McLaren 720S är det brittiska märkets "mellanmodell", ingår i deras Super Series-modellprogram. Nu har britterna monterat fällbar hardtop och skickar iväg bilen som öppen Spider-version. Frågan är om öppenheten hos 720S gjort en av världens bästa supersportbilar slöare eller skarpare? Vi tar reda på hur det är med den saken i det stora cowboylandet i väster.

Det här är nytt!

Lättvikt
Jämfört med föregångaren 650S Spider är nykomlingen 38 kg lättare.
Lättvikt 2.0
Den öppna Spider-modellen är endast 49 kg tyngre än coupén trots sin elektriskt nedfällbara hardtop med panoramaglastak.
Bakåtsikt
Bakpartiet har sänkts rejält mot 650S vilket gör att närsikten bakåt förbättrats med 7,5 meter.
50 procent
Hälften av alla sålda McLaren är öppna Spiders. Nya 720S är två bilar i en.

Korad till ”Skandinaviens bästa sportbil” på 2018 års Bankalas, duellerad mot självaste Ringen-kungen Porsche 911 GT2 RS – där den sköt tysken i sank – är McLaren 720S en gullunge för oss på Teknikens Värld. Vi gillar (nästan) allt med Wokings bästa.
Det lilla sportbilsföretaget som nystartade på 00-talet har gått från klarhet till klarhet även om produktionstakten är fortsatt låg med knappt 5 000 tillverkade bilar per år. Produkterna genomsyras av att vara i toppklass inom ett relativt smalt prestationsfönster. McLaren är mer spjutspetsiga än jämförbara modeller från Ferrari, Lamborghini och Porsche.
Men man lyssnar också på vad kunderna vill ha och eftersom det stora flertalet bor i varma och mer stekiga delar av världen är öppetåka ett krav. Mer än hälften av McLarens produktion utgörs av roadsterversioner, på McLarenspråk titulerad Spider. Benämningen är för övrigt gammalt som gatan, ”spider” var engelsmännens ord för att beskriva en helt öppen tvåsitsig vagn dragen av en häst. De långa dragstängerna fram till ”havremotorn” tillsammans med de stora spretiga ekerfälgarna gav upphov till spindelliknelsen.

McLaren 720S Spider 2020

Provkörningen skedde i Arizona, före pandemin. Hedberg drömmer sig fortfarande bort.

Alltså. Dags för McLaren 720S i Spider-dress. Men McLaren vore inte McLaren om man inte gjorde saker krångliga för sig. Jämfört med föregångaren 650S Spider har man tagit många landvinningar när det gäller konverteringen från coupé till roadster.
Vikt är alltid på agendan i Woking och man är extra stolt över att viktökningen endast är 49 kilo, svårt att förstå när man ser de fällbara takstolarna, taksektionen i glas med sitt elektriskt justerbara ljusinsläpp samt den låga siktlinjen bakåt. Orsaken är att 720S Coupé och 720S Spider utvecklades parallellt, där respektive karossmodell tilläts göra sina avsteg för att förstärka sin speciella kravlista.

McLaren 720S Spider 2020

Grovkorning och sandig grusväg är inte 720S Spiders melodi. Bakpartiet har aggressiv look.

Gillar man detaljering in i minsta sak är McLaren som ett eget universum, det finns saker att drömma sig bort i var man än lägger blicken. Fällningsmekanismen för den lilla takkupan är ett rent mästerverk att skåda. Knapptrycker ner taket och låter det förbli nerfällt. Jag tänker på mina ex-kollegor Borglund och Kjellström. Jonas har kört in i pensionärsparadiset medan PeO parkerat i himlen för evigt. Grabbarnas inställning till att åka öppet var nämligen diametralt olika.
Jonas kunde man vintertid skicka Bottenviken runt i en cab medan PeO helst inte ville sitta still på en soldränkt vindstilla parkering med suffletten nerpackad där bak. Man kunde ju få nackdrag. Eller snuva. Personligen är jag mer som Borglund, gillar när vinden sliter i kalufsen, sinnena får sig lite extra till livs, bilkörning kryddas med extra dimensioner.

McLaren 720S Spider 2020

”Topless entertainment”. Något som öppna roadstern McLaren 720S Spider erbjuder dygnet runt, året runt. Om du har råd vill säga.

Arizonas vinterlandskap utgörs av själva sinnebilden till hur man tänker sig en cowboy på sin trogna vapendragare hästen drar fram över westernvidder. Som Lucky Luke med sin Jolly Jumper. Även om jag inte drar lika snabbt som ”Lucky” (snabbare än sin egen skugga) är min för trippen ”Jolly” lika smart som sin serietecknade förebild. Helt oväntat kan nämligen Jumper rädda sin ägare Luke ur de mest bisarra sammanhangen.
Precis som 720S Spider räddar övertecknad när jag i stället för att stå på näsan rättar till spårval och växlingar för att i nästa millisekund åter vara redo att stå till tjänst. Man börjar faktiskt undra varför inte Agent 007 kör McLaren som tjänstebil? Chassi och drivlina går att justera individuellt efter dagsform – helt perfekt. Det tar lite tid att lära sig systeminställningar, men sedan är det som att cykla. Det sitter i ryggmärgen.

McLaren 720S Spider 2020

”Speciellt skönt är det att lådan verkligen är manuell, även vid fullt kickdown-gaspådrag ligger vald växel på plats så att man kan utnyttja vridmomentet hos den fyra liters stora dubbelturbo-V8:an.”

Fortsätter ut över prärier, överallt står flerhundraåriga kaktusar i givakt. Det tar Saguarokaktusen cirka hundra år att bygga sin grundstam och varje förgrening som stretar mot himlen tar ytterligare ett sekel. Ibland fladdrar blicken lite extra för att spana efter highwaysheriffer, men tack och lov verkar donuts och vattensjukt, svagt bryggkaffe locka mer än silverfärgad öppen engelsman denna dag.
Sittbrunnen hos provbilen är draperad i mörkaste oxblodsbruna läder och matchar exteriörens silverlack på stiligaste vis. Det är kanske som att svära i kyrkan men 720S Spider är en ypperlig GT-vagn. Som körverktyg över långa distanser helst med högt snittempo passar den allra bäst. Om det sedan finns geneller omvägar över snirkliga bergspass gör det inte saken sämre, 720S Spider är nämligen anpassningsbar som en kameleont.
På den smala mittkonsolen trängs stående info/nav-display med styrreglage för bilens prestanda, drivline- som köregenskapsmässigt. Vreden för ”Handling” och ”Performance” går oberoende av varandra att ställa i läge Normal, Sport och Track. Den sjustegade dubbelkopplingslådan går alltid att köra i automatläge respektive manuellt.

På allmän söndertrasad amerikansk landsortasfalt är chassiläge Normal att föredra – då slukar fjädringen ojämnheter komfortabelt – medan effektutsöndringen gärna kan ställas i frustande banläge. För att bättre styra bort att i onödan köra på en växel, eller två, för lågt trycker jag in manuellt växlingsläge och skjutsar in kuggdreven via de stora rattpaddlarna som följer med rattrörelserna. Det går att växla ner och upp med både vänster och höger rattåra. Speciellt skönt är det att lådan verkligen är manuell, även vid fullt kickdowngaspådrag ligger vald växel på plats så att man kan utnyttja vridmomentet hos den fyra liters stora dubbelturbo-V8:an.
Styvheten hos karossen är fenomenal. Passerar över en färist för vilt strövande kor, det sjunger om det ribbade stålgallret när vi forsar fram men aldrig att det uppkommer något illavarslande knekande. Känns som en stridsmissil på fyra hjul. Styrningen är delikat och väl kalibrerad.

3 frågor

Kenny Bräck McLaren Automotive 2020

Kenny Bräck – chefstestförare McLaren Automotive.

McLaren 720S ligger dig extra varmt om hjärtat, varför?
– Det var första bilen jag hade ett litet finger med i utvecklingen på, så jag har satt prägel på setup och handling. Framför allt gillar jag allroundegenskaperna hos 720S.
Var testar ni nya McLaren-bilar?
– Överallt. Hemma i Storbritannien, på racerbanor, i storstadstrafik. I stekhet öken och givetvis i Lappland vintertid. I mitt team ingår bland annat racerchauffören Edward Sandström, mångårig Teknikens Världs-medarbetare.
Elektrifieringen går fort inom