Provkörning av Mazda CX-3 Skyactiv-D 1,5

Uppdaterad 6:a och CX-5 och en helt ny 2:a. Mazda har fullt upp för tillfället och nu kommer ytterligare en ny modell. Lilla suven CX-3 ska utmana i ett exploderande segment, och första provkörningen antyder att japanerna är på helt rätt spår.

Första intrycket

Även när man ger sig in i den minsta suvklassen håller Mazda hårt på värden som körglädje, design och byggkvalitet.

Premiumkänsla

8/10

Prisvärd

8/10

Mazda får det att låta som om de vore nykomlingar i suvsegmentet. När de japanska ingen­jörerna presenterar sin nya suv CX-3 här i Barcelona förklarar de att det är en bil som ska bryta mot konventionerna och utmana de konventionella suvarna. Men sanningen är väl snarare att Mazda satte tonen för suvarnas utveckling.

När man lanserade stora CX-7 och ännu större CX-9 vid mitten av 00-talet sågs de som lite udda eftersom de var stora och fyrhjulsdrivna, men ändå inte hade några anspråk att vara terrängbilar. De ville snarare vara sportiga och körglada. Sedan följde lika körglada CX-5 och därför är det knappast någon överraskning att även nya CX-3 ska räknas till en av de mest vägsäkra bilarna i sitt segment.

192 centimeter reporter kan, till nöds, sitta bakom sig själv i baksätet.

192 centimeter reporter kan, till nöds, sitta bakom sig själv i baksätet.

CX-3 är Mazdas minsta suv hittills och med 428 centimeter på längden är den direkt jämförbar med bland andra Peugeot 2008, Renault Captur och Nissan Juke. Till skillnad från dessa är CX-3 dock en bil man gärna kör, och inte bara tittar på. Första provkörningen här i centrala Barcelona är egentligen ingen riktig provkörning, bara en smygtitt, men vi får ändå två timmar med bilen och det räcker för att kunna konstatera att Mazda har satt fokus på köregenskaper och förarmiljö.

Det bakre överhänget är kort, nästan obefintligt, och bagageutrymmet blir därefter. 350 lastliter med uppfällda baksätesryggar är inte mycket och en lång förare kan endast till nöds sitta bakom sig själv i baksätet. Insteget till baksätet är förvisso enkelt tack vare en stor bakdörr som öppnar brett.

Mycket design och många olika ytor i CX-3. Bra funktion.

Mycket design och många olika ytor i CX-3. Bra funktion.

Mazda har lagt krutet på framstolarna och det märks. Det går snabbt att hitta en perfekt körställning tack vare generös justermån både på stol och ratt. Stolarna är lagom skålade och känns lyxiga i den tvåfärgade läderklädseln som ingår i högsta utrustningsnivån Optimum. I en Optimum-utrustad CX-3 får man även 18-tumsfälgar, nyckellöst system, head up-display, backkamera, adaptivt kurvljus, automatisk helljusassistent och adaptiv farthållare. Men priset blir därefter, en fyrhjulsdriven CX-3 Optimum kostar från 230 000 kronor.

D-stolparna är snyggt borttrollade med svart lackering. De flesta ser CX-3 som snygg.

D-stolparna är snyggt borttrollade med svart lackering. De flesta ser CX-3 som snygg.

Provkörningen börjar mitt i centrala Barcelona, inte optimalt då det är en suv som ska provköras, men CX-3 visar sig klara de trånga och stressade gatorna bra. Utifrån ser CX-3 extremt kompakt ut med sina korta överhäng och sportiga former och det intrycket står sig även från förarplats. CX-3 upplevs smal och lätthanterad och trots de smala sidorutorna är runtomsikten bra. Förklaringen till det finns delvis i stora, väldigt stora, ytterbackspeglar som sitter monterade en bit bak på dörrsidorna. Det gör att man får ett siktfält mellan backspeglarna och A-stolparna.
Mazda har fått mycket skäll på senare år för att vara snåla med ljudisoleringen i bilarna, så mycket skäll att Mazda 6 nu har uppdaterats och fått massvis av ny isolering. Undertecknad är kanske inte den bäste att uttala sig om saken eftersom jag inte har uppfattat Mazda 6 som särskilt bullrig men Mazda verkar i alla fall ha stoppat in mycket ljudisolering även i CX-3. Det är tyst både från motor och däck.

Med cirka 1 200–1 400 kg på vågen är CX-3 ingen tung bil men körkänslan är som i en sådan, på ett bra sätt. Den lilla suven har en betryggande tyngd på vägen även i hög fart och fjädringen är väl avvägd åt det mjukare hållet.

Bensin eller diesel. 2,0 eller 1,5 liter. Fram – eller fyrhjulsdrift. Manuell eller automatisk växellåda.

Bensin eller diesel. 2,0 eller 1,5 liter. Fram – eller fyrhjulsdrift. Manuell eller automatisk växellåda.

3 frågor

Mazda CX-3 Skyactiv-D 1,5
Kiyoshi Hayashi –  Deputy programme manager, vehicle development division.

Vilka marknader är CX-3 riktad mot?
– CX-3 är utvecklad först och främst för Europa, USA och Australien men bilen kommer att säljas på totalt 120 marknader runt om i världen.
Vilka är de främsta konkurrenterna?
– Vi har försökt att inte rikta CX-3 mot någon specifik konkurrentbil men vi kan se att den kommer att konkurrera om köparna med bland andra Peugeot 2008, Renault Captur och Opel Mokka.
Vilka kommer att köpa CX-3?
– Vi tror starkt på unga par eller unga familjer med små barn. Därför har vi bland annat lagt stor energi på att skapa ett enkelt insteg till baksätet

Första provkörningsrundan är i en CX-3 med en motor som kallas Skyactiv-D 1,5 med manuell, sexväxlad låda och fyrhjulsdrift. Bokstaven D i beteckningen avslöjar att det är en diesel och 1,5 att den har 1,5 liters cylindervolym. Dieselknacket är högt vid acceleration från låg fart men i motorvägshastighet försvinner motorljudet och motorn känns bara stark. Mycket starkare än 105 hästar och 270 newtonmeter. Växellådan är på typiskt Mazda-vis exakt och något tung i spakföringen.

Nästa runda körs med motorn Skyactiv-G 2,0 och här står G för Gasoline. Den här motorn finns med 120 eller 150 hästkrafter och det är den starkare som finns till hands här. Mazda har ju gått sin egen väg i utvecklingen av bensinmotorerna och skippat turbo till förmån för högre kompression. Det ger en varvvillig men bottensvag och ganska högljudd motor. Ljudet är förvisso ganska sportigt men efter en längre motorvägsetapp, där den varvar närmare 3 000 r/­min i 110 km/h, lär man bli trött i öronen. Dieselmotorn känns som det klart bättre alternativet.

Mazda CX-3 Skyactiv-D 1,5

Båda provkörningsbilarna är fyrhjulsdrivna, vilket för det mesta inte känns på de torra och släta vägarna i Barcelonas utkanter men i några snabba landsvägshårnålar märks det hur bakhjulen driver på. Systemet är i grunden framhjulsdrivet men vid halka, eller för att motverka understyrning, kan upp till 50 procent av kraften fördelas till bakhjulen via en elektrisk koppling. Systemet är i stort det samma som i CX-5 och där har det visat sig fungera bra under hög påfrestning.

Mazda CX-3 Skyactiv-D 1,5

Mazda Sverige börjar sälja CX-3 i månadsskiftet augusti-september och då kan man välja mellan tre utrustningsversioner. Grundversionen Core finns bara med framhjulsdrift och 120-hästarsbensinaren eller dieseln med 105 hästkrafter. Dieseln kan enbart fås med manuell låda medan bensinaren kan extrautrustas med sexväxlad automat. I utrustningsväg innebär Core att bilen bland annat har start-i-backe-hjälp, 16-tumsfälgar, automatisk klimatanläggning, blåtand, USB, AUX och dimljus. I Vision-utförande får man bland annat parkeringssensorer bak, LED-strålkastare, regnsensor och navigation. Först i högsta utrustningsnivån Optimum kan man få sin CX-3 med fyrhjulsdrift.

Mazda CX-3 Skyactiv-D 1,5

Pris
Cirka 230 000 kronor, säljstart augusti-september.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 14,8:1. Borrning/slag 76,0/82,6 mm, cylindervolym 1 499 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 270 Nm mellan 1 600–2 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak De Dion-axel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/60 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 257, längd 428, bredd 177, höjd 155, spårvidd f/b 153/152. Markfrigång 16. Tjänstevikt 1 350, maxlast 520, max släpvagnsvikt i. u. Tank 44 liter. Bagage­volym (VDA-liter) 350–1 260 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,5 s, toppfart 173 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,49, landsväg 0,46, blandad körning 0,47. CO2 123 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 10 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
1 728 kronor per år.

Rivaler

Nissan-Juke-1,2-DIG-T-00
Nissan Juke dCi 110 2WD
Nissans försäljningssuccé som alla älskar att hata. Ful och plastigt byggd, men småkul att köra. Fyrhjulsdrift och många hästkrafter finns till högre pris.

Pris: 169 990 kronor.


peugeot-2008
Peugeot 2008 1,6 e-HDi 92 hk
Peugeot har löpt suvtrenden fullt ut och erbjuder inte ens fyrhjulsdrift till 2008. Mer design och charm, mindre funktion än CX-3.

Pris: 179 900 kronor.

Visa kommentarer