Basfakta

Teknik
R4, 2261 cm3. 141 hk vid 6000 r/min, 195 Nm vid 4000 r/min. Framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Skivor fram, trummor bak, låsningsfria.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 284, längd 478, bredd 183, höjd 179. Tjänstevikt 1637, maxlast 593. Släpvikt 1600. Tank 75 liter.

Fartresurser*
Toppfart 180 km/h, 0-100 km/h 12,8 s.

Bränsleförbrukning*
Blandad körning 1,01 l/mil.

*enligt tillverkaren.

Chosefritt val

Mazda MPV har som tidigare meddelats fräschats upp och försetts med nya motorer. I nummer 17/02 smakade vi på dieselvarianten, ingen dum kamrat. En sväng med bensinvarianten ger också mersmak, 2,3-litersmotorn på 141 hästkrafter är smidig och lugn i temperamentet, precis som en god familjefar bör vara.

Utan last räcker motorn mer än väl till både i stad och på landsväg och även med sju fullvuxna plus packning ombord fixar MPV 2,3 Exclusive skivan. Omkörningarna kräver visserligen planering, med fel växel är accelerationen i princip obefintlig. Den är tämligen snål på bränsle, omkring en liter milen är inte dåligt med full last i tät trafik.

MPV är omkring 200 kg lättare än motsvarande Chrysler Voyager och det känns, Mazdan är lättare att få med sig och överblicka. Den är stadig på vägen men med full last blir den lite känslig för sidvindar. Växelföringen är lite sladdrig och spaken är placerad väl långt ned på golvet, korta förare får böja sig för att nå den.

Samtliga sju platser duger för vuxna men insteget till de längst bak lite krångligt och på dålig väg får man ofta uppleva nackdelarna med stel bakaxel. Passagerarna i mittenraden uppskattar dubbla skjutdörrar med vevfönster men surar när de förstår att det inte finns trepunktsbälte på mittplatsen.

Det finns inget som sticker ut hos MPV, det mesta är funktionellt och prestigefritt utformat utan att kännas billigt. Priset 249500 kronor inklusive bland annat luftkonditionering och stereo är inte heller mycket att säga om, tämligen lagom. En bil lätt att leva med, om än utan passion.

Visa kommentarer