Basfakta

Motor
Rak 4-cyl med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Borrning/slag 83/85, kompression 9,7. Volym 1 991 cm3. 131 hk (96 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 171 Nm vid 4 500 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda, alternativt 4-stegad automatlåda, passivt antispinnsystem (TCS).

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, fjäderben (McPherson) och krängningshämmare. Fram triangellänkar, bak två tvärställda samt en längsgående länkarm per sida.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,8 meter, 2,8 rattvarv.

Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. ABS och elektronisk bromskraftfördelning EBD.

Hjul/däck
Fälgbredd 6 tum, däck 195/55 R15.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 267, längd 434, bredd 171, höjd 160 Tjänstevikt ca 1 385, maxlast 410, släpvagnsvikt 1 300.

Fartresurser *
Acceleration 0?100 km/h 10,7 s, toppfart 188 km/h.

Bränsleförbrukning *
0,87 l/mil blandad körning.

*(enligt tillverkaren)

Ljusskygg

Mazda Premacy möter det nya året med en rad detaljförbättringar. Men varför så dålig strålkastare, Mazda?

Det är inga omvälvande förändringar Mazda Premacy har genomgått. Modellen är snarlik föregångaren, men små skillnader märks. Fronten har fått en ny grill, aningen större luftintag, dimljus samt strålkastare med ny utformning. Bak märks nydaningen genom de tre integrerade cirklarna i bakljusen.

Enligt Mazda har även chassit setts över med bland annat ökad vridstyvhet i främre och bakre länkarmar. Tyvärr är det inget som känns under provkörningen, bilen upplevs snarare som aningen gummibandslik i uppträdandet. Men mycket av det beteendet kan tillskrivas testbilens vinterdäck av friktionstyp, vi får återkomma med en exaktare bedömning.

När jag skumpar fram längs en av våra alldeles för dåliga riksvägar förundras jag över hur god sittkomforten är. Inte tillstymmelse till trötthet i kroppen, trots att färden varat drygt 35 mil. Visserligen är stolsdynan för kort men vinkeln blir rätt tack vare att stolen är justerbar i bakkant, låren får bra stöd. Körställningen blir hyfsad, ratt ställbar även i längsled saknas för att ställningen ska bli riktigt bra.
I baksätet, ”bakom mig själv”, finns gott om utrymme runt fötterna och ryggstödsvinkeln känns rätt. Enda felet är att dynan inte ger något stöd åt låren i framkant.

Sakta men säkert sänker sig vintermörkret och då märks tydligt att Premacys strålkastare är fruktansvärt dåliga. Kanske beror det på trafikfilmen? Jag låter lyktrengörarna gå en rond mot glaset, utan förändring. Inte heller hjälper det att torka av lyktornas klarglas manuellt, ljusflödet är ohjälpligt dåligt – både vad gäller hel- och halvljus. Snudd på trafikfarligt, körningen blir extremt påfrestande.

Motorn på två liter och 131 hk är ny för Premacy och ersätter 115-hästaren. Kraften ligger tämligen högt upp i registret så det krävs både en och två nedväxlingar för säkra omkörningar. Mången europeisk motor går betydligt bättre på låga varv än Mazdas maskin.

Växellådan känns lite trög när bilen är kall, men blir bättre ganska snabbt. Där-emot kommer jag aldrig överens med växelspakens placering, den sitter för långt bak för min smak.

Mazda Premacy är välutrustad i standardutförande och har antispinnsystem, klimatanläggning, samt elhissar till alla fyra rutorna. Därför känns 169 900 kronor prisvärt. Enda tillvalen är fyrstegs automatlåda och metalliclack. Extraljus är ett annat bra tillbehör, de behövs varje gång du kör på kvällen med Premacy.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer