Lotus är överlevare av rang. Produktionsvolymen är liten men spiriten hos Hethelfolket är oftast hög och stark. Senast ut i raden av modeller är uppdaterade Evora 400 som sägs vara firmans snabbaste gatbil någonsin. Vi kör på allmän väg och tar även ett par varv runt Mantorp Park för att känna på pulsen!

Det här är nytt!

Look
Ny design på frontparti och bakspoiler piffar upp det tioåriga grundutseendet.
Lättvikt
Evora 400 är drygt 40 kilo lättare.
2+2
I och med faceliften erbjuds Evora 400 nu alltid med (trångt) baksäte. 406. Det egentliga hästkraftsantalet. Bilen borde heta “Evora 406”.

Ingenting är så bra att det inte går att göra bättre. Devisen passar som handen i handsken på engelska sportbilsfirman Lotus. Antalet egentliga modeller från Hethel i Norfolk genom åren har varit ett drygt tiotal där uppdateringar och facelift stått för merparten av olika versioner. Evoramodellen visades upp redan 2008 och den nya uppdaterade 400-versionen tar bilen till nya höjder i sedvanlig tradition.

Förarmiljön är i fokus, som sig bör i en riktig sportbil. Men Evora lider fortfarande lite av koka-soppa-på-en-spik känsla.

Foto: Glenn Lindberg

Förarmiljön är i fokus, som sig bör i en riktig sportbil. Men Evora lider fortfarande lite av koka-soppa-på-en-spik känsla.

Exteriört krävs det ett mer än tränat öga för att se att något har hänt, även det en gammal Lotustradition. Men frontpartiet är nytt med skarpare linjespel, den tidigare fiskmuns­lika grillen är borta. På häcken sitter nu en fin tvådelad spoiler som ger ett bra avslut till de fortsatt slanka linjerna. Givetvis är baklamporna fortfarande klassiska rundlar. I det fördolda har ingenjörerna kämpat med att reducera vikten och höja effekten, perfekta sportvagnsingredienser. Drygt 40 kg har kapats, vilket procentuellt är en hel del. Nu är match-(tjänste)vikten exakt 1,5 ton enligt transportstyrelsens registreringsbevis, vilket är ett stycke lättare än Porsche 911 Carrera.

Evora 400 finns även som GT430 men då slopas baksätet plus en viss grad av komfort. Båda två är förarbilar med råge!

Foto: Glenn Lindberg

Evora 400 finns även som GT430 men då slopas baksätet plus en viss grad av komfort. Båda två är förarbilar med råge!

Jämförelsen med ärketysken är relevant eftersom många Lotuskunder just kommer från 911 i jakten på den ultimata körglädjen. Båda har även sexcylindriga överladdade motorer, nödbaksäten och prislappar som skuggar varandra. Att varva ur V6-motorn på 3,5 liter med ursprung Toyota/Lexus är inget annat än härligt. Bottenkraften är maffig med kompressorhjälpen (fabrikat Edelbrock) och högre upp i varvtalsregistret tjuter det som det ska, ”Vrr-rrrr-rrr”! Toppeffekten 406 hästkrafter nås först vid höga 7 000 r/­min, vridmomenten 410 Nm vid 3 500 r/­min. De dryga 50 nytillkomna extra hästkrafterna märks, särskilt när vi senare ger fullt på Mantorp Parks flygraka. Topphastigheten 300 km/h nås givetvis inte, men väl dryga 200.

Kupén är tajt kroppsnära, utförandet en mix av knappar och vred. Överraskande bekväm förarstol som greppar perfekt.

Foto: Glenn Lindberg

Kupén är tajt kroppsnära, utförandet en mix av knappar och vred. Överraskande bekväm förarstol som greppar perfekt.

Även om jag personligen skulle beställa Evora 400 med manuell växellåda så fungerar den sexväxlade automatlådan IPS – Intelligent Precision Shift – provbilen är bestyckad med på godkänt vis, även om den är långt ifrån Porsches rappa PDK-låda. Förarmiljön är i fokus, som sig bör i en riktig sportbil. Men Evora lider fortfarande lite av koka-soppa-på-en-spik känslan, även jämfört med lillebror Elise som är mer av en puritan. Instrumentbrädan blandar olika reglage och vred från andra bilmärken, lägstanivån har höjts rejält i samband med Evoras ansiktslyft även om kvalitetsintrycket är lite si och så. Framsätena är föredömligt bekväma med tanke på bilens framtoning i övrigt.

Dikt an bakom motorn, från Toyota-Lexus som tvångsmatas via Edelbrock-kompressor, finns ett bagageutrymme som rymmer 160 liter. Mjuka sportbagar är att föredra, eller takeaway-käk – som inte behöver eftervärmas.

Foto: Glenn Lindberg

Dikt an bakom motorn, från Toyota-Lexus som tvångsmatas via Edelbrock-kompressor, finns ett bagageutrymme som rymmer 160 liter. Mjuka sportbagar är att föredra, eller takeaway-käk – som inte behöver eftervärmas.

Det går faktiskt att GT-köra nya 400:an under långa kontinentalresor. Men Porsche 911 är en bättre långdistansmissil. Chassimässigt är Evora 400 renodlad, med fjäderpaket från Eibach och Bilstein stötdämpare. Michelin Pilot Sport-däcken i 235-profil fram och breda 285-profilare bak håller i bra och den hydrauliska styrningen har bara en gnutta servoassistans för bästa känslan. Antisladdsystemet går att öppna upp i fyra steg för mer förarinitativ, med säkerheten helt urkopplad kan baktunga Evora 400 bita ifrån rejält med bakvagnskast. Men är banbredden tillräcklig är det enkelt att åka brett tack vare alla hästkrafter. Men bäst passar nymejslade Evora som körverktyg för den som vill kapa varvtider och hålla ideallinjer genom kurvor. Sportkörning ligger Lotus alltjämt varmast om hjärta och själ.

Lotus Evora 400 2+2 IPS

Pris
1 042 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompressor. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 94,0/83,0 mm, cylindervolym 3 456 cm3. Max effekt 406 hk (298 kW) vid 7 000 r/­min, max vridmoment 410 Nm vid 3 500 r/­min.


Kraftöverföring
Mittmotor, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Dubbla triangellänkar fram och bak.


Styrning
Hydraulisk servo. Vändcirkel 10,1 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 8 tum, däck 235/35 R19. Fälgbredd bak 9,5 tum, däck 285/30 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 258, längd 439, bredd 185, höjd 124, spårvidd f/b 156/158. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 500, maxlast 342, max släpvagnsvikt 0. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 160 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,2 s, toppfart 300 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,41 l/mil, landsväg 0,71 l/mil, blandad körning 0,97 l/mil. CO2 225 g/km.


Garantier
Nybil 3 år.


Skatt
2 868 kronor per år.

Rivaler

Jaguar F-Type SVR Coupé 2018

Jaguar F-Type R
Näst ”värsta” (SVR är värre) F-Type har även den kompressor och hiskeliga fartprestanda (0-100 km/h på 4,2 s). Till skillnad från Evora enbart tvåsitsig. Finns även med fyrhjulsdrift.
Pris: 1 111 900 kronor.

 

Porsche 911 Carrera S 991.2
Porsche 911 Carrera S
Ur-sportbilen nummer ett. Väljer du ”enklaste” S-versionen (med 420 hk) utan fyrhjulsdrift hamnar du prismässigt som Evora 400. En betydligt mer mogen körupplevelse än Lotus.
Pris: 1 062 000 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Lotus Evora 400 2+2 IPS
NÄSTA Efterfrågan på Panamera som laddhybrid pressar batterileverantörerna