Provkörning av Lexus CT 200h Comfort

Lexus minsta modell gjorde sin debut på Genèvesalongen 2010 och hör i dagsläget till den äldsta i företagets fordonspark. I Sverige landsattes den 2011 i egenskap av lyxig hybridbil i golfklassen.

Det här är nytt!

Exteriör
Ny vassare spindelgrill, strålkastare med signaturljus och ny stötfångare samt dimljus. Baktill ny design på lamporna och ny nederdel på stötfångaren.
Interiör
Upp till 10,3 tum stor skärm, nya klädselfärger.
Säkerhet
Autobroms, adaptiv fart­­hållare, skylt­igenkänning, filassistent och automatiskt helljus.
Chassi
Fjädrar, krängningshämmare och styrning har modifierats och kalibrerats.

CT 200h har sålts i mer än 300 000 exemplar­ över världen, där Europa har tagit del av 75 000 exemplar. Säljstart var 2011 och bilen fick en ansiktslyftning till modellår 2014. Då spindelgrillen gjorde sin debut och ändrade­ vår syn på märket. Från mer eller mindre mesigt till mer eller ännu mer vågat. Tänk att ett utseende kan göra sån skillnad.

Under skalet­ hade knappt något hänt och det har det knappt till 2018 heller. Motorn är samma gamla 1,8-liters Atkinson-fyra som ger 99 hästkrafter. Tillsammans med elmotorn ger paketet 136 elektriska bensinhästar som förs till framhjulen via steglös CVT-låda. En låda som sköter sig bra så länge man inte fullgasaccelererar.

Väguppträdandet har finjusterats med ändrade fjädrar och tjockare krängningshämmare bak, samt optimering av den elektriska styrservon.

Väguppträdandet har finjusterats med ändrade fjädrar och tjockare krängningshämmare bak, samt optimering av den elektriska styrservon.

Till modellår 2018 har följande adderats. Grillen har spetsigare form och mönstret är ändrat. Stötfångaren och dimljusen har ny design liksom strålkastarnas signaturljus och bakjusglasen samt bakre stötfångares nedre del. Nya fälgar skvallrar också om ny årsmodell. Inuti är det främst displayen som går att få i 10,3-tumsformat om man väljer Lexus Premium Navigation, och klädseln där fler färgval erbjuds.

Det är inte så mycket som hänt på insidan. Några nya klädselfärger och större information/navigationsskärm. Småtrevligt men passé.

Det är inte så mycket som hänt på insidan. Några nya klädselfärger och större information/navigationsskärm. Småtrevligt men passé.

Den största nyheten är ändå säkerhetssystemen med autobroms och adaptiv farthållare. Det ingår i Safety System+ där man också får aktiv filvarning, automatiskt helljus och skyltigenkänning. Väguppträdandet har finjusterats med ändrade fjädrar och tjockare krängningshämmare bak, samt optimering av den elektriska styrservon.

Om man inte vet att det är modellår 2018 kan vi meddela att bakljusglasen är nya liksom nedre delen av stötfångaren. Annars är den som den alltid varit.

Om man inte vet att det är modellår 2018 kan vi meddela att bakljusglasen är nya liksom nedre delen av stötfångaren. Annars är den som den alltid varit.

Alla bäckar små har gjort CT 200h till en bättre bil, men det är en ganska liten och trång bil i skenet av de nyaste konkurrenterna i klassen. Detta är förhoppningsvis den sista ansiktslyftningen av CT 200h. Den rullar fortfarande någorlunda snålt och bekvämt men åldern går inte att sminka över. Det är dags för något nytt, färskt, fräscht och nydanande.

Lexus CT 200h Comfort

Pris
284 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin-el. Tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. 1 798 cm3, 99 hk (73 kW) vid 5 200 r/­min, 142 Nm mellan 2 800-4 400 r/­min. Elmotor 82 hk (60 kW), total effekt 136 hk, ­batterityp nickel-metallhydrid 6,5 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift, steglös automatlåda (CVT-låda).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak fjäderben med dubbla triangellänkar.


Mått/vikt (cm/kg)
Längd 436, bredd 177, höjd 145, spårvidd f/b 154/153. Markfrigång 13. Tjänstevikt 1 465, maxlast 325, släpvagnsvikt 0. Tankvolym 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 275-985 liter.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 5,5 tum, däck 195/65 R15.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,3 s, toppfart 180 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,35 l/mil, landsväg 0,36 l/mil, blandad körning 0,36 l/mil. CO2 82 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
360 kronor per år. Ny skatt (Bonus Malus): Bil registrerad efter 1 juli 360 kronor per år.

Rivaler

Kia Niro
Kia Niro Hybrid Advance
En modern, rymlig och välutrustad elhybrid som dessutom är billig. Dyraste varianten av tre nivåer kostar 254 700 kronor.
Pris: 214 900 kronor.


Hyundai Ioniq 2017
Hyundai Ioniq Hybrid
Har samma drivlina som Niro Hybrid och samma teknik i övrigt. Ioniq finns däremot med tre olika drivningar. Hybrid, Plug-in och elbil.
Pris: 249 900 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Lexus CT 200h Comfort
NÄSTA Jon Olssons nya Audi RS6 har multipla personligheter