Provkörning av Land Rover Discovery 3,0 SDV6 Diesel

Land Rovers modellutbud har de senaste åren varit aningen förvirrande. Genom att ge Discovery en tydligare identitet försöker Land Rover att reda ut förvirringen.

Första intrycket

Utseendemässigt är det svårt att skilja utgående modell från den nya. Land Rover gör dock definitivt rätt i att förtydliga sina modellfamiljer.

Ny design

2/10

Prisvärd

6/10

Den största nyheten med 2014 års Discovery är den starkare identiteten, som innebär att det tidigare efternamnet 4 försvinner samtidigt som modellnamnet Discovery tar plats längst fram på huven som tidigare pryddes av Land Rover. Även emblemet som berättar om det är en TDV6, SDV6 eller SCV6 du kör flyttas från bakluckan till framkant av de främre dörrarna.
Detta signalerar att Land Rover vill skapa en tydligare modellfamilj med Discovery. I linje med Range Rover som egentligen heter Land Rover Range Rover, men som sedan lanseringen 1970 har haft modellbeteckningen fram på huven.
Range Rover-familjen har för närvarande tre medlemmar med Range Rover, Range Rover Sport och minstingen Range Rover Evoque. Detta är samma upplägg som familjen Discovery kommer att få då nuvarande Discovery står kvar som största modell, följd av den kommande Freelander 3 som i stället kommer att heta Discovery Sport och kommer troligtvis baseras på Range Rover Evoque.
Modellutbudet delas då upp i tre tydliga avdelningar. Range Rover är det exklusivare valet, Discovery ”bruksalternativet” och Defender för den nostalgiske hardcore skogsmullen.

Utöver det delvis nya namnet är de designmässiga nyheterna få. En ny stötfångare och nya strålkastarinsatser med mer markerad LED-design, teknik som också syns i bakljusen. Samt två nya fälgalternativ. Discovery ärver också ny teknik som redan sitter i Range Rover, bland annat dödavinkel-varnare, kameror åt båda håll i stötfångaren fram som hjälper till vid skymda korsningar samt systemet Wade Sensing.
Det sistnämnda använder sig av sensorer placerade i underkant av backspeglarna som mäter vattennivån vid forcering av vattenhinder. Nivån visas i realtid via infotainmentsystemet och varnar när maxnivån på 65 centimeter är nära att nås. Denna siffra innebär att Discovery inte har lika höga vadarbyxor som kusin Range Rover som klarar av hela 90 centimeter. Något som kan skyllas på luftintagen vid hjulhusen fram.
På motorsidan ersätts den stora V8-bensinaren på 5,0 liter och 375 hästkrafter av den nya kompressormatade V6-bensinaren SCV6 på 3,0 liter som är densamma som sitter i bland annat Jaguar F-Type. Med sina 340 hästkrafter och 450 newtonmeter är den effektmässigt inte långt ifrån den utgående åttan, men med sjutton procent lägre förbrukning.
Under huven på bilen jag kör i dag sitter treliters dieselsexan SDV6 på 256 hästkrafter, den kompletterar också den svagare trelitersdieseln TDV6 på 211 hästkrafter. Samtliga motorer är kopplade till den åttaväxlade automatlådan från ZF och har även begåvats med start/stopp-system. Som hos 256-hästarsmotorn sänker medelförbrukningen till 0,80 liter per mil, alltså en besparing på åtta centiliter per mil.
Terrängegenskaperna är bibehållna sedan tidigare Discovery 4, som innebär att den är utrustad med Terrain Response. Föraren måste via knappar på mittkonsolen berätta för systemet vilket sorts terräng som bilen rullar på. Något som Terrain Response 2, som sitter i Range Rover, själv klarar av att räkna ut. Detta är också den enda skillnaden mellan de två systemen, vilket innebär att Discovery har lika utomordentliga terrängegenskaper som kusinen Range Rover. Discovery har då visserligen fått kompromissa med vaddjupet som är 35 centimeter grundare än hos den dyrare lyxvagnen.
Discovery är absolut ett vettigt alternativ som håller hög klass för den som prioriterar bruksvärde framför att ha god överblick rullandes längs gatorna på Östermalm. Trots att Range Rover och Discovery har likvärdiga terrängegenskaper är det förmodligen den sistnämnda som i större utsträckning nyttjas till sin fulla potential.

Rivaler

Toyota Land Cruiser 150 3,0 D-4D
Toyota Land Cruiser 150 3,0 D-4D
En värdig utmanare som även den nyss fått ett ansiktslyft. Det finns absolut en anledning till att NATO nyttjar denna.
Pris: 499 500 kronor.

Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD
Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD
En lätt uppdaterad uppsyn till modellår 2014, under skalet har de tidigare bristerna åtgärdats och den dansar genom älgtestet.
Pris: 499 900 kronor.

Land Rover Discovery 3,0 SDV6 Diesel

Pris
567 900 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Kompression 16,1:1. Borrning/slag 84/90 mm, cylindervolym 2 993 cm3. Max effekt 256 hk (188 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 600 Nm vid 2 000 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, fjäderben med dubbla triangellänkar och krängningshämmare fram och bak.


Styrning
Hydraulisk servo. Vändcirkel 11,8 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 255/55 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 289, längd 483, bredd 192, höjd 189, spårvidd f/b 161/161. Markfrigång 31. Tjänstevikt 2 570, maxlast 670, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 86 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 280-2 560 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,3 s, toppfart 180 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,87, landsväg 0,76, blandad körning 0,80. CO2 213 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år, lack 3 år.


Skatt
5 562 kronor per år.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer