Tänk att tio centimeter kan göra så stor skillnad. Med en lägre monterad drivlina blir uppdaterade Land Rover Discovery Sport tystare och mer vibrationsfri. Innovativ kamerateknik gör också Discovery Sport ännu kaxigare i terrängen.

Det här är nytt!

Mildhybrider
Både bensin- och dieselmotorerna förses med hybriddrivlina på 48 Volt. Det sänker CO2-utsläppen med cirka 8 gram per kilometer.
Kamera
En kamera på taket visar en bild i backspegeln. Lite ovant till en början men bra om du lastar mycket. Smart kamera­teknik gör också att du kan se framåt under bilen.
Växelspaken
En helt ny mittkonsoll med en ordinär växelspak känns faktiskt modernt och tack och lov har Sport inte samma dubbelskärmsystem som Range Rover Velar.

Det är lätt att förstå exakt hur viktig EU:s nya utsläppsgräns på 95 gram koldioxid per kilometer är för bilindustrin. Från och med 2021 måste snittutsläppen för alla bilar som säljs i Europa från en tillverkare ligga under 95 gram, ja, plus några gram för lite vikt- och övergångsregler. Därför trimmas och jagas det på varje utvecklingsavdelning.

För den nya generationen bilar från Land Rover betyder det mildhybridteknik. För att få plats med 48-Voltsystemet och optimera drivlinan, med motor, niostegad automatlåda, litiumjon-batteri, omvandlare, laddare och generator har motorinfästningarna sänkts med tio centimeter och drivaxeln flyttats till mitten av motorpaketet. På köpet minskades vibrationerna och motorljudet i kupén.

Land Rover Discovery Sport D240 MHEV R-Dynamic

Foto: Land Rover

Styrningen är aningen tung vilket märks både vid körning rakt fram och på lite kurvigare vägar.

Mildhybriddrivlinan kan stänga av förbränningsmotorn i farter under 17 km/h och tekniken ska spara så mycket som åtta gram koldioxid per kilometer och sex procent av förbrukningen. Eldrivlinan tillför totalt 140 Nm i vridmoment.

Jag har tidigare gnällt lite på hur ­ingenjörer från Jaguar, Land Rover och Range Rover balanserat responsen från drivlinan och det är med viss farhåga som jag närmar mig de två mildhybriderna som finns för provkörning i Barcelona. Speciellt dieselmotorn kan vara svår att få ihop med ett mjukt start-stopp-system, eldrift i låga farter och automatlåda.

Land Rover Discovery Sport D240 MHEV R-Dynamic

Foto: Land Rover

Stenhård. Det är få bilar som matchar nya Land Rover Discovery Sport utanför asfalten. Men vill du inte ha fin fyrhjulsdrift finns det billigare alternativ.

Men Discovery Sport överraskar här positivt. Det är bara vid några tillfällen i farter runt 30-40 km/h, och om jag är lite obestämd med gasen, som drivlinan agerar osäkert. Och tyvärr är dieseln lite seg på att växla upp, irriterande seg i låga farter. Bensinaren fungerar däremot fläckfritt. Det ska bli intressant att göra ett tufft mildhybridtest i vinter med Land Rover Discovery Sport mot bland andra Volvo XC60 och Mercedes GLC.

Land Rover erbjuder de billigaste bilarna med enbart framhjulsdrift och utan hybriddrift, men provbilen är förstås välutrustad med fyrhjulsdrift och Land Rovers nya teknik för att lossa bakaxeln från drivlinan när du inte behöver drivning på alla fyra hjulen. Kraftfördelningen till respektive hjul förbättrar köregenskaperna­ och körning i terräng, bilen ska också styra in bättre tack vare kraft på det belastade bakhjulet.

Land Rover Discovery Sport D240 MHEV R-Dynamic

Foto: Land Rover

Spaken tillbaka. Det runda vredet är borta från Land Rovers interiör och nu har vi en traditionell växelspak igen.

Jo, det har förstås också med minskade CO2-utsläpp att göra. Där tillverkare tidigare argumenterat för hur bra det är med permanent fyrhjulsdrift är det nu ännu bättre att fyrhjulsdriften bara kopplas in vid behov – i Discovery Sport känner datorn av hur bra fäste varje hjul har på mindre än 400 millisekunder.

Med Terrain Response 2 kan du ställa in flera olika körlägen beroende på underlag­ men jag körde mer eller mindre enbart i auto-läget där bilen själv ska känna av underlag och anpassa kraften för bästa möjliga fäste i alla situationer. Under provkörningen sattes­ inte Discovery Sport på några större prov vad gäller de olika körlägena. Tuffaste utmaningen var nedförsbackarna där läget Hill Descent Control fick arbeta hårt.

Land Rover Discovery Sport D240 MHEV R-Dynamic

Foto: Land Rover

Kaxig kamera gör att jag kan se framför och under bilen. Bra i terrängen!

Styrningen är aningen tung vilket märks både vid körning rakt fram och på de lite kurvigare vägarna norr om Barcelona. Bilen styr dit jag vill men det finns konkurrenter som känns lättare i ratten. Distributionen av kraft till rätt hjul ska också hjälpa till vid över- och understyrningstendenser.

Land Rovers personal tar oss ut på en tuff skogsstig där en tuff nedförsbacke ställer bilen på höger framhjul med vänster bak i luften. Manövern ska visa att nya Discovery Sport blivit 13 procent styvare och med halva bilen i luften går det ändå att öppna och stänga bakdörren.

Ljudnivån i kupén är det som märks allra mest av alla förbättringar. Det går att höra ett visst vindbrus från A-stolpen och backspeglarna men nu kan Land Rover mäta sig med Mercedes vad gäller ljudkomfort. Nu är ljudnivån svår att jämföra utan att ha alla bilar samlade på samma väg och i samma vind så även här får vi återkomma med ett utförligt utlåtande efter ett större test.

Land Rover Discovery Sport D240 MHEV R-Dynamic

Foto: Land Rover

Sju sittplatser eller ett större bagageutrymme – valet är ditt.

Discovery Sport byggs på samma plattform som nyligen lanserade Evoque. Det betyder också att Discovery Sport får samma typ av kamerautrustning som Evoque. Du kan välja live-sändning framåt eller att en bild under bilen byggs i en dator från bilderna framåt och åt sidan.

Vi hinner testa båda varianterna vid körning i terräng och det är förstås bra för att undvika stora stenar men också användbart vid till exempel en trång parkering med höga kantstenar eller betongblock. Det gäller bara att förstå skillnaden mellan bilden som tas framåt och den bild som datorn bygger neråt då det blir en viss eftersläpning i datorbilden. Du kan alltså inte styra bilen med ”efterbilden”, då kan det gå illa.

Hajfenan på taket är i praktiken en kamera som tar bilder till innerbackspegeln. Den är försedd med snillrik rengöring så att du alltid ska vara säker på att kunna ”se” bakåt. Till en början är det lite ovant att titta på en bild men precis som med sidobackspeglarna i Audi e-tron så vänjer jag mig snabbt. Det här är en bra finess om du ofta lastar mycket och högt eller om bakrutan är riktigt skitig.

Land Rover Discovery Sport D240 MHEV R-Dynamic

Det finns 24 olika kombinationer och positioner av sittplatser och lastutrymme.

Interiören har gjorts om och du slipper den gamla runda växelspaken. tack och lov slipper vi också den dubbla bildskärmslösningen i mittkonsolen som finns i bland annat nya Range Rover Velar. I Discovery är det lite renare och enklare med en blandning av knappar i och utanför pekskärmen. En stökig detalj är att ”hill descent control” som hjälper mig i de branta nedförsbackarna i terrängen är en touchknapp. En vanlig knapp hade varit lättare att manövrera när fingret hoppar fram och tillbaka.

Precis som tidigare går det att få Discovery Sport med sju sittplatser och totalt finns det 24 olika kombinationer och positioner av sittplatser och lastutrymme. Som allra mest sväljer Discovery Sport 1 794 liter eller strax under 900 liter med fem sittplatser. Dessutom finns det fler mugghållare, fler laddplatser, lokalt wifi och möjlighet att använda ett så kallat­ aktivitetsband för att låsa bilen. Jo, den kan simma också – eller i alla fall vada i vatten upp till 0,6 meters djup.

3 frågor

Paul Cleaver, Land Rover

Paul Cleaver – fordonsprogramchef Discovery Sport.

Varför har ni flyttat på motor och växellåda?
– Vi gjorde det främst för att minska vibrationerna från motor och växellåda. Drivaxeln är flyttad och vi har nya infästningar för motorn. Det har också minskat det ljud som transporteras via konstruktionen och vi har en lägre ljudnivå i kupén.
Det är också en större bränsletank samt en större tank för AdBlue, varför?
– Vi flyttade bak AdBlue-tanken för du ska kunna fylla både diesel och AdBlue bakom samma lucka. Tanken är också större för att öka räckvidden.
Lite senare kommer ni med en laddhybriddrivlina till Discovery Sport, kan du avslöja några siffror om den vad gäller räckvidd och förbrukning?
– Nej. Jag har siffrorna men det är inget vi berättar något om i dag.

Land Rover Discovery Sport D240 MHEV R-Dynamic

Pris
486 900 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,6:1. Borrning/slag 83,0/92,3 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 240 hk (177 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 500 Nm mellan 1 500–3 000 r/­min. 48-Voltsystem.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift, 9-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängnings­hämmare fram och bak. Fram fjäderben med tvärlänkar. Bak multilänkaxel. Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,8 m.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,0 tum, däck 235/50 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 274, längd 460, bredd 207, höjd 173, spårvidd f/b 164/164. Markfrigång 21,2. Tjänstevikt 2 009 kg, maxlast i. u, max släpvagnsvikt 2 500 kg. Tank 65. Tank AddBlue 17 liter. Bagage­volym (VDA-liter) 897-1 794 liter (5-sits), 157–1 651 liter (7-sits).


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,7 s, toppfart 220 km/h.


Bränsleförbrukning
(WLTP): Stad i. u l/mil, landsväg i. u l/mil, blandad körning 0,71 l/mil. CO2 187 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
11 533 kronor per år under de tre första åren, därefter 5 639 kronor per år.

Rivaler

gräs-4

Mercedes GLC 300
Mercedes har mildhybridtekniken till sin bensinmotor. Vi saknar förstås Mercedes nya fina interiör i GLC men den kommer först i nästa generation.
Pris: 524 900 kronor.

208145_The_new_Volvo_XC60_D5

Volvo XC60 B5 AWD
Har precis lanserats med samma typ av mildhybriddrivlina som finns i Mercedes GLC. XC60 har fått mycket beröm för de fina köregenskaperna och den rena och snygga designen.
Pris: från 514 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer