Mazda vill med den uppdaterade sexan sikta in sig på de mer exklusiva konkurrenterna. De gör det genom att bygga en tystare och komfortablare samt elegantare mellanklasskombi.

Det här är nytt!

Interiören
En elegantare interiör som har fått en fin uppdatering.
Fronten
Ny grill och nya strålkastare med tillvalet förbättrad adaptiv helljusfunktion.
Mer standard
Adaptiv farthållare, autobroms, filhållningsassistans, trafikskyltsavläsning, navigation­ samt en förbättrad HUD är numer standardutrustning.

Mazda påstår att det är en helt ny sexa men jag vill nog kalla det för en facelift. Den har fått en större uppgradering i fronten och en lite mer subtil sådan baktill, sedanmodellen däremot har fått större förändringar både fram och bak med nya lysen även baktill. Allt enligt en designplan som även går att finna i nya Mazda CX-3 och CX-5.

De största förändringarna har ändå skett på insidan, dels har de jobbat hårt med att isolera bort dieselknattret ytterligare samtidigt som hela interiören har fått sig en översyn. Med nya Mazda 6 erbjuds också ett nytt paket kallat Signature Pack som bjuder på ett mjukt nappaläder, svart innertak och trädetaljer i ett japanskt träslag, läs sen-trä (liknar ask), samt diverse mattkromade detaljer. Det är ditt för 9 900 kronor, men endast om du beställer en sexa med minimum Optimum-utrustning.

Mazda 6 Wagon

Foto: Patrik Lindgren

Själva körupplevelsen däremot är snarlik­ den tidigare även om det går att känna av små nyansskillnader.

Väljs Optimum bjuds man i nya sexan bland annat på 360-kamera, ventilerade stolar och en sju tums display framför ratten som är delvis konfigurerbar samt ett förbättrat adaptivt helljus. Mazda väljer sin egen väg via tillvalet stolsventilation, där andra har valt att blåsa sval luft upp genom stolen gör Mazda tvärtom, den suger luft genom lädret. I högsta läget, av tre, blir det lite väl svalt om ändalykten, läge ett är mer behagligt och då låter det dessutom nästan ingenting om fläkten. Apple Car Play och Android Auto erbjuds till de som väljer MZD Connect multimedia-systemet som även består av en något större pekskärm, i det här fallet åtta tum.

Så hur är den att köra, märker man av att de japanska ingenjörerna inte bara har jobbat med design utan även en hel del med bilens ljuddämpning? Vid provkörningstillfället fanns även den tidigare modellen med som referens, utrustad med exakt likadana däck, för att kunna jämföras med. Väl bakom ratten känner jag igen mig sen tidigare, jag sitter i en helt ny stol som bjuder på tidigare nämnda ventilation och jag sitter bekvämt. Provkörningen görs på lite mindre vägar runtom Sigtuna och jag passar på att byta mellan bilarna för att kunna göra direkta jämförelser och visst är det så att den nya Mazda 6 upplevs som tystare i kupén.

Mazda 6 Wagon

Foto: Patrik Lindgren

Interiören har med nya material och ny layout stramats upp på ett elegant vis.

Själva körupplevelsen däremot är snarlik­ den tidigare även om det går att känna av små nyansskillnader, det är bara nio hästkrafter samt tjugofem newtonmeter som skiljer de två. Men kvar finns det lätta steget och en härlig körkänsla som gärna bjuder upp till mer inspirerande körning. Det tillsammans med den lite stramare och elegantare interiören gör att jag även fortsättningsvis kommer trivas bra i Mazda 6.

Vi på Teknikens Värld har haft ett gott öga till den då den bjuder på något mer, inte bara körmässigt utan även designmässigt. Den röda färgen, Soul Red, har många med mig varit svaga för, det är så många som tjugofem­ procent som har valt den bland köparna och den kommer i en ny tappning som heter Soul Red Crystal. I dag har jag i stället valt en annan lite mer subtil färg som kallas för Machine Gray.

Mazda 6 Wagon

Foto: Patrik Lindgren

Bagageutrymmet är sig likt, det rymmer 522 respektive 1644 liter.

Mazda har varit rätt försiktiga i designförändringarna så de flesta lär inte ha några svårigheter att se det nära släktskapet. Intressant är att Mazda har infört cylinder­avstängning i 2,5 liters bensinmotorn och i alla dieselmotorer finns numer en SCR-katalysator (Selektiv katalytisk reduktion) som tillsammans med AdBlue-tillförsel ska minska de ohälsosamma NOx-utsläppen. Förbrukningssiffrorna är i princip likadana som hos tidigare modell, mycket beroende på de nya WLTP-reglerna. Vi lär få anledning att återkomma till detta när vi tar ut ett exemplar på test framöver. De subtila förändringarna lyfter Mazda 6 ytterligare ett par snäpp, vi får se hur den står sig mot konkurrenterna i segmentet.

Mazda 6 2,2 DE AWD Wagon

Pris
351 800 kronor, säljs nu, första kundleverans juli.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 14,4:1. Borrning/slag 86,0/94,3 mm, cylindervolym 2 191 cm3. Max effekt 184 hk (135 kW) vid 4 500 r/­min, max vridmoment 445 Nm vid 2 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 3 tvärställda länkarmar per sida.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,8 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/45 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 275, längd 480, bredd 184, höjd 148, spårvidd f/b 159/158. Markfrigång 16. Tjänstevikt 1 635, maxlast 2 260, max släpvagnsvikt 1 700. Tank 62 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 522-1 664 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,7 s, toppfart 212 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,62 l/mil, landsväg 0,48 l/mil, blandad körning 0,54 l/mil. CO2 142 g/km.


Garantier
Nybil 10 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år/förnyas vid varje service hos auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
6 434 kronor per år.

Rivaler

Ford Mondeo Kombi 4x4

Foto: Linus Pröjtz

Ford Mondeo 2,0 TDCI 180 hk
Välutrustad och dyr storlastare, men också en tungviktare. Bitvis rörig instrumentering.
Pris: 362 600 kronor.

Opel Insignia Sports Tourer 2019

Foto: Patrik Lindgren

Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTI 170 hk
Mycket kompetent utmanare med trivsamma köregenskaper som bjuder på en mindre prislapp.
Pris: 301 900 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Mazda 6 2,2 DE 184 hk AWD Wagon
NÄSTA Provkörning av Opel Combo Life 1,5 Turbo Diesel