Efter att ha saknat ett riktigt fartigt alternativ i modellprogrammet tar Maserati hjälp av Ferrari. Resultatet är snabbare och starkare förstås, men fortfarande med komforten i behåll.

Första intrycket #167

Under ledning av Ferrari har Maserati utvecklats otroligt de senaste tio åren. Både väghållning och prestanda i klass med de bästa, men den som köper en MC Stradale söker även de lystna blickarna från omgiviningen.

Maserati är definitivt på G. Efter en försäljningsnedgång i den allmänna ekonomiska svackan tillverkade företaget 5 777 bilar under 2010, vilket var en uppgång med 18 procent jämfört med 2009. Största marknaderna är USA, Italien, England och Kina. Runt hörnet väntar expansiva Indien och framförallt storsatsningen på en mindre sportsedan i storlek som  Mercedes E-klass och Jaguar XF samt en fyrhjulsdriven suv. Modeller som kommer att lyfta Maserati från lågvolymtillverkarnivå.
Högste chefen för ägaren Fiat Group, italienfödde kanadensaren Sergio Marchionne, har höga mål för firman som startade redan 1914. Etablissemanget inom premiumsfären ska utmanas och det med produkter som har kärnvärden som personlighet, prestanda och just italienskhet.
I nuläget består produktportföljen av två modellserier – stora Quattroporte och den något slimmare GranTurismo som finns som coupé eller cabriolet. Hittills har sportigheten stått att finna hos S-versionerna. Tills nu.
Undantaget Ferrari Enzo-baserade mittmotorbilen MC12 som tillverkades i 50 exemplar under 2004-05 är nya GranTurismo MC Stradale företagets snabbaste serietillverkade bil någonsin. Talande siffror som toppfarten 301 km/h och acceleration 0-100 km/h på 4,6 sekunder klås av flera konkurrenter men Maserati anser fartprestandan som fullt tillräcklig.
– Vi tummar inte på komforten trots att vi gör en supersportbil, berättar Luigi Maria Sepe, marknadschef hos Maserati S.p.A.
Signalen är tydlig. Ferrari ska fortfarande vara koncernens absoluta rashäst när det kommer till sportighet.

Maskinmässigt har den 4,7-liter stora V8-motorn, som sätts samman hos Ferrari i Modena, trimmats 10 hästkrafter till totalt 450 hk. Vridmomentet har höjts till 510 newtonmeter. Drivlinekonfigurationen är transaxel där den nya sexväxlade dubbelkopplingslådan hänger på bakaxeln för bästa viktfördelning. Fördelningen fram-bak är 48-52, nära nog optimalt enligt chassiexpertisen. Växlingarna sker i Auto- eller i manuellt Sport- respektive Race-läge. Rejäla rattpaddlar känns seriöst. Tidsåtgången mellan kuggskiftena är betydande – från 140 millisekunder i automatläge till 60 millisekunder i det hårdaste raceläget. Nackmusklerna får kämpa när nästa växel kastas på plats. För att få stopp på ekipaget har GranTurismo MC Stradale försetts med keramiska bromsar för första gången i företagets historia. Skivorna mäter som hämtpizzor, 380 millimeter fram och 360 bak. Specialkomponerade PZero Corsa från Pirelli i större dimension jämfört med GranTurismo S ska öka väggreppet.
Designmässigt märks särskilt den farthungriga fronten med sidoluftintag som gör att den treuddförsedda grillen ser ut att hänga fritt i luften. Två gälar på huven släpper ut överskottsvärmen från motorn. Djupare spoiler fram och mer markerad ankstjärt på bakluckan tillsammans med diffusor ökar på marktrycket vid 200 km/h med 25 procent över framaxeln och hela 50 procent på bakaxeln. För den som blir omkörd syns – och hörs – de mer centrerade dubbelutblåsen som sticker genom den bakre stötfångaren.

Interiört har skalstolar i kolfiber klädda i strävt alcantara-tyg ersatt de annars snygga skinnfåtöljerna. Den flossade textilen syns överallt i kupén och ger ett rejsigt intryck. För en merkostnad på 25 000 kronor får kunden burbåge och fyrpunktsbälte installerade över bagageplattformen bak, där vanliga GranTurismo annars har ett användbart baksäte.
Utrustningslistan är för övrigt ovanligt kort när det gäller en Maserati. Det mesta är standard hos MC Stradale, tillvalsmöjligheterna ryms på ett A4-papper.
I en första omgång ska 300 exemplar tillverkas 2011, lika många beräknas produceras nästa år. För svenskt vidkommande är 6-7 bilar redan beställda hos svenska importören Autoropa.
Tillverkningen är klassiskt hantverk. Vid en rundvandring kunde jag räkna till EN robot – vars uppgift var att limma vindrutor. De cirka 500 personerna ”på golvet” arbetar enligt ett roterande arbetsschema, de flesta utför alla monteringssysslor för att undvika tristess och bibehålla kvalitetsfokus. Stämningen i de gamla fabrikslokalerna är samtidigt ultramodern genom de två takhängda tillverkningslinorna som löper genom hallar som flödar i ljus. För att säkerställa Maseratis högt ställda kvalitetsnivåer är sluttester och utleveransbesiktningar oproportionerligt långa och tidskrävande. En likadan fabriksrundvandring hos exempelvis Porsche ger inte alls samma emotionella kick, samtidigt som precisionskänslan i tillverkningen upplevs starkare.
Dags att vrida om den blå startnyckeln. Braket ur avgaspiporna är ljuv melodi för motor­öron. Ett par snabba blipp på gaspedalen vid torrkörning gör att smajlet blir det rätta. Även hos omgivningen. 
För att riktigt kunna smaka nya GranTurismo MC Stradale svänger vi ut på den teknikkrävande Varanobanan. Ansvarig chef för dagen är före detta F1-föraren Ivan Capelli. Hans körteam bestående av pensionerade rally- och racerförare från 1980- och 90-talet får sitta med i passagerarstolen som instruktörer.

De mörkt klädda skalstolarna greppar lagom mycket, stoppning i djup- och sidled är inte alls att jämföra med exempelvis stenhårda Lamborghini Superleggera.
MC Stradale är komfortabel, även på bana! Trots bantning av chassi, kaross och inredning märks den ansenliga matchvikten hos ekipaget när en 180-graders parabolica tas på tvåans växel, de tajta dubbla hårnålarna på banans baksida och den långa svepande vänster-vänster-kurvan som tar oss tillbaka mot start- och målrakan. Mest imponerande är faktiskt bromsförmågan. Bettet hos den keramiska bromsutrustningen känns förtroendeingivande och gör att jag trissar upp farten för varje avklarat varv. Trots avskalad ljudisolering upplevs MC Stradale som relativt tyst när jag brakar på under fullgasaccelerationer stup i ett. Hissar ner sidorutan lite för att höra V8-maskinsången lite extra.
För att sätta oss 30-tal journalister rejält på prov har Capelli & Co riggat en handlingbana i form av två cirklar som bildar en stor åtta. Ena delen av banan är vattendränkt för mindre fäste. Körverktyget är GranTurismo S med sportigare Maserati Corsa-kit, som i kontrast till den hårdare MC Stradale rollar mer i 180-gradersböjarna. Krängningen känns naturlig och personligen gillas uppträdandet. Så mycket att övertecknad fick bästa tävlingstid! 
Jag köpte ingen trisslott den dagen, tyvärr. Men för den som skrapar hem högvinsten eller, gudbevars, redan innehar kapitalet som köper Maserati GranTurismo MC Stradale är det bara till att gratulera. Bilen förenar italiensk elegans, effektiv autostradatransport och lustiga banlekar på ett – än så länge inom bilvärlden ansett – föredömligt och klassiskt manér.

Maserati GranTurismo MC Stradale

Pris
1 520 000 kronor.

Motor
 
Bensin. 8-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 94,0/84,5 mm, cylindervolym 4 691 cm3. Max effekt 450 hk (331 kW) vid 7 100 r/min, max vridmoment 510 Nm vid 4 750 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.

Fjädring/hjulställ

Individuell hjulupphängning. Skruvfjädring med dubbla triangellänkar och krängningshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 12,3 meter.

Bromsar

Keramiska ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul

Fälg fram/bak 9/11 tum, däck fram 255/35 ZR20, bak 295/35 ZR20. 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 294, längd 488, bredd 192, höjd 133, spårvidd f/b 159/159. Tjänstevikt ca 1 800, maxlast ca 200, max släpvikt 0. Tank 86 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 260 liter

Fartresurser

Toppfart 301 km/h. ­Acceleration 0-100 km/h 4,6 s.

Bränsleförbrukning

Blandad körning 1,44 l/mil. CO2 337 g/km.

Garantier

Nybil 3 år.

Skatt

5 160 kronor per år.

Visa kommentarer