Provkörning av Mazda MX-5 Skyactiv-G 2,0

Helt nya fjärde generationen Mazda MX-5 är här och det lilla företaget gör det igen. Genom att titta tillbaka på första generationen levererar de körglädje som aldrig förr.

Första intrycket

Kul att Mazda vågade blicka bakåt för att satsa framåt. Nya MX-5 ND är både lättare, sportigare och kompaktare. Levererar en hel del körglädje och till en överkomlig prislapp.

Spänstig

10/10

Prisvärd

10/10

Första generationen, NA, som inspirerats av brittiska sextiotals-roadsters kom redan 1989 och den blev en sådan braksuccé att de sålde över 35 000 bilar första året. Året därpå mer än fördubblades volymen till 75 798 bilar, ett rekord som står sig än i dag.
Med fjärde generationen, ND, har Mazda blickat tillbaka till ursprungsmodellen och grundprincipen. Ofiltrerad körupplevelse.
Under den långa huven kan kunden välja på en 1,5-litersmotor på 131 hästkrafter och 150 newtonmeter, som vi provkört i Teknikens Värld nummer 5/2015. Samt en tvålitersmaskin på 160 hästkrafter och 200 newtonmeter som är den jag kör i dag.
Likt 1,5-litersmaskinen är även denna en vidareutveckling av den motor som även erbjuds i andra Mazda-modeller. Till MX-5 har den dock finslipats. Bland annat ny cylindertopp, lättare kamaxel, kolvar och svänghjul gör att den nya motorn är cirka åtta kilo lättare än föregångaren.

Mazda MX-5 Skyactiv-G 2,0

Jämfört med föregångarna har Mazda tagit ut svängarna rejält designmässigt, de tidigare ganska slätstrukna linjerna har ersatts av vågade, skarpa drag som känns bra mycket kaxigare.
Ansvarig är Masashi Nakayama som började på Mazda 1989 när första MX-5:an lanserades. Strax därefter köpte han sin första bil och valet var enkelt. En MX-5 NA, en bil som han fortfarande har kvar i dag.
Nu har han fått sin dröm om att designa en MX-5 uppfylld och jag passar på att fråga honom om han inspirerats av någon särskild bil. En fråga som han vördnadsfullt avböjer att svara på.

Mazda MX-5 Skyactiv-G 2,0

Sittbrunnen är kompakt och den kan upplevas trång för längre förare.

Några minuter senare kommer vi in på ämnet gamla bilar och han visar sig vara helsåld på italienska mittmotorbilar med V12:a. I synnerhet Lamborghini Countach och sextiotalsikonen Miura, och visst känns linjerna igen, i alla fall de hos den sistnämnda.
”Tidlös” är ett återkommande ord Nakayama använder för att beskriva målet med designen.
Styrkänslan är direkt och exakt, här märks det att Mazda har lagt en hel del tid på att hitta rätt känsla. De markerade framskärmarna gör det till en barnlek att placera bilen i kurvorna längs de smala bergsvägarna ovanför Nice.
Den korta växelspaken får jobba hårt och de korta stegen gör det till ett nöje att slänga i nästa växel samtidigt som det ”busiga” ljudet kommer från avgaspiporna. Med antisladdsystemet urkopplat kommer baken gärna farande i de skarpa kurvorna, något som enkelt korrigeras.

Sportstolarna från Recaro är tillval och mycket bekväma.

Sportstolarna från Recaro är tillval och mycket bekväma.

Tvålitersversionen är till skillnad från den 29 hästkrafter svagare 1,5-litersmaskinen utrustad med 205/45 R17-hjul i stället för 195/50 R16, samt något kraftigare bromsar.
Den starkare motorn väger cirka tio kilo mer än 131-hästaren och totalt är skillnaden cirka 25 kilo sett till hela bilen. Tvålitersmaskinen är en riktigt trevlig bekantskap, men så är även 1,5-litersmotorn. De båda upplevs minst lika underhållande trots en effektskillnad på cirka 30 hästkrafter och att den svagare tar en sekund extra på sig upp till 100 km/h.
160-hästaren har varvstopp vid 6 500 r/min medan minstigen ligger på höga 7 400. Således känns den sistnämnda mer lekfull och alert medan den starkare är lite mer tillbakalutad.
Till Sverige kommer cirka 150 bilar i oktober varav ungefär 80 procent är med 2,0-litersmaskinen. Majoriteten av dessa är troligen utrustade med ”Sport”-paketet som bland annat innehåller parkeringssensorer, automatiskt helljus, döda-vinkel-varnare och Recaro sportstolar med inbyggda högtalare.
Grundpris på MX-5 med instegsmotorn på 131 hästkrafter ligger på 224 900 kronor, medan den starkare motorn kostar 15 000 kronor extra. Fullutrustade 2,0 Sport ligger på 269 900 kronor.

Bak syns en del likheter med exempelvis Jaguar F-Type.

Bak syns en del likheter med exempelvis Jaguar F-Type.

Mazda MX-5 Skyactiv-G 2,0

Pris
239 900 kronor, säljs nu, första kundleverans oktober.


Motor
Bensin. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Kompression 13,0:1. Borrning/slag 83,5/91,2 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 160 hk (118 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 200 Nm vid 4 600 r/min


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,4 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 205/45 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 231, längd 392, bredd 174, höjd 123, spårvidd f/b 150/151. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 000, maxlast 260, max släpvagnsvikt 0. Tank 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 130 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,3 s, toppfart 214 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,93, landsväg 0,55, blandad körning 0,69. CO2 161 g/km.


Garantier
Nybil 10 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
1 240 kronor per år.

Rivaler

Audi TT Roadster
Audi TT Roadster 2,0 TDI ultra
TT Roadster har ett högt instegspris och för det får du en dieselmotor, bensinaren kostar
52 900 extra men då ingår fyrhjulsdrift.

Pris: 388 700 kronor.


Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider
4C i coupéversion är 235 000 kr billigare, du kan alltså köpa en 4C och en MX-5 för samma pris som 4C Spider.

Pris: 694 990 kronor.

Visa kommentarer