Lexus hybridsystem tackar föraren med en ryggdunk och riktigt bra snålkörning premieras med extra elenergi till batteripaketet ombord. Starkare och snabbare, men har nya RX 450h verkligen blivit snålare och så mycket mer miljövänlig?

Första intrycket #16

Tredje gången gillt för RX-serien? Andra generationen hybridsystem ökar på elnyttan hos Lexus men vi saknar den egentliga miljövinsten. Konceptet verkar mer vara utvecklat i laboratorium, inte i verkligheten. Största fördelen är den fina komforten.

Förra generationen Lexus RX 400h drog enligt databladet 0,81 liter bensin per mil vid blandad körning. Helt nya och större RX 450h ska sluka en fjärdel mindre, 0,63 l/mil och koldioxidutsläppen är för suvklassen rekordlåga 148 g/km. Allt enligt de stiligt korrekta dokumenten jag printat ut inför resan som ska ge svar på om siffrorna håller.

Lexus började sin tillverkning av sedanen LS 400 1989, Toyotakoncernen lyckades nästan direkt med sin fullstora lyxbil och kunderna gillade det problemfria ägandet.
Första hybridbilen dröjde till 2006 när RX 400h presenterades med teknik som i mångt och mycket liknande en uppförstorade Prius. Skillnaden var att Lexusteknikerna omdirigerade en del av elkraften till bakhjulen, på så vis blev bilen fyrhjulsdriven.
Nya RX 450h ser lyxig ut, den amerikanska framtoningen går inte att ta miste på och det är också ”over there” som bilmodellen säljer allra bäst. Den valbardslika grillen med sitt täta ribbgaller och stora Lexusemblem är fläskig, samtidigt som den ser timid ut. Besynnerligt, men balansgången mellan att vara en lyxigare variant av Toyota och ett helt unikt premiummärke har Lexus alltid hanterat på sitt eget vis. Än en gång visar man upp en bilmodell som är sval men ändå väcker habegär. För många kunder finns inga andra alternativ jämte Lexus, lojaliteten är stor.

Sidolinjen är maffig och karossidan består av ett rejält sjok metall. Vecket och kromlisten i tröskelhöjd lättar upp och lurar ögat att bilen inte är lika stor som den egentligen är. Den kraftigt framåtlutande bakrutan signalerar att RX 450h är enbart femsitsig, storleksmässigt placerar den sig mellan den sjusitsiga BMW X5 och den nättare Volvo XC60. Just Volvon utvecklades speciellt med Lexus RX-modellen i sikte och om några år då XC60 Hybrid kommer får vi se hur nära målet
Volvo kom.   

Interiören är klart egen, förarplatsen domineras visuellt av den överdrivet svängda mittkonsolen. Materialvalen är fina med jämna passningar, de få virkesbitarna har djup glans men fortfarande störs vi över den silvriga lättrepade plasten här och var.
Framstolarna är platta, jag får associationer till gamla Rolls-Royce. Ventilation och värme i sätena fram är ställbara i tre lägen. Det mjuka lädret är skönt att sitta på, men känslan är fortfarande mer att man sitter uppe på än nere i stolen. Det tunna soft­lädret finns även på den tunnkransade ratten.
Baksätet är rymligt, bakom ”mig själv” (187 centimeter) är det mycket bekvämt och ställbart ryggstöd ökar komforten. Det är gott om plats i sidled men de svärtade rökfärgade rutorna förtar lite av sikten ut. Fällbart mittfack med träinlägg skickar de rätta Lexussignalerna. Det är lätt att trivas ombord helt enkelt.
Jag lägger nyckeldosan i mittfacket som ser att kunna rymma en matkasse, trycker på knappen märkt ”Power”. Det är fortfarande knäpptyst. Alltid en befriande känsla med hybridbilar, just i startögonblicket. Upp till 40 km/h fortsätter ljudlösheten, förutsatt att bilen inte har låg laddningsnivå eller du krämar på alla elfunktioner från första stund.

