Än vet ingen hur många specialvarianter McLaren kan trycka ur sig. Kundönskemålen om nya förbättrade versioner gör att britterna aldrig ligger på latsidan, mer då fartsidan. Senast ut i raden är en lättad och raffinerad ”Longtail” baserad på 570S. Varsågoda, här är McLaren 600LT!

Det här är nytt!

Viktminskning
Nya 600LT har bantat bort 100 kg jämfört med 570S, största reduceringen står kolfiberstolar (-21 kg) och lättviktshjul (-17 kg) för.
3,5
Men den stora bakspoilern har ökat vikten med 3,5 kg!
Kaross
600LT är 77 mm längre än 570S.
Effekt
Motorn 3,8 V8 har +30 hk.
Racenerv
Longtail är ett verkligt körverktyg för bana.

Gång efter annan har Teknikens Värld hyllat de senaste sportbilsgenerationerna från engelska McLaren. Vare sig det gäller nya Senna runt Estoril, i test mot Audi R8 eller i kamp på vårt årliga Bankalas på Knutstorp så är hyllningskören densamma. McLaren Automotive är i världsklass när det ska utvecklas och klura ut hur en bra sportbil ska vara. Senast var det hommagemodellen Senna (Teknikens Värld nummer 15/2018) som med sina 800 hästkrafter försökte vrida om huvudet på övertecknad. Inget annat än en makalös manick. En tävlingsbil med legala registreringsskyltar, alltid redo för race.

McLaren 600LT

Vid bankörning runt Hungaroring är det hjälmkrav men i konsumentupplysningens namn måste ju bullernivån undersökas.

Nu står vi här igen. I depåområdet med ännu en ny McLaren. Denna gång på Hungaroring, en relativt nybyggd racingbana två mil utanför Ungerns huvudstad Budapest. Bilen som ska recenseras och analyseras är 600LT, bokstavskombon efter siffrorna som anger hästkraftsantalet är en förkortning av engelskans ”Longtail”. 600LT är firmans tredje i ordningen efter 1990-talets F1 GTR Longtail och nyutgåvan 675LT som såldes slut i sina tusen exemplar (500 stycken Coupé, 500 stycken Spider) inom ett par veckor.

McLarenfolket på plats i Ungern vill inte precisera målbilden med antalet 600LT utan säger att hållbarheten på gjutformarna till de unikt exklusiva kolfiberpanelerna får avgöra hur många som kan komma att tillverkas. Smart reklam- och säljtrick är det i alla fall.

McLaren 600LT

Lite från ovan syns de stubbiga avgasrören som mynnar ut precis framför den höga vingen bak.

Fart handlar väldigt mycket om luftströmmar, där en av huvudanledningarna till begreppet Longtail. Med förbättrad kaross­aerodynamik i syfte att vara snabbast när det väl gäller har designers och ingenjörer anpassat 570-formerna till att bli 600LT.

Longtail är det mest extrema utförandet av en McLaren. Pressad till gränsen, pressad så långt man kan gå för högfartsprestanda och upplevelese. Den allra renaste destilleringen av ren och skär körglädje. Varje Långsvans är unik, och rå. Karaktäristiska drag är optimerad aerodynamik, minskad vikt, kördynamik fokuserad på bankörning, ökad effekt och upphöjd körglädje. En Långsvans är byggd för att köras. Legendariska McLaren F1 var aldrig utvecklad för tävlingskörning, ändå dominerade bilen när den deltog.

Axelavståndet är bibehållet, 570S och 600LT delar gemensam monocoque-lösning, men Longtail har förlängt överhäng fram med 27 millimeter och i aktern sträcker LT ut sig 47 extra mm. Antalet kolfiberpaneler, som går att få lackade eller i naket rått vävmönster, slutar jag räkna efter ett tag. Som vanligt med McLaren är detaljeringen och mångfalden stor även om själva grundformen är relativt enkel och rättfram.

McLaren 600LT

Sitsarna är som alltid betydligt bekvämare än vad som första anblicken ger sken av.

Den stora fasta vingen som hänger i sina två fästen bakom mittmotorn har ett värmetåligt fält på mitten eftersom avgaserna fräser ut strax framför vingpaketet! Jo, du läste rätt. De dubbla avloppsrörsfeta utblåsen står snett bakåtriktade upp ur maskinrummet. 8-till-2-avgassystemet är ytterst kompakt med nästan raka slutrör vilket innebär mindre inre mottryck och högre effekt. Plus den udda placeringen av änd­rören, eftersom det är viktigt att nischa sig i supersportbilssfären.

För den som är grill­sugen borde spoilervingen funka utmärkt som tranchérbord och kryddiga korvar skulle bara behöva några minuter vid högfartskörning. Vid +200 km/h sägs avgastemperaturen vara lagom – 250 grader. Minus dock för den giftiga och cancerogena röksmaken som ”grillbordets” placering automatiskt innebär.

Ungerskringen, Hungaroring, är ett tempel för den körintresserade. Bättre experimentverkstad att utforska potensen hos 600LT i är svår att finna. Relativt kuperad med 14 kurvor med flera giftiga S-kombinationer efter varandra, F1-världens näst knixigaste chikan – bara Suzukabanan i Japan är värre – och en start/målraka i utförslöpa eggar dig som förare å det grövsta. Aldrig en lugn stund, Hungaroring är ny för mig men ger definitivt mersmak!

McLaren 600LT

Det går att beställa 600 Longtail utan luftkonditionering utan kostnad för att spara vikt. Gör inte det.

McLaren har inte bara transporterat med sig en drös med 600LT från fabriken i Woking strax utanför London. Även 570S finns på plats, sämre övningskörningsbil finns ju. För att lära mig hitta runt ålar sig en mänsklig ballast in i form av bisittaren och McLaren-guiden Benny Simonsen. En ung dansk tävlingsförare som ingår i företagets ”Coach Team” vars huvuduppgift är att ingå i alla de förarkurser som arrangeras för McLaren-ägare runt om i världen. När han inte – stackar’n – sitter i passagerarsätet bredvid bra eller mindre bra chaufförsämnen tävlar Benny mestadels i långlopp men allt mer tid går till att köra GT-tävlingar borta i Kina. Senast var det rejs på Ningbobanan som ägs av kinesiska Geely.

Longtail

McLaren F1 GTR

På Le Mans 1995 tog F1 GTR hem segern men även 3:e-, 4:e samt 5:e- placeringarna och märket blev historiskt genom att vinna i sin första tävling. 1997 kom så den utsträckta McLaren F1 GTR ”Longtail” där karossen optimerats för tävling.
Ursprungs-Långsvansen hade förbättrad aerodynamik, var 100 kg lättare och älskades av sina racerförare, bilen tog hem fem av elva möjliga vinster under FIA GT Championship och tog både första samt andra plats i GT1-klassen på Le Mans. Närmaste konkurrenten var nästan 30 varv efter Långsvansen!
2015 återkom Longtail i samband med premiären av 675LT Coupé på Genèvesalongen. Alla 500 exemplar såldes ögonaböj och McLaren beslutade att öppna upp för ytterligare 500 stycken 675LT Spider. Dessa cab-bestar såldes slut på mindre än två veckor.

Att referensköra en mildare variant (570S) precis före hetsporren (600LT) är också ett sätt för McLaren att förtydliga och förklara skillnaderna i sin tajta produktportfölj. Jag får ofta höra, även från initierade kollegor, att McLaren har en för brokig skara modellserier som är svår att tyda. För så är det, McLaren spelar längst ut på skalan, men likväl differentierar sig de olika modellerna från varandra. Jämför med klädmodevärldens haute couture där skärningar, tyg- samt materialval plus handarbetet är det som skiljer ut och ger svinhöga prislappar. Givetvis också ett sätt för McLaren att hajpa sig själva, med en ökad modellflora måste förmögna bilsamlare hamstra på sig alla nya modeller som lanseras i allt stridare tempo. Detta konnässörliv är dock inget för mig, jag brukar nämligen dricka ur rödvinspavorna i stället för att lagra dem i snobbiga källarvalv.

Långsvansen 600LT accar hela vägen ner för start- och mål, tre snabba slag med vänsterhanden på rattpaddeln kuggar ner från femman till tvåans växel. Retardationen är kraftig, chassi- och karossförbättringarna gör att 600LT är stabil under hela inbromsningen. När jag tidigare bromsat med 570S uppträdde den med det där svansviftandet som är så typiskt för McLarens gatbilar. Med Longtail är inbromsningsskedet helt odramatsikt. McLaren har förvandlat allroundsportbilen 570S till hårdkokt sportvagn i 600LT. Jämför med hur Zuffenhausenverken konverterar relativt ordinära Porsche 911 Carrera till sylvassa GT3- och GT2-bilar.

McLaren 600LT

Lättviktstyg (alcantara) och kolfiber så långt ögat når. Växelpaddlarna följer ratten.

Vid bankörning runt Hungaroring är det hjälmkrav men i konsumentupplysningens namn måste ju bullernivån undersökas. Därför hänger jag Bell-krukan på kroken i kapprummet och kör ut med Longtailen utan vadderade inbyggda hörselkåpor som lock för öronen. Trumhinnor, hammare och städ inne i örongångarna får sig en omgång när V8-motorn ryter till i full frihet. Wow, vilket sound! Rivigt vasst med höga bastoner, helt olikt 570S.

En affärsidé som går hem hos kunderna är mångfaldena av extrautrustning, tillval och trimningsgrader som går att beställa. Kolfiberdetaljer, olika typer av skalstolar, bromsutrustningar – allt verkar gå att ordna i specialutförande. Smakar det så kostar det, men pengar verkar inte vara en trång sektor för köparna. En kanske ännu smartare affärsidé är att erbjuda bilen rensad från klimatanläggning, stereo, navigation med mera trots att detta ingår i grundutrustningen. Givetvis ett sätt att sänka vikten, en viktig parameter för Wokingfolket.

McLaren 600LT

Inte det mest effek tiva spårvalet kanske, men McLaren 600LT är ytterst välbalanserad och uppmanar till diverse körlekar.

Mina sista varv för dagen med Longtail blir med en sådan lättviktare. Benny Simonsen förvarnar ”dette vil være svedig”, yttertermometern upplyser om +34° C trots att det är september månad och betongplattan i depåområdet dallrar som en synvilla. När sidorutorna hissas upp och kupéfläkten – jo, en sådan finns i alla fall – bara vispar runt varmluften i cockpiten blir Longtail en extra het historia.

Mitt under körpasset kommer jag på mig med att ha munnen halvöppen och blicken riktad långt fram för att möta nästa kurvparti på rätt sätt. Dansk-Benny fortsätter outtröttligt mana på mig med ännu senare bromspunkter, tidigare gaspådrag och smärtare spårval. Longtail och jag smälter samman till en enhet. Det här är livet alltså.

Tre frågor

McLaren Paul Burnham

Paul Burnham – utvecklingschef McLaren Sport Series.

Vilka tre saker är du extra stolt över hos nya 600LT?
– Viktreduceringen, bromsprestandan och avgasrörens aggressiva placering ovanpå motorn!
Drivlinan utmärker Longtail, kan man inte få den till 570S?
– Förstår din synpunkt, men Longtail är ett helhetskoncept och att bryta loss lösa beståndsdelar gör att totalharmonin försvinner. Så svaret på din fråga är nej.
McLaren storsatsar på elektrifiering, när kommer en Sport Series med elmotor?
– Vi har flera modeller på gång som bygger på elmotorteknik i tillägg till bensinmotor. Någon helt eldriven McLaren Sport Series dröjer dock.

McLaren 600LT

Pris
243 000 euro (ca 2 500 000 kronor), säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Kompression 8,7:1. Borrning/slag 93,0/69,9 mm, cylindervolym 3 799 cm3. Max effekt 600 hk (441 kW) vid 7 500 r/­min, max vridmoment 620 Nm mellan 5 500–6 500 r/­min.


Kraftöverföring
Mittmotor, bakhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, adaptiva krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel dubbla triangellänkar. Styrning: El-hydraulisk servo. Vändcirkel i. u.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 8 tum, bak 11 tum, däck fram 225/35 R19, bak 285/35 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 267, längd 460, bredd 192, höjd 119, spårvidd f/b 168/159. Markfrigång 9. Tjänstevikt 1 356, maxlast i. u, max släpvagnsvikt 0. Tank 72. Bagagevolym (VDA-liter) 150 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 2,9 s, toppfart 328 km/h.


Bränsleförbrukning (NEDC)
Stad 1,63 l/mil, landsväg 0,91 l/mil, blandad körning 1,17 l/mil. CO2 266 g/km.


Bränsleförbrukning (WLPT)
Låg 2,24 l/mil, extra hög 0,99 l/mil, hög 0,62 l/mil, medium 1,25 l/mil, blandad körning 1,22 l/mil. CO2 276 g/km.


Garantier
Nybil 3 år. Skatt: 17 532 kronor per år de tre första åren.

Rivaler

Ferrari 488 Pista

Ferrari 488 Pista
50 fler hästkrafter än standard-488 gör att Pista har lika många som Porsche, 720 hk. Longtail och Pista påminner en hel del om varandra. Pris: 2 900 000 kronor.

Porsche 911 GT2 RS 2018

Porsche 911 GT2 RS
Med risk för att verka tjatig måste värsta 911 vara med. GT2 RS har med sina 720 hk kraft- och prestandaövertag. Men samma delikata fingerspetskänsla som Longtail saknas hos Porsche.
Pris: 2 700 00 kronor.

 

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av McLaren 600LT
NÄSTA Provkörning av BMW X5 xDrive30d