Första intrycket

Kanske världens mest körglada bil, alla ­kategorier. Fantastiskt drag och miljö­vänlig. Men inte tänkt för produktion. Synd.

Basfakta

Pris
Inte till salu.

Motor
4-cyl mittmonterad, tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompressor. Kompression 11,5. Borrning/slag 82/85 mm, cylindervolym 1 796 cm3. Max effekt 264 hk (197 kW) vid 8 000 r/min, max vridmoment 249 Nm vid 5 500 r/min.

Kraftöverföring
Mittmotor, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram och bak. Dubbla tvärställda länkarmar och krängningshämmare fram och bak.

Styrning
Kuggstång, ej servo. Vändcirkel uppgift saknas. 2,8 rattvarv.

Bromsar
Skivor runt om, ventilerade fram och solida bak. Låsningsfritt system

Hjul
Fälg 7/8,5 tum, däck 195/50 R16 fram, 225/45 R17 bak.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 230, längd 379, bredd 172, höjd 115, spårvidd f/b 145/149. Tjänstevikt 930, maxlast uppgift saknas. Tank 43,5 liter.

Fartresurser*
Toppfart 254 km/h. ­Acceleration 0-60 mph (0-96 km/h) 3,9 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Uppgifter saknas. CO2 uppgift saknas, bensindriven Exige 208 g/km.

*Enligt tillverkaren.


Med rent samvete

Lotus Exige 265E är inget annat än koncentrerad körglädje, totalt kompromisslös och dessutom miljövänlig tack vare etanoldrift. Dessvärre handlar det om en prototyp som inte ska tillverkas, men vi har provkört den lilla besten.

I sin grundform är Lotus Elise en av de mest körglada bilar som existerar. Lätt, direkt, fantastiskt välbalanserad och sanslöst rolig. Senast vi lät oss imponeras var i TV 25/05. Från Elise-grunden har sedan Exige och kompressormatade Exige S skapats, två modeller som andas ännu mer racing än sitt ursprung.
Sedan första Exige såg dagens ljus år 2000 har både motorjournalister och ägarskaran lovsjungit de små, men ack så effektiva bilarna. Så även Teknikens Värld, rubriken på Jonas Borglunds provkörning av Exige i TV 19/04 kunde inte varit tydligare – ”Roligaste bilen jag har kört”.
Förväntningarna för dagen är därför högt ställda, men redan i förväg har den nya Exige 265E-modellen vunnit en stor seger – den drivs av E85-bränsle. Alltså etanol. Borde kunna bli miljöbilsklassad med andra ord, men dessvärre är inte det aktuellt just nu eftersom modellen inte ska tillverkas. På den punkten är Lotus-folket extremt tydliga.
– Vi ville bevisa att en ”grön” sportbil verkligen kan ha extremt hög prestanda och vi tycker vi har lyckats bra med det. Men nu ska vi fortsätta utvecklingsarbetet och bland annat göra motorn till en Flexifuel eller kanske till en Multifuel, berättar Geraint Castleton-White som är ansvarig för utvecklingen av nya drivlinor hos Lotus Engineering.
Bakom ratten är allt sig likt från vanliga Exige, men knappast särskilt likt vanliga bilar. Nakna aluminiumpaneler, härligt kramvänliga racingstolar och fyrpunktsbälte – Exige 265E är en racerbil för gatbruk, inte tvärtom. Körställningen är som sig bör alldeles utmärkt med upprätt sittposition och klockren placering av växelspak och pedaler.
Motorn i vanliga Exige S är kompressorbestyckad och kommer från Toyota, är på 1,8 liter och ger i bensindrivet utförande upp till 247 hästkrafter beroende på trimningsgrad. I etanoldrivna 265E får föraren ytterligare 17 att leka med, 264 totalt vilket sätter rejäl fart på den blott 930 kg lätta skapelsen. Det högre oktantalet i etanol (jämfört med bensin) gör sitt till, plus att spridarna som förser cylindrarna med drivmedel arbetar med större flöde än i bensinmotorn. Utöver detta har ytterligare två spridare monterats vid kompressorn och vissa slangdragningar har bytts ut då etanol är en betydligt aggressivare substans än bensin. Naturligtvis har även motorstyrsystemet fått ny mjukvara, optimerad för det högre oktantalet. Det finns ingen anledning att fisa omkring med Exige 265E, det är bara fullt ös som gäller. Och som den går. Lågvarvsegenskaperna är förvisso inte dåliga, men från 5 000 r/min och uppåt blir det riktigt roligt. Accelerationen är grym, kroppen trycks hårt bakåt i de skålade stolarna och ljudupplevelsen från den kompressorbestyckade motorn är inget annat än fantastisk. Strax efter 7 000 r/min börjar illvrålet på riktigt och når sin topp vid 8 000 r/min – samtidigt som maxeffekten på 264 hästkrafter levereras. Den sexväxlade lådan är riktigt tätstegad, varvtalet sjunker bara marginellt när man kuggar upp. Bilen är visserligen högerstyrd men den förhållandevis långa spakens rörelsemönster är synnerligen exakt. Felväxlingarna lyser med sin frånvaro. Chassit och dess rörelser är inget annat än perfekt. Krängningen är minimal även i högre hastigheter och styrningen är precis så exakt och fin som en styrning kan vara i en gatregistrerad bil. Bromsarna har uppgraderats jämfört med vanliga Exige S med större skivor och bromsok från AP Racing fram och även de fungerar perfekt.
Är detta den ultimata körupplevelsen, plus bekymmersfritt ägande tack vare Toyota-motorn? Med största sannolikhet, ja. Dessutom miljövänlig. Dessvärre är det ju bara en prototyp, men Lotus visar ändå vägen att miljövänligt kan vara roligt. I det här fallet extremt roligt.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer