Provkörning av Lexus UX 250h

Lexus UX är inte bara märkets minsta suv någonsin, den är även först i segmentet med att ha hybriddrivlina. Vi provkör och kollar om Lexus UX är mer än en utfyllare.

Det här är nytt!

Lexus minsta suv
Med en längd på 449,5 cm är UX märkets minsta suv. Namnet UX står för Urban Crossover med lite fantasi. Förkortat blir det UC men X är ju en mycket tuffare bokstav.
Plattform
UX är första bilen från Lexus som byggs på den nya plattformen GA-C, Global Architecture – Compact. GA-C bjuder på ett mer vridstyvt chassi och en låg tyngdpunkt.
Nytt hybridsystem
UX 250h är enda drivlinan som säljs i Sverige och i vanlig ordning står h för hybrid. UX har den senaste sorten,­ generation fyra.

Plötsligt händer det. Provkörningen av nya Lexus UX ligger inte nere vid Medelhavet. Med bara gångavstånd från redaktionen börjar provkörningen av Lexus minsta suv någonsin. Från Norrmalmstorg styr vi österut mot Värmdö och sen vidare till Vaxholm med hjälp av färjorna. Direkt märks den omslutande lyxen. Det har inte snålats på den punkten bara för att UX är en av de billigare modellerna i Lexus modellprogram.

Återvinningen märks av. Ratten känns igen från lyxsedanen LS och infotainmentsystemet från lyxcoupén LC. Ingenting känns billigt. Det andra som slår mig sittande vid ratten är den höga midjelinjen och den lilla framrutan. Därtill går det att sitta riktigt lågt, jag är själv en golvsittare men i UX känner jag för ovanlighetens skull behovet av att höja stolen. Ett bevis på att Lexus på riktigt har försökt att göra UX till en mer körglad Lexus, utan att gå miste om komforten förstås.

Lexus UX 250h

Styrningen är inte särskilt mekanisk men med en viss tyngd är den ändå trevlig.

UX är den första Lexus-modellen att byggas på koncernens nya plattform GA-C (Global Architecture – Compact). Plattformen som först gav grunden till Toyota Prius, men även Toyota CH-R, har en mer vridstyv struktur­ och låg tyngdpunkt. Lägst i klassen påstår Lexus själva. Och nej, UX är inte bara en förgylld Toyota CH-R. Bland annat är UX 14 centimeter längre och har en betydligt starkare drivlina.

På tal om drivlinan är Lexus först i segmentet att vara hybrid. Då som ”självladdande hybrid” som de själva säger, alltså att den inte går att ladda med sladd. Hybridsystemet är av den fjärde generationen (läs mer om det nedan) och fungerar riktigt bra, inte minst i körcykeln vilket gör att skatten blir riktigt låg. Enligt NEDC-korr drar bilen 0,41 l/mil och släpper ut 96 g CO2, vilket blir 442 kronor i skatt. Under provkörningen är det svårt att ge någon verklig förbrukning då det inte blir mycket vanlig körning, men bilens egen färddator ligger ofta runt 0,60 l/mil.

Lexus UX 250h

Infotainmentsystemet är av senaste slaget men styrs fortfarande med pekplatta.

Utbudet av drivlinor är dock skralt, det finns nämligen bara ett alternativ. Eller två om man räknar den sju hästkrafter starka elmotorn för att driva bakhjulen, som finns som tillval. Ja du läste rätt – sju hästkrafter. Vridmomentet är dock betydligt mer och ligger på 55 Nm. Det gör Lexus fyrhjulsdriven­ men som ni själva förstår räcker inte det långt, och det är inget Lexus blundar för. Fyrhjulsdriften är, enligt Lexus själva, mest till för att komma iväg från stillastående när det är halt, exempelvis från ett trafikljus i vintertid.

Toyota/Lexus har verkligen kommit långt i utvecklingen av sina drivlinor, speciellt med de steglösa växellådorna. I stället för att vid fullgas direkt lägga sig på 6 000 varv i minuten lägger sig motorn runt 4 000 och segar sig upp resten, beteendet är därmed nästan som en vanlig automatlåda. De har även arbetat hårt med att isolera bort motorljudet, men under en längre fullgasacceleration kommer man inte ifrån ett ihärdigt monotont ljud från motorn. Men i stället för att yla i en hög ton är det snarare ett dovt muller. Drivlinan är kraftfull med sina 178 hästkrafter och nöjer sig ofta med att ligga på låga varv. Oftast hörs den inte och övergången från eldrift är inget jag märker om jag inte tänker på just det.

Vad är NEDC-korr?

Från och med 1 september 2018 måsta alla nya bilar som registreras­ vara körda i den nya hårdare körcyk­eln WLTP med högre förbrukning som följd. För att nya bilar ska vara jämförbara med gamla under övergångsperioden räknas WLTP-förbrukningen om till ett nytt värde som ska motsvara förbrukningen i gamla körcykeln NEDC. Det omräknade värdet­ kallas NEDC-korr.

Hur är UX att köra då? Har komforten, som är så typisk för Lexus, fått ge vika för sportigare­ köregenskaper? Lexus lyckas riktigt bra med komforten och UX beter sig som en större bil på vägen. Styrningen är inte särskilt mekanisk men med en viss tyngd är den ändå trevlig. Chassit är väldigt bra på ojämnheter, stora som små. Inte ens brunnslock är obekväma. Som jag tidigare nämnde har Lexus isolerat motorljudet effektivt. Detsamma gäller resten av bilen för UX går tyst. Komforten är alltså riktigt bra och man kan inte kräva mer av en bil i den här klassen.

Jag trodde att jag innan körningen visste hur Lexus UX skulle vara. Bekväm men oinspirerande att köra och med en CVT-låda som skulle vara riktigt jobbig. Riktigt så är det inte. Visst förtar CVT-lådan mycket av körglädjen då den typen av växellådor har dålig gasrespons. Men UX har ett chassi som är underhållande och bilen är lättkontrollerad i svängarna. Personligen tycker jag Lexus lyckats med en riktigt bra kombination av komfort och körkänsla i UX. Med det sagt är Lexus UX inte klassens roligaste bil.

Lexus UX 250h

Skärmen är snyggt integrerad och här pryds interiören med washi, ett pappersliknande material från Japan.

I stadskörning är bilen inte lika lättkontrollerad­ på grund av den höga midjelinjen. Det gör bilen svårare att hålla koll på inne i stan än vad en bil i den här storleksklassen borde vara. Sikten snett bakåt är noll. Den snäva vändcirkeln ger dock pluspoäng.

Lexus UX 250h

Foto: DEJAN SOKOLOVSKI PHOTOGRAPHY

Oskar håller i sig i den stora ljusrampen för att inte ramla i vattnet. Fungerar bra som handtag.

Jämfört med konkurrenterna Volvo XC40, Mercedes GLA, BMW X1, Audi Q3 och Jaguar E-Pace placerar sig Lexus UX som min favorit.­ Premiumkänslan tycker jag är bäst i Lexus och vad gäller övriga punkter är Lexus absolut med i matchen.

Priserna på nya UX släpptes nyligen och börjar på 339 900 kronor, en summa som kan växa till över en halv miljon. Ser vi grundpriset ur ett större perspektiv kan samma pengar köpa exempelvis en Volvo V60 D4 eller T5 (337 900 kr) eller en Volkswagen Tiguan TDI 190 (341 000 kr). Bilar som är betydligt mer användbara. Jag gillar Lexus UX men jag tycker priserna i segmentet är på tok för höga, nästan 400 000 kr är för mycket för en suv som knappt räcker till som en familjebil.­ Bilen kommer tillbaka till Sverige i början på 2019 och då får vi se om den lyckas charma resten av testlaget.


UX hybridsystem

Lexus UX250h har ett nytt, fjärde generationens, hybridsystem. Hybridsystemet har blivit kompaktare och lättare vilket sparar vikt. Det gäller både batteriet och styrsystemet. I hybridsystemet ingår även en nyutvecklad bensinmotor på 2,0 liter och 146 hk. Batteriet har trots minskningen blivit effektivare enligt Lexus, någon batterikapacitet anges dock inte.

Lexus UX 250h

Batteripaketet, som är av typen nickel-metall, kan därmed placeras under baksätet vilket då inte ska inkräkta på kupéutrymmet. Anledningen till att de inte använder sig av de populära litiumjon-batterierna är på grund av miljöpåverkan som brytningen av litium ger upphov till.

UX 250h går att få med en eller två elmotorer och kan på så vis bli två- eller fyrhjulsdriven. Det funkar så att en svagare elmotor driver bakhjulen vid behov. Bakmotorn har endast sju hästkrafter och 55 Nm och är endast till för att komma iväg från stillastående vid halt väglag. Elmotorn i fram är mycket starkare och producerar 109 hästkrafter och 202 Nm. Elmotorn kan, enligt uppgift, själv driva bilen i hastigheter upp till 115 km/h.

Lexus UX 250h

Pris
Från 339 900 kronor, säljstart oktober 2018, första kundleverans april 2019.


Motor
Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 14,0:1. Borrning/slag 80,5/97,6 mm, cylindervolym 1 987 cm3. Max effekt 146 hk (107 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 180 Nm vid 4 400 r/­min. Elmotor 109 hk (80 kW), total effekt 178 hk, batterityp Ni-MH, i. u kWh.


Kraftöverföring
Motorer fram, framhjulsdrift. steglös automatlåda (E-CVT-låda).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 10,4-11,2 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/60 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 450, bredd 184, höjd 154, spårvidd f/b 156/156. Markfrigång 16. Tjänstevikt 1 540-1 620, maxlast 490-570, max släpvagnsvikt 750. Tank 43 liter. Bagagevolym (VDA-liter) ca 300 liter (bagageutrymmet är inte färdigt).


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,5 s, toppfart 177 km/h.


Bränsleförbrukning (NEDC-korr)
Blandad körning 0,41 l/mil. CO2 96 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
442 kronor per år de första tre åren.

Rivaler

Volvo XC40 Momentum D4 Amazon Blue

Volvo XC40 T4 FWD Momentum Edition
Testvinnande Volvo XC40 är sju centimeter kortare och har en mer sober stil. Finns både med dieselmotor och riktig fyrhjulsdrift.
Pris: 348 800 kronor.

Mercedes GLA 2017 bilsida

Mercedes GLA 220 4Matic
För att komma upp i liknande effekt krävs 220 som har 184 hästkrafter. Finns bara som fyrhjulsdriven, på riktigt vill säga.
Pris: 360 900 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Lexus UX 250h
NÄSTA Volvos vinst halverad trots ökad försäljning