Basfakta

MOTOR
6-cyl tvärställd V-motor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Kompression 10,5. Borrning/slag 88/83 mm, volym 2 995 cm3. Max effekt 201 hk (148 kW) vid 5 600 r/min. Max vridmoment 283 Nm vid 4 400 r/min.

FJÄDRING OCH HJULSTÄLL
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak, fjäderben (McPherson).

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 4-växlad automatlåda.

STYRNING
Kuggstång, servo. Vändcirkel 12,2 m.

BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

HJUL OCH DÄCK
Däck 215/70 R 16 JJ.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 262, längd 458, bredd 182, höjd 166, spårvidd fram/bak 157/155. Överhäng fram/bak 93/104. Frigångsvinkel 17 grader. Tjänstevikt 1 790. Tanken rymmer 75 liter.

PRESTANDA (fabriksuppg.)
Toppfart 180 km/h (elektroniskt begränsad). Acceleration 0-100 km/h 9,2 s. Bränsleförbrukning EU-norm
liter/mil land/stad/blandad körning: 1,03/1,77/1,30 l/mil.

Tuff grabb i mysdress

Lexus väljer ett eget spår för sin stadsjeep

Något på efterkälken lanserar Lexus sin utmanare till BMW X5 och Mercedes ML. Fast egentligen var Lexus först, RX300 introducerades i USA redan 1998. Förra året såldes 73 000 i USA!
Först nu kommer den till Sverige och då i en delvis omarbetad version. Chassit är modifierat med bland annat grövre krängningshämmare och kraftigare stötdämpare för bättre högfartsegenskaper på europeiska motorvägar.

Där konkurrenterna är stora och svullna vill Lexus locka med mjukare framtoning. Definitivt udda för en SUV som enligt traditionen ska se grov ut.

Karosslinjerna är smäckra och det är inte mycket som stör ögat. Inte mycket som retar heller. Vattenkammad, utstuderad i varje detalj. Inte alls lika anonym som de större GS- och LS-modellerna.
Faktum är att RX300 mer påminner om en MPV (familjebuss) än SUV (kombi med terränganstrykning). Inte minst den långt framdragna vindrutan bidrar till intrycket.

Första intrycket bakom ratten är att bilen är påfallande lättkörd. RX 300 är definitivt ingen tungarbetad jeep.

Alltifrån runtomsikten (med stora backspeglar) till den höga sittpositionen och det smidigare formatet (jämfört med klumpigare SUV-konkurrenter). Allt andas aptitlig smidighet.

Framstolarna har hyfsad komfort med fällbara armstöd, och det amerikanska ursprunget gör sig än en gång gällande. Mellan framstolarna finns en praktisk förvaringsbox med inalles fyra burkhållare samlade.

Instrumentbrädan domineras av en V-formad mittkonsol som verkar hämtad ur Blixt Gordons rymdskepp. Längst upp en info-display som kan kompletteras med ett navigationssystem för
29 000 kronor.

Träinlägg här och där på panelen kostar ytterligare 9 900 kronor. Bättre då med de originalmonterade panelerna i fuskmetall. Tyvärr är det 1980-talskvalitet på knappar, reglage och digitala displayer. Något som inte bara känns sniket i överkant utan även går ut över ergonomi och användarvänlighet. Att läsa av trippmätaren i starkt solljus är i det närmaste omöjligt.

Den GT-inspirerade ratten hade jag gärna varit utan. Med träinlägg är den dessutom hal och opraktisk.
En strippad version på 398 000 kronor kommer att finnas i listorna men mest av skatteskäl. Grundpriset blir i praktiken 413 900 kronor och då ingår bland annat lättmetallfälgar och läderklädsel.

Baksätet har plats för tre passagerare och sätet är skjutbart 12 cm i längdled för ökad flexibilitet. Bra, eftersom bagageutrymmet är i knappaste laget.

Med motorn igång är varvräknaren det enda som talar om att allt snurrar som det ska under huven.
Ute på vägen är ljudnivån nästan retligt låg. I normal svensk motorvägsfart susar det endast från de stora hjulen. Motorn väsnas knappt. Vindbruset kan bara anas. Låg ljudnivå har alltid varit Lexus´ paradgren. Än en gång med beröm godkänt för Lexus´ ljudtekniker!

V6-motorn härstammar från Toyota Camry men är rejält omarbetad. Aluminiummotorn på 2 995 cm3 levererar 201 hästkrafter vid 5 600 r/min samt ett hyfsat vridmoment på 283 Nm vid höga 4 400 r/min. Toyotas senaste VVTi-teknik (ventilstyrning) används, teknik som sägs vara ”intelligent”, ventiltiderna anpassas hela tiden efter det aktuella körförhållandet.

Lexus (Toyota) hävdar att 80 procent av det angivna vridmomentet finns redan vid 1 600 r/min, men maskinen upplevs ändå som något bottensvag. Den riktiga rivigheten saknas. Några planer på att komplettera motorfloran med V8-motorer eller dieselalternativ finns inte.

Fyrhjulsdriften har konstant 50/50-fördelning mellan axlarna. Viskokopplingar i kombination med EBD (Elektronisk Broms Distribution), TRC (antispinn), VSC (aktivt antisladdsystem) håller ordning på att rätt kraft portioneras ut i rätt mängd till rätt hjul. Storebror-ser-dig-kör-dig-syndrom. Enkelt, smidigt och långt från forna tiders Land Rover och krigarjeep.

RX 300 finns endast med fyrväxlad automatlåda. I de tidigare USA-versionerna har det funnits en manuell låda samt en version utan fyrhjulsdrift (!). Det senare tyder än mer på att detta är en bil mer för ”show” än ”go”.

Väghållningen är balanserad och inte alls ”styltigt” hög. Kontakten med vägen känns fin och det är först vid toppfart (180 km/h, elektroniskt begränsad redan vid ca 4 700 r/min) som bilen börjar tappa känslogreppet om underlaget En tendens till vinglighet kan anas. På grusväg (snö) är bilen stabil med trygg understyrdhet i beteendet.

Ingreppet av fartbromsningen kunde ha varit smidigare, nu tappar man nästan 10 km/h när varvtalsbegränsningnen slår till. Snopet för den som brukar kompisköra med Volvo V70 XC på kontinentala alpresor.

Mer än avancerad gruskörning ska man inte utsätta RX 300 för. Fotfästet med de standardmonterade däcken är inte tilläckligt för mer avancerade terränglekar.

Som förare har du inga möjligheter att koppla i/ur fyrhjulsdriften eller låsa någon differentialspärr. De enda hjälpmedlen är en lågväxel samt ett ”vinterläge” som innebär att växellådan startar på treans växel för att undvika onödigt hjulspinn. Resten sköter automatiken om.

Värt att notera är att en omgång vinterhjul kostar cirka 15 000 kronor.

Räkna med att se en och annan RX300 glassa runt inne i storstäderna men allra bäst passar bilen ute på landsvägen.

Med sin fyrhjulsdrift är den ett bekvämt alternativ till långpendlande, högavlönade personer med förmodad hög aktivitet på såväl arbets- som fritid.

Lexus RX 300 är ett klart uddaval jämte mer etablerade märken men detta hindar inte svenska Lexus att leverera 120 stycken förbeställda bilar redan före nyår. Förra året såldes cirka 300 bilar. Prognosen för år 2000 är uppemot 450 stycken. Åtta nya försäljningsställen tillkommer nästa år.

Totalt finns det endast cirka 950 Lexus-bilar i Sverige, ett 100-tal gråimporterade som exempelvis flyttgods.

Risken att stöta samman med en annan Lexus är i Sverige liten. Än så länge. Nya RX 300 kan komma att ändra på detta.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Lexus RX 300
NÄSTA Teknikens Värld nummer 22 / 2000