Efter några hundra körda meter ökas hastigheten och RX 450h anser att det är dags att starta upp förbränningsapparaten, V6-bensinmotorn med den kryptiska kodbenämningen 2GR-FXE. Inte lika knäpptyst, men nästan. 3,5-litersmaskinen på 249 hästkrafter kopplar in sig på systemet utan att det märks och på informationsdisplayen mitt på instrumentbrädan har jag bläddrat fram till bilden som visar energiflödena. Bensin­motorn driver framhjulen samtidigt som batteriet av typen nickelmetallhydrid (Ni-MH) matas med ny frisk elektricitet.
Lexus har skämt bort oss med silkeslen hybridteknik och i nya RX 450h sker det som vi vant oss vid, omärkligt. Frågan är bara om all teknik är nyttan värd?
Hur mycket vi än anstränger oss att snåla med gaspådrag så kommer vi aldrig ner till databladens 0,63 l/mil. Som bäst når vi 0,80 l/mil mellan tankningarna och då går det i mer än lovligt lusigt tempo. I vanlig körning surplar RX 450h gärna i sig decilitern ytterligare.

Lexus hybridsystem har tydligt anpassats till laboratoriekörningar som exempelvis den normgivande EU-körcykeln där stillastående betalar tillbaka sig mångfalt. En av anledningarna till att start- och stoppfunktion letar sin i allt fler bilar. Tekniskt känner vi igen RX-konceptet med stor bensinmotor parat med elmotor fram och en extra elmotor som driver bakhjulen. Vid retardation generas rörelseenergin till elektricitet och batterierna laddas. Någon möjlighet att ladda RX 450h via eluttag finns inte, men en laddhybridversion lär komma under modellens produktionstid. Konkurrensen tätnar och än så länge är Lexus ohotade i suvsegmentet men Porsche har redan visat sin Cayenne med hybriddrift och fler tillverkare är på gång.  

Att bilen väger nästan 2,3 ton märks, tyngden gör att bilen ogärna vill utsättas för snabbare kurvtagningar men chassit med aktiva krängningshämmare (20 800 kr) är betydligt mer villigt och styr bättre än företrädaren RX 400h. Batteripaketet och en ansenlig mängd isolering gör ändå Lexus ett halvt ton tyngre än nästan lika stora Volvo XC60.
Landsvägen är egentligen bilens rätta element, men då är nyttan av hybridsystemet i princip lika med noll. Största miljövinsterna nås i storstäder med mycket kö- och krypkörning.
Terrängkapaciteten är av det milda slaget. Jag försöker korsa ett mindre dike och forceringen sker lugnt. Ändå får RX 450h problem när bakändan ska kravla sig ur sänkan. På displayen ser jag att bakaxeln matas med kraft. Efter lite slirande har vi bökat oss över och den fortsatta vägen uppför berget. För offroadfreaksen finns andra verktyg att ta sig fram i terränglådan med.
Tre utrustningsvarianter finns – Business, Comfort samt Executive. Provbilen är av det senare slaget med glastaklucka, extra fin läderklädsel och med backkamera landar priset på 745 100 kronor! Business är något billigare, 573 100 kronor, och mer än fullt tillräcklig för ett liv som stundtals upplevs som placerat ovanför andra medtrafikanter.

Lexus RX 450h

Pris
573 100 kr.

Motor
Bensin. Tvärmonterad 6-cyl V-motor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,5:1. Borrning/slag 94,0/83,0 mm, cylindervolym 3 456 cm3. Max effekt 249 hk (183 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 317 Nm vid 4 800 r/min. Främre elmotorn max effekt 167 hk (123 kW), max vridmoment 335 Nm. Bakre elmotorn max effekt 68 hk (50 kW), max vridmoment 139 Nm. Max total effekt bensin och el 299 hk (220 kW).

Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. Elektroniskt styrd steglös automatlåda (E-CVT).

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak dubbla tvärlänkar i separat bärram.

Styrning
Kuggstång, el-servo. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. ABS, antisladdsystem.

Hjul
Fälg 7,5 tum, däck 235/60 R18.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 274, längd 477, bredd 189, höjd 169, spårvidd f/b 163/164. Tjänstevikt 2 280, maxlast 420, max släpvikt 2 000 (med B-kort 800), taklast 100. Tank 65 liter.

Fartresurser*
Toppfart 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,8 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,66, landsväg 0,60, blandad körning 0,63 l/mil. CO2 148 g/km.

Skatt
1 080 kr per år.

*Enligt tillverkaren.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Lexus RX 450h
NÄSTA Renault sparkar F1-cheferna