Vi plockar ut en av Sveriges första LC 500, bestyckad med något så udda som en sug-V8-motor!

Det här är nytt!

V8
Stor ­slagvolym, ingen turbo. Vinkel­åttan ger 477 hk.
Differentialbroms
Bakhjulsdrivna bilar mår bra av dominant krafttilldelning av Torsen-typ.
Kolfibertak
Vi undrar över nyttan av lättviktslocket.
Direct Shift
10-växlade automatlådan är (nästan) lika len i både sport- och normalläge.

Redan förra sommaren provkörde kollega Stjerna nya lyxcoupén Lexus LC i trakterna­ av St Moritz. Då handlade det mest om hybridversionen 500h med två kraftaggregat: 3,5 liters V6-motor på 299 hästkrafter samt elmotor­ på 179 hästkrafter med systemeffekt 359 hästkrafter. Stjerna rapporterade om tyst körkomfort och silkeslen drivlina. Men det var LC 500 utan ”h” som han egentligen ville ha.

Lexus LC 500 Sport+

Foto: Hans Hedberg

Provbilen är värstingen som även inkluderar differentialbroms av Torsen-typ, variabel styrutväxling och aktiv fyrhjulsstyrning.

LC 500 har en sug-V8-motor, det känns minst sagt exklusivt när alla andra bilmärken elektrifierar, downsizar, monterar turbo och skippar V8 över huvud taget. LC-karossen är densamma, dressad i provbilens kristallvita närmast att likna vid en konceptbil med alla sina skrymslen och vrår och invecklade plåtveck. Som japansk origami.­ Mycket energi har lagts på lampdesign, baklyktornas evinnerliga L-former djupdyker in i karossen och framkallar hallucinationer.­ Samurajliknande kromade svärdsklingor befäster en svepande taklinje.

Lexus LC 500 Sport+

Foto: Hans Hedberg

Coupélinjer på japanskt vis som ser ut att vara framtagna med samurajsvärd.

Men det viktigaste finner man under den väldiga huven. Spelverket är en sugmotor-V8:a av eget fabrikat. I Europa är Toyota-Lexus mest synonymt med spinnande hybriddrivlinor men särskilt i USA och Mellanöstern serveras­ ett flertal V8-drivlinor. 5-liters V8-motor finns bland annat i den mindre RC-coupén men hos LC passar konceptet än bättre. Gran Turismo-känslan blir den rätta. Effektuttaget är i sammanhanget blygsamma 477 hästkrafter­ men räcker till. Acceleration 0-100 km/h går på 4,7 sekunder och den vita blixten toppar 270 km/h.

Lexus LC 500 Sport+

Foto: Hans Hedberg

Klassisk V8 på 5 liter utan turbo som kräver sina varv för att komma till sin absoluta rätt.

Utrustningsalternativen är tre: Luxury, Sport och hetsporren Sport+. Provbilen är just värstingen som även inkluderar differentialbroms av Torsen-typ, variabel styrutväxling och aktiv fyrhjulsstyrning. Grundpriset 998 000 kronor poppar därmed upp till 1 146 000 kronor, jämfört med liknande GT-lyxcoupéer från Maserati, Porsche och Aston Martin ändå konkurrenskraftigt. Chassikörhjälpen gör LC 500 Sport+ till enkel och lätt att köra. Tack vare med- och motstyrning hos bakaxeln är LC klippstabil vid snabba filbyten på motorväg, samtidigt blir vänddiametern vid U-svängar i citytrafiken bekväma 10,8 meter.

Lexus LC 500 Sport+

Foto: Hans Hedberg

Interiör likt ett rymdskepp, som sig bör i en Lexus.

Den tio (!)stegade automatlådan Direct Shift passar in växlarna lika snyggt som Zlatan gör tunnel på amerikansk soccer-back. Förarmiljön tar lite tid att vänja sig vid och finessen med att mätarklockorna i instrumentklustret kan byggas om både virtuellt som fysiskt är kanske en gimmick för mycket. Baksätet rymmer inga vuxna, men passar perfekt som lastutrymme eller skjutsplats för barn.

Lexus LC 500 Sport+

Foto: Hans Hedberg

Bakljusen ger ett intryck av oändligt djup. Inspirerad av efterförbränningen på ett stridsflygplan. Nåja.

Med stor finess skjutsas man runt i vardagen­ av LC 500 och vill man ändå bråka och köra “aktivt” själv betalas tilltaget fort tillbaka med uppåtgående smilband samt att man gärna hissar ner sidorutan för att höra V8-smattret vid toppvarvet strax över 7 000 r/­min.

Lexus LC 500 Sport+

Pris
998 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 12,0:1. Borrning/slag 94,0/89,5 mm, cylindervolym 4 969 cm3. Max effekt 477 hk (351 kW) vid 7 100 r/­min, max vridmoment 540 Nm vid 4 800 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 10-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 10,8 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 8,5 tum, bak 9,5 tum, däck fram 245/40-R21, bak 275/35-R21.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 287, längd 477, bredd 192, höjd 134, spårvidd f/b 163/164. Markfrigång 14. Tjänstevikt 2 030, maxlast 345, max släpvagnsvikt 0. Tank 82 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 197 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,7 s, toppfart 270 km/h.


Bränsleförbrukning (NEDC)
Stad 1,76 l/mil, landsväg 0,82 l/mil, blandad körning 1,16 l/mil. CO2 267 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
3 792 kronor per år.

Rivaler

BMW M850i xDrive Coupé 2019

BMW M850i xDrive Coupé
8-serien finns enbart som fyrhjulsdriven i M-trim, därav den feta prislappen. Fyrsitsig med allroundegenskaper utöver det vanliga. 530 hästkrafter och 0-100 km/h på 3,7 sekunder.
Pris: 1 225 000 kronor.

Polestar 1 testar i Hällered

Polestar 1
Sveriges nya sportbil saknar V8-motor men inte prestanda. Tvåliters bensinmotor plus dubbla elmotorer ger systemeffekt på +600 hästkrafter. Räkna med leverans under andra halvan av 2019.
Pris: Cirka 1 600 000 kronor.

Visa kommentarer