Land Cruiser 150 Premium
Toyota har förnyat sin terrängklassiker fortlöpande genom åren. Mer fokus på tillförlitlighet och duglighet, mindre på image och komfort.
Pris: 710 900 kronor.

Historien om Defender

Det brukar sägas att de flesta tekniska innovationer och konstruktioner här i världen är sprungna ur krig men i Land Rovers fall stämmer det faktiskt inte. Moderföretaget Rovers syfte med Land Rover var något så Hem till Gården-puttrigt som att skapa en gårdstraktor.

Rovers chefsingenjör Maurice Wilks hade kört slut på den Willys Jeep som blivit kvar efter kriget och använts som traktor på Wilks gård. När han funderade på vad han skulle byta ut den mot kom han fram till att det inte fanns något annat än Jeep. Därmed hade Rover funnit en lucka i marknaden och de första Land Rover-bilarna började säljas 1948.
Priset var endast 450 pund och kunderna nöjde sig inledningsvis med vad de fick men började snart efterfråga mer utrustning. Rover svarade genom att uppdatera Land Rovern i flera omgångar.

1958 kom Land Rover Series II. 1971 hade Rover hunnit sälja en kvarts miljon Land Rovers men det var med Series III, lanserad samma år, som försäljningen verkligen skulle ta fart. 440 000 exemplar av Land Rover Series III skulle komma att byggas fram till 1985 då Defender tog över. Den sista Defendern rullade ut ur fabriken i Solihull 2016 då modellen inte matchade moderna säkerhetskrav.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer