Basfakta

MOTOR
4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,7. Borrning/slag 83/85 mm, volym 1 840 cm3. Max effekt 115 hk (84) kW vid 6 000 r/min, max vridmoment 161 Nm vid 4 000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad låda. Antispinn.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring med fjäderben fram och bak.

STYRNING
Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,8 m.

BROMSAR
Skivbromsar fram (ventilerade) och trummor bak. Låsningsfritt system.

HJUL
Plåtfälg 6 tum. Däck 195/55 R15.

MÅTT/VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 267, längd 430, bredd 171, höjd 160, spårvidd fram/bak 147/147 cm. Tjänstevikt 1 410, maxlast 360 kg. Släpvikt 1 200 kg. Taklast 75 kg. Tanken rymmer 58 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)
Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,4 s. Bränsleförbrukning landsväg 0,7, stad 1,07, blandad körning 0,84 l/mil.


Familjeflex

Man tagen en vanlig kombi, trycker hop den och får en rullande bulle.

Trenden just nu är högbyggda kompakta bilar av den typ som brukar kallas MPV (Multi Purpose Vehicle), alltså bilar av samma typ som pionjärerna Chrysler Voyager och Renault Espace – fast mindre. En av dem är Mazda Premacy och nyckelordet är flexibilitet.

Premacy är ett ord som inte betyder någonting. Family hade annars varit ett bra namn för denna femsitsiga kombibuss som ger möjlighet att variera interiören. Bland annat kan de tre separata stolarna i baksätet lyftas ut individuellt eller tillsammans och stolarna kan fällas på olika sätt.

Premacy är byggd på samma bottenplatta som Mazda 626 Kombi och har lika rejält axelavstånd, 267 cm. Jämfört med kombin har längden minskats med 36 cm men höjden ökats med 8 cm.
En fördel med den här typen av bilar är att det är lätt att stiga i och ur. Väl på plats i förarstolen sitter man utmärkt, det förefaller gälla både större och mindre förare, själv är jag 182 cm lång och mitt ressällskap under 160.

Baksätet är alltså tredelat och det betyder att varje stol är ganska liten. Det här är alltså ingenting för tre fullvuxna, trots att både benutrymmet och takhöjden har tagits till ordentligt.

En utmärkt variant – som liksom det mesta på Premacy redan har provats i Renault Scénic – är att mittenstolen lyfts undan och de båda andra stolarna flyttas närmare bilens mitt. Sedan åker ett par barn utmärkt och två vuxna åtminstone uthärdligt.

De bakre ryggstöden kan justeras och infästningen för ”rullgardinen” över bagageutrymmet är flyttbart. Trepunktsbälten och nackskydd finns till samtliga tre baksätespassagerare.

I Sverige säljs bilen endast som femsitsig, men på andra marknader finns Premacy även med en tredje stolsrad. Men med sju personer i bilen blir det noll utrymme kvar för bagage och dessutom kommer man i farlig närhet av Premacys maxlast, som är blygsamma 360 kg (klart sämre än 626 Kombi).

Motorn är Mazdas direktinsprutade på 1,8 liter och 115 hk, växellådan endast manuell och listan över extra utrustning inskränker sig till luftkonditioneringen för 6 900 kronor (nästan ett måste i en bil med så stora glasytor som Premacy). Man skulle kunna göra en ganska lång lista över motorer som är charmigare än den här, som bjuder ganska mycket buller men desto mindre morr.

Däremot är motorn känd för att vara bränslesnål och uträttar sitt arbete till belåtenhet, även om det inte är självklart att alla backar kan forceras på högsta växeln

Fjädringskomfort och kursstabilitet är helt i sin ordning. Premacy är ganska mjuk och kränger en del under hård kurvtagning. Det ska bli spännande att se hur den klarar en undanmanöver med full last när vi återkommer till ett grundligare test senare i höst.

Standardutrustningen är riklig med bland annat antispinn och ett nytt kupéfilter som till skillnad från tidigare filter även fångar upp aldehyder, som finns bland annat i bilens avgaser. Filtret sägs göra bilen särskilt allergikervänlig, det måste dock bytas årligen till en kostnad av ungefär 500 kronor.

Premacy har dubbla krockkuddar samt sidokrockkuddar fram. Den högra krockkudden kan på kundens begäran kostnadsfritt kopplas bort om ägaren vill använda barnstol i framsätet.

En intressant detalj i sammanhanget är att det är bilägarens sak att informera kommande ägare om att krockkudden har kopplats ur, inte biltillverkarens.

Antalet bortkopplade högerkuddar är för övrigt ringa och de flesta biltillverkare rekommenderar sina kunder att placera barnstolarna i baksätet, som är den krocksäkraste platsen.

Som väntat är Premacy ett praktiskt val och det som den saknar i raffinemang jämfört med Scénic och Zafira kan i någon mån kompenseras av ett något lägre pris och ett stabilt rykte för hög kvalitet.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer