Basfakta

Motor
4-cyl tvärställd radmotor, två över-liggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder. Kompression 9,7. Borrning/slag 83/85 mm, volym 1 840 cm3. Max effekt 115 hk (84 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 161 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Hastighet vid 1 000 r/min på högsta växeln: 34,7 km/h.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade), trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 6 tum, däck 195/55 R15.

Mått & vikt (cm):
Axelavstånd 267, längd 430, bredd 171, höjd 160, spårvidd fram/bak 147/147. Tjänstevikt ca 1 410, maxlast 350, max släpvikt 1 200 kg. Tank 58 liter.

Fartresurser
Toppfart 180 km/h. Acceleration 0?100 km/h 11,6 s.

Bränsleförbrukning
Enligt TV-test 22/99 (l/mil): 70 km/h 0,61,
90 km/h 0,70, 110 km/h 0,83, 130 km/h 1,01. Blandad körning 0,96.

En isolerad företeelse

Värsta bullret i Mazda Premacy kurerat, nu väntar vi bara på en tystare motor också.

Sveriges 97:e mest sålda bil förra året borde ha fått en bättre start i livet. Mazda Premacy hade vid debuten 1999 mycket av det som gjort de små ”familjebussarna” så populära. Här fanns rejäla utrymmen i kompakt skal, flexibel inredning, snitsig formgivning och förmodat hög kvalitet i stort och smått eftersom tekniken kommer från den dokumenterat pålitliga Mazda 626. Det föreföll välbäddat.

Men som Premacy bullrade! Vägljud och däckljud vällde in från alla håll och förtog hela vitsen med en bil som annars var som klippt och skuren för familjebruk. Mazdan blev en familjeburk.

Premacy hamnade välbehövligt i isoleringscell och har just kommit ut från rehabiliteringen. Toyodäck i stället för Michelin, tjockare förstyvningsbalkar, ändrade detaljer i hjulupphängningarna, samt rejält med ljudisolerande material i golv, takstolpar, dörrpaneler, hjulhus och tröskellådor – så löd kuren.

Visst har den haft effekt. Borta är det störande suset från däck och väg, i jämn fart rullar Premacy undan med en hel del finess numera. Inga problem att samtala med ungarna i de bakre stolarna och stereon går nu att lyssna på.

Men ur askan i elden – nu är det motorljudet som tränger på desto mer. 1,8-litersmaskinen är ingen skönsjungare utan råmar hårt vid gaspådrag. Lite mer stoppning i torpedväggen skulle kanske göra susen eftersom man ofta måste dra på växlarna för att få fart. Premacy har en ”toppig” motorkaraktär och inte så mycket segdragning.

Utrymmena är det bästa med bilen. Inga krux att åka fem personer och gott om packning. Att ta ut en eller flera stolar går enkelt och stolarna är jämförelsevis lätta att bära, med handtag och allt. Lika finurlig som Opel Zafira med sina ”klappstolar” längst bak är inte Premacy, men klart enklast att handha av de konkurrenter som erbjuder blott fem sitt-platser.

Dessutom sitter man utmärkt i bilen, stolarna fram är lagom stora och föraren kan gotta sig åt ett nedfällbart armstöd. Men nackskydden går inte att vinkla, man har dem långt från nacken.

Förvaringsfack finns det gott om men riktigt så uttänkta som i exempelvis Renault Scénic är de inte.
Grundpriset har höjts något, nu ingår luftkonditionering, bättre nackskydd på mittplatsen bak samt lite annat. Premacy hör till de dyrare, kanske mest för att den bara finns med ”stor” motor och inte med något mindre alternativ som Scénic. Utrustningen är riklig och utförandet gott, det känns som om bilen ska hålla länge. Här finns dubbla krockkuddar, ett mycket bra antispinnsystem som kan kopplas ur, fjärrstyrt centrallås och elhissar fram och bak.

Snudd på en riktigt komplett familjevagn. Tryck i lite mer skumgummi mellan motor och pedaler så börjar nog klättrandet i tabellen.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer