Som tredje modell ut från Geelyägda Lynk & Co är nya 03 en traditionell fyrdörrars sedan i gränslandet mellan kompakt- och mellanklass. En biltyp som länge varit gångbar i Kina, vi provkör hetsporre-versionen 2,0TD med drivlinan VEA Drive-E hämtad från Volvo!

Det här är nytt!

Hangzhou
Staden som är Geely Autos eget ”Torslanda-Detroit”. Här finns produktion, utveckling och kontor. 03. Tredje modellen är en fyrdörrars sedan av klassiskt snitt men märket vill fortsatt vara en ”smartphone on wheels”.

Sport
I Europa talar Lynk & Co tyst om sin WTCR-satsning tillsammans med svenska Cyan Racing. I Kina är det omvända världen, här säljs nya 03 med extra sportighet.

Bilkänsla
Både körbarhet och prestanda kittlar hos nya Lynk & Co 03, med rapp ”Volvo” Drive-E-turbomotor!

För den som rör sig i Göteborgstrakten och har korpgluggarna öppna syns de nya bilarna från märket Lynk & Co allt oftare. Särskilt om man rör sig på Hisingen och i kvarteren­ nere i innerhamnen. Där skeppsvarvet Götaverken tidigare låg råder i dag febril verksamhet inom ramen för allehanda Geelyägda bolag. Lindholmen – av vissa göteborgare vitsigt kallat för ”Lynkholmen” – är ett sammelsurium av stökig byggarbetsplats för framåtblickande bilcentrum inom forskning­ och utveckling.­ Om några år har Geelys investeringar i mångmiljardklassen betalat­ av sig i form av laboratorium, designcenter, teknikkvarter och diverse kontor för 4 000 högutbildade som har till uppgift att utveckla ny bilteknik inom Geely Auto-gruppen. Satsningen är i nuläget den absolut största i sitt slag i Europa.

Lynk & Co är Geelys sätt att åstadkomma ett nytt sätt för bilkunderna att se på sitt bilägande. Lynk & Co pratar hellre om connectivity, communication och co-operation – allt annat än konservativt bilägande. Bilarna, som kommer till Sverige nästa år, ska finnas i en hyfsat snäv modellflora och färgpalett. I stället­ ska nya versioner komma ut på marknaden 3-4 gånger per år som ska öka lusten att skifta bil inom formen för abonnemangslösning, upplägget är i princip detsamma som Care by Volvo. Men till skillnad från Volvo ska det finnas ytterst få bilhallar, i stället ska Lynk & Co satsa på mobila pop-up-showrooms och nätförsäljning. Från en månad upp till något år ska man kunna skriva ”hyreskontrakt” för sin nya Lynk & Co, de första bilarna lanseras för Europa under nästa år och första modell är laddhybridsuven 01 1,5TD PHEV (samma teknik som Volvo XC40 T5 Twin Engine).

_DSC3635

Relativt kvick men ändå sansad är slutomdömet efter den allra första provkörningen av Lynk & Co 03.

I Kina är läget annorlunda. Här byggs handlarnätet ut som vi känner igen det från förr med traditionella försäljningshallar utan smarta abonnemangslösningar. Oftast betalar­ kinakunden kontant och senaste Lynk & Co-modellen 03 är en högst traditionellt utformad sedan, som alltså redan rullar på gatorna i Göteborg. Men nu är vi Hangzhou ett par timmars bussresa ut från megastaden Shanghai. Här byggs det Geely- och Lynk & Co-bilar enligt ett sätt som synes blåkopierat från Volvo Cars anläggningar i Torslanda och Gent. Arbetarna har till och med liknande blåställ.

Modell 03 baseras på CMA-plattformen som även ligger till grund för Volvo XC40. Karossen är utdragen till 4,65 meter och linjespelet är grovt hugget och slankt på en och samma gång. Det höga frontpartiet med sina dubbla ljusuppsättningar börjar sätta sig, likaså det fulldetaljerade bakpartiet. Sidosiluetten med svepande taklinje där C-stolpen naturligt formas till ett av varumärkets designkännetecken, hajfenan, är smart och snyggt gjort. Karossidan med kraftiga pressveck nästan som hos Ford Mustang säkerställer identiteten.

_DSC3530

En del reglage känns igen från Volvo. Kvalitetskänslan är god-känd men designspänsten saknas.

Interiören är förändrad jämfört med familje­suven 01 och kompaktcrossover 02 men lider fortfarande av att inte vara lika utåtriktad och ”ball” som exteriördesignen. Här måste Geely Design lägga ner mer energi för att hitta sitt personliga formuttryck. Givetvis finns en stor infoskärm på mittkonsolen som fungerar oklanderligt, särskilt gillas att klimatinställningarna görs manuellt via separata vred.

Tekniskt sett är nya 03 liksom övriga Lynk & Co kusiner till Volvo XC40, något som särskilt märks när vi synar drivline-setupen. 1,5- eller 2,0-liters Drive-E-bensinmotorer med tre respektive fyra cylindrar, men motorerna är inte från Skövdeverken utan tillverkade i Kina. 1,5TD har 180 hästkrafter och 2,0TD har 190 hk, längre fram kommer 1,5TD PHEV med systemeffekt på 256 hk. Sjuväxlad dubbelkopplingslåda eller sexstegad automat är växellådsalternativen. Utrustningsalternativen är Clear Lite, Hyper Pro, Inter Pro, och Louder Pro vilket är personliga paketprogram som är anpassade till de största kundgrupperna.

_DSC3542

Under alla plastsjok lurar fyrcylindrig tvåliters VEA Drive-E som stammar från Volvo T4 (190 hk).

De kinesiska priserna för 03 2,0TD med 190 hk startar på 150 000 yuan, cirka 225 000 kronor. Provbilen är en 03 2,0TD Hyper Pro vilket ger väldigt mycket klassisk bilkänsla, lite som en stor GTI, långt ifrån en av många reklamdeviser från Lynk & Co­ – “smartphones on wheels”. Här är det i stället fartglädje som premieras och de kinesiska Geely-representanterna på plats är ivriga att berätta om att Cyan Racing byggt en konceptbil med 350 hästkrafter baserad på samma drivlina och att Thed Björks tävlingsbil har hela 528 hk. Jag lugnar dem lite när jag berättar att jag är från Sverige och känner till bolagens WTCR-satsning…

Sittkomforten är fin och baksätet är rymligt nog för vuxna. När jag frågar om det kommer någon förlängd ”03 L”, ett koncept som går hem hos kineserna, möts jag av en påkommen lång tystnad. Den som lever får se! Tyvärr är inte baksätets rygg delbart 40/20/40 och saknar till och med lastlucka, låg grad av flexibilitet således. I Shanghaitrakterna syns dock flera Ikea-tempel och alpinskidåkning börjar även det bli trendigt. Men samtidigt har Kina flera app-baserade transporttjänster för privata personer, jag antar att man beställer hemleverans från det stora möbelvaruhuset?

_DSC3524

Hans Hedberg bakom Lynk & Co-ratten, på plats i Kina. Men vi vill nog köra ännu mer här på hemmaplan, vad det lider.

Det går att ställa kör- och chassiläge och i tuffaste inställningen gör inte Lynk & Co 03 2,0TD bort sig, men mest gillas det lugna standardläget för både styrkänsla och rullkomfort. Provkörningsrundan på inhägnat avspärrat Geely-fabriksområde är kort och även om jag kör varv på varv så är det inte att jämföra med en ordentlig, standardiserad provlöpa på hemmaplan i Sverige. Den får vi vänta ytterligare ett tag till på.

_DSC3539

Bagageutrymmet är djupt och sväljer tillräckligt men saknar flexibilitet. 03 köps för stilens skull.

Lynk & Co 03 2,0TD Hyper Pro

Pris
(I Kina) Cirka 250 000 kronor, säljstart nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,3:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 700 r/min, max vridmoment 300 Nm mellan 1 400-4 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 längsgående och 3 tvärställda länkarmar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,4 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/45 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 273, längd 465, bredd 184, höjd 146, spårvidd f/b 160/160. Markfrigång 12. Tjänstevikt ca 1 570, maxlast ca 400. Tank 54 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h ca 8 s, toppfart ca 220 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,65 l/mil. CO2 ca 150 g/km.


Garantier
Nybil fyra år (i Kina).

Rivaler

volvo_xc40_pl_020

Foto: @ Patrik Lindgren

Volvo XC40 T4
Samma drivlina som i Lynk & Co 03 2,0TD. Volvo XC40 T4 med enbart framhjulsdrift kopplad till automatlåda Geartronic nästan exakt lika tekniskt, vilket ger en prismässig bild till hur mycket mer en Europatillverkad Volvo kostar i jämförelse.
Pris: 348 000 kronor.

S60-3086

Foto: Bruce Benedict

Volvo S60 T5
Nya Volvo S60 tillverkas i USA och kommer därför enbart med bensin- och laddhybridsmotorer. 2,0-liters Drive-E med effektuttag T5 har hela 250 hästkrafter. Sedankarossen är 476 cm lång vilket är +11 cm jämfört med Lynk & Co 03.
Pris: 398 900 kronor.

Visa kommentarer