Basfakta

MOTOR
6-cyl tvärmonterad V-motor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10:1. Borrning/slag 89/79,5 mm, volym 2 967cm3. Max effekt 197 hk (145 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 265 Nm vid 4 750 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Framhjulsdrift med automatiskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift, 4-växlad automatlåda.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar, bak multilänkaxel med övre och undre länkarmar samt bakåtriktade bärarmar.

STYRNING:
Kuggstång, servo. Vändcirkel 12 meter.

BROMSAR:
Skivor fram (ventilerade) och trummor bak. ABS med EBD.

HJUL
Fälgbredd 7 tum, däck 235/70 R16.

MÅTT/VIKT
Axelavstånd 262, längd 440, bredd 183, höjd 177, spårvidd fram/bak 155/153. Tjänstevikt 1 515, maxlast cirka 480, släpvagnsvikt 1 700. Tankrymd 62 liter.

PRESTANDA
Acceleration 0-100 km/h 11,8 s, toppfart 190 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 1,28 liter/mil.

Rätt spår i sandlådan

Mazdas första försök i SUV-genren är både lyckat och prisvärt.

Hastighetsmätarens nål närmar sig 200 km/h och motorn börjar hacka lite försynt. Precis när jag ska köra om den stora Bentleyn slår fartbegränsaren till. Föraren ler uppnosigt och försvinner i gott och väl 220.

Men vid betalstationen kommer jag i kapp honom. Ut på Autopistan! Bilen går stadigt fast mätaren visar 200. Sackar till 180, klättrar mot 200, sackar igen.

I backspegeln kommer Bentleyn som en jehu med alla strålkastare ilsket tända. Marken skakar när den tunga engelska vagnen dånar förbi. Högfärdig min.

I nästa kurva släpper han, men inte jag. Kör om igen! Vilken nesa – att bli omkörd av en terrängbil! Fast någon riktig terrängbil är inte Mazda Tribute, trots fyrhjulsdrift och 20 cm markfrigång.

Jag vågar påstå att ingen konkurrent – Honda CR-V, Toyota RAV4, Land Rover Freelander eller Renault RX4 – går bättre, är mer underhållande eller bekvämare.

Tribute är den första bil som Mazda och delägaren Ford utvecklat tillsammans. I Fords värld heter bilen Maverick och de gemensamma nämnarna är bottenplatta och motorer (från Ford).

Alla karossplåtar är olika så när som på taket. Maverick ser lite vildare ut än Tribute. Mazda har justerat fjädring, styrning, till och med motorer för att ge en sportigare och dugligare vägkänsla. Jag håller med om att Tribute har umärkta och underhållande vägegenskaper för att vara en SUV. Bilen styr in fint i kurvorna och fjädringen är spänstig utan att vara stötig.

Jag är skeptisk till provbilarnas Firestone Wilderness-däck. Fästet är inte bra och det skriker lätt i dem. Vad som kommer till Sverige är ännu ej känt.

Minsta motoralternativet är en fyrcylindrig tvålitersmaskin på 124 hästkrafter och 175 Nm vid 4 500 r/min. Bra vridmoment på låg- och mellanvarv och inte oäven på höga varvtal. I motorvägsfart går Tribute 2,0 tyst men motorn väsnas en del vid acceleration. Automatlåda finns inte.

Den större motorn är en V6 på tre liter Snabb, villig, varvglad och exceptionellt tyst i jämn fart. I 100 km/h varvar den inte ens 2 000 r/min. Finns endast med en snabbtänkt fyrstegsautomat.

Fyrhjulsdriften fungerar enligt samma princip som en viskokoppling: när framhjulen snurrar fortare än bakhjulen trycks lamellpaketet ihop, fast inte med silikonolja utan med elektromagnetisk hjälp.
Mazda påstår att ”Rotary Blade Coupling?” reagerar snabbare, men eftersom provkörningen uteslutande ägde rum på asfaltvägar gick det inte att kontrollera.

Med en knapp på instrumentpanelen kan man själv låsa kopplingen och då blir kraftfördelningen 50/50 mellan axlarna. Antispinn- eller antisladdsystem finns ej.

Den billigaste versionen av Tribute är framhjulsdriven. Kostar rimliga 169 500 kronor men är spartanskt utrustad.

Insidan är mycket Mazda men en del Fordprylar finns också Instrumenteringen är lättöverskådlig. V6-modellen har eljusterad förarstol och läderklädsel.

Stolarna är bra och det är lätt att hitta en bra inställning. Baksätet har lång sittdyna och benutrymmet är bra. Tyvärr finns varken nackskydd eller trepunktsbälte på mittplatsen. Ryggstödet är fällbart 60/40. Fram finns dubbla krockkuddar och sidokrockkuddar.

Tribute 2,0 Touring 4×4 är bra utrustad med bland annat luftkonditionering och aluminiumfälgar. Priset är konkurrenskraftiga 214 500 kronor. V6-versionen kostar 269 500 kronor. Äntligen lite friska fläktar från Mazda!


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer