Provkörning av McLaren 650S Coupé

Ansiktet deformeras när jag kliver på bromsen efter långa rakan. Ögonen hänger nästan i nervtrådarna och kinderna som påsar, för att i nästa mikrosekund tryckas bakåt i kraniet när gaspedalen går i botten. Tre sekunder tar det mellan noll - och hundra. Underbart är fort, på riktigt.

Första intrycket

Tack Gud! Så sjukt snabb och med en styrkänsla man inte trodde var möjlig. Har aldrig kört så fort på Mantorp Park – någonsin. Ändå har den all utrustning som finns i lyxbilar och är relativt bekväm på vanlig väg. Häpnar, det är vad man gör.

Knockout

10/10

Prisvärd

7/10

Vill du köra McLaren på torsdag?, frågar redaktionschef Engström. Han skulle nog gärna gjort det själv men sköra ben i kroppen säger visst nej (här föreligger visst kreativt tolkande av reporter Borglund, men vi låter det passera för den här gången. Reds anm.). Jaa, säger jag, och tänker inte så mycket mer på det. Då. Men så blir det torsdag 22 maj, den hittills varmaste dagen för året, och jag börjar fatta vad det rör sig om. McLaren 650S. Efter bejublade högprestandabilar som MP4-12C och P1 ska 650S vara som en förfinad kombination av de båda och överglänsa dem i allt.
Stora ord. Kan det vara sant? Enligt papperet ska det tydligen vara det. Jag läser innantill:

V8-motorn på 3,8 liter har fått en hel del nya delar och presterar 650 hästkrafter vid 7 250 r/min med ett vridmoment på 678 newtonmeter vid 6 000 r/min. Växellådan växlar snabbare och chassit har tre inställningar via justerbara stötdämpare. Bromsutrustningen är gigantisk med skivor i komposit, som standard.
Inuti är det alcantara och kolfiber i högsta kvalitet. Här finns navigation, kapabel stereo med alla moderniteter, backkamera, farthållare och mer. Rena lyxlimousinen. Äntrar genom att välta in kroppen över den breda tröskeln, ner i stolen. Ett tryck på startknappen och bakom ryggen vaknar maskineriet.

Motorn är ganska väl avskärmad ljudmässigt från kupén. Utanför låter den desto mer. Jag väljer manuellt läge för lådan och lägger i ettan med höger rattpaddel. Släpper elhandbromsen, ger gas – and off we go! Läget på chassi och motor är i näst stramaste läget med bibehållen antisladdfunktion. Det man inte vill är att få kast på denna pjäs. Mittmotorbilar kan vara giftiga när man närmar sig gränsen för greppet.

McLaren 650S Provkörning

Foto: Patrik Lindgren

Färgen är den samma, men annars skiljer det mesta mellan 650S och Jonas Honda CR-Z.

Jag kör ett varv för att uppfriska minnet av racingbanan Mantorp Park, sedan ökar jag successivt. Jag kör så fort tygeln håller, eller i alla fall så fort jag kan med bibehållen kontroll, och den här bilen hör till de absolut bästa jag kört. Greppet från Pirelli P Zero Corsa-däcken är som klister. De släpper inte i första taget, inte i andra heller men sen vågar jag inte mer. Chassit är som gudasänt med ytterst lite krängning och styrningen, styrningen, styrningen. Så fin känsla, så precis och lättkörd. Det är liksom bara att svänga så styr bilen exakt som du tänkt nästan innan du tänkt. Makalöst!
Stolarna i denna bil är extrautrustning och i kolfiber. Sådana brukar vara obekväma men håller kroppen på plats. Det gör dessa också, utan att kroppen lider. Ratten kan justeras elektriskt i båda ledder och körställningen är optimerad, racemässigt korrekt.

McLaren 650S Provkörning

Foto: Patrik Lindgren

Supersportbilen 650S har utrustning som normalt bara finns i lyxbilar.

Efter några varv på Mantorp Park ger vi oss ut på vägen. Ställer in mjukaste dämparsättningen och dito motorkaraktären. McLaren 650S övertygar ytterligare genom att vara riktigt bekväm. Visst dånar de breda däcken en del men det finns vanliga bilar som låter lika mycket.

McLaren 650S sägs vara kompromisslös. Att den ska fungera utmärkt i vardaglig körning – och täppa till truten på andra bilar – på bana. Det gör den säkert!

McLaren 650S Coupé

Pris
Från 2 214 000 kronor.


Motor
Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Kompression 8,7:1. Borrning/slag 93,0/69,9 mm, cylindervolym 3 799 cm3. Max effekt 650 hk (478 kW) vid 7 250 r/min, max vridmoment 678 Nm vid 6 000 r/min.


Kraftöverföring
Mittmotor, bakhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fjäderben med dubbla triangellänkar fram och bak.


Styrning
El-hydraulisk servo. Vändcirkel 12,3 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 8,5 tum, bak 11 tum, däck fram 235/35 R19, bak 305/30 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 267, längd 451, bredd 191, höjd 120, spårvidd f/b 165,5/158,5. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 428, maxlast i. u, max släpvagnsvikt 0. Tank 72 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 145 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 3,0 s, toppfart 333 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,75, landsväg 0,85, blandad körning 1,17. CO2 275 g/km.


Garantier
Nybil 3 år.


Skatt
3 520 kronor per år.

Rivaler

Ferrari 458 Italia

Ferrari 458 Italia
Brutalt snabb men samtidigt lättkörd. Mittmonterad V8 med 570 hk och 540 Nm.

Pris: 1 933 000 kronor.


Porsche 911 Turbo S 991
Porsche 911 Turbo S
Tyskarna kramar ut hela 560 hk ur boxersexan på 3,8 liter. Läskigt snabb när den körs hårt, lika enkel som en VW Golf när den körs försiktigt.

Pris: 1 846 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer