Mazda tar just nu sjumilakliv. Nya Mazda 2 utgör ett allvarligt hot mot klassledande bilar som VW Polo. Bra pris, bra utrustningsnivå och inte minst, en bra bil!

Första intrycket

Allt går att göra bättre och det har Mazda 2 lyckats med. Från en blek Fiesta-kopia till ett toppnummer i segmentet. Huka dig Volkswagen Polo!

Framsteg

8/10

Prisvärd

8/10

Mazda är inne i ett stim just nu. CX-5 säljer så det knakar och kunderna har fått vänta på leverans. Modellen har vunnit fem tester i Teknikens Värld. Mazda 3 säljer så mycket det går. Nya MX-5 har redan 30 order i Sverige trots att det inte finns något pris.
Snart är det dags för nya Mazda 2.
Årets bil i världen 2008 (och viktigare än så, Årets testbil i Teknikens Värld!) har mycket att stå upp för. Efter att vi som en av två svenska motortidningar fått tillfälle att köra en förseriebil kan vi konstatera att det ser bra ut.
Helt nya Mazda 2 är en betydligt större bil än den nuvarande och är snudd på väg ut ur B-segmentet och in i Golf-klassen. Mazda 2 har åtta centimeter längre axelavstånd och 14 cm längre totallängd än föregångaren.
Det betyder att den mäter 257 cm mellan hjulaxlarna, 406 cm från grill till bakre stötfångare och 170 cm på bredden, backspeglarna oräknade som sig bör.
De ökade måtten har främst kommit kupén till godo och det är nu gott om plats för fem personer. Skjutmånen på förarstolen har ökat drastiskt och alla mellan 150 och 190 centimeter ska kunna finna en bra sittställning. Ratten är nu dessutom ställbar i alla ledder.

PeO Kjellström gillar Barcelona och han gillar nya Mazda 2. Allt är därmed frid och fröjd.

PeO Kjellström gillar Barcelona och han gillar nya Mazda 2. Allt är därmed frid och fröjd.

Mazda 2 kommer inledningsvis med en ny bensinmotor på 1,5 liter, utan överladdning. Den ger 75, 90 eller 115 hästkrafter. Den svagaste lär inte sälja så bra i Sverige, mellanversionen blir volymbilen. Den starkaste säljs bara med högsta utrustningsnivå och kommer att bli för dyr.
Samtliga nya Mazda 2 som ska säljas i Sverige har start/stopp-funktion och autobroms som standard­utrustning. Det senare lindrar eller förhindrar helt en kollision i farter mellan fyra till 30 km/h.
Det pratas mycket Skyactive-teknik runt Mazda 2. Ett vitt begrepp som kan omfatta mycket. Till exempel att automatlådan är 17 kilo lättare än de i Mazda 3 och Mazda 6 eller att bensinmotorn på 1,5 liters cylindervolym har ett kompressionsförhållande på 14,0:1 vilket är den högsta i världen för en serieproducerad motor. Det innebär bättre förbränning och ett högre vridmoment.
Vi fick köra 90 hästars-versionen ett par varv runt Barcelona och kan konstatera att motorn trivs allra bäst i mellanregistret, över 2 500 r/­min till 6 000 r/­min. Det krävs ett flitigt växlande för att hålla motorn vid detta och tur då att lådan är riktigt bra. Mycket Mazda RX-5 över den. Automat fanns ej tillgänglig för prov.

Mazda 2-ägare har sagt att de gillar formen bak så den kvarstår men bakljusen har ny design.

Mazda 2-ägare har sagt att de gillar formen bak så den kvarstår men bakljusen har ny design.

När det gäller inredning och materialval har Mazda 2 lyft sig flera steg. Det är, och känns, riktigt premium och skulle kunna sitta i en betydligt större bil.
Vad gäller chassi och styrning är det svårt att yttra sig efter några mils citykörning men hela anrättningen känns bra och gediget sammansatt.
Mazda 2 har nu placerat sig i en nivå där vi finner Volkswagen Polo, Ford Focus och till och med kanske Audi A1. Det är en tuff division att lira i och det gäller att köparna gillar designen och vad de får för pengarna.
Redan i basutförandet Core erbjuds utöver vad som tidigare nämnts starthjälp i backe, fart­hållare, lättmetallfälgar, manuell klimatanläggning, elfönsterhissar fram och bak, startknapp och Bluetooth handsfree med trådlös ljudöverföring samt ingångar för USB och AUX.
Priserna är vare sig officiella eller huggna i sten, men räkna med att provkörda bilen i Core-utförande hamnar runt 130 000 kronor. Då blir det huggsexa i tuffa B-segmentet!

Mazda 2 Skyactiv-G 1,5 90 hk

Pris
Ej fastställt. Säljstart i början av 2015. Första kundleverans under våren.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 14,0:1. Borrning/slag 74,5/85,8 mm, cylindervolym 1 496 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 148 Nm vid 4 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda, alt. 6-växlad automat.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 9,4 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram, trummor bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 5,5 tum, däck 185/65 R 15.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 257, längd 406, bredd 170, höjd 150, spårvidd f/b 150/149. Markfrigång 14. Tjänstevikt ca 975, maxlast ca 530, max släpvagnsvikt 1 100. Tank 44 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 280 – 950 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,4 s, toppfart 183 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,64, landsväg 0,41, blandad körning 0,49. CO2 115 g/km.


Garantier
Nybil 10 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 1 år/assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

Ford Fiesta 1,0T EcoBoost

Ford Fiesta 1,0T EcoBoost
En av marknadens spänstigaste småbilar med bra styrning. Klara drag av lyxbilen Aston Martin i fronten.

Pris: från 129 900 kronor.

 


Volkswagen Polo

Volkswagen Polo TSI 90
Kom tidigare i år som helt ny men förändrades inte så mycket och varför skulle den. Volkswagen Polo var redan en bra bil.

Pris: från 146 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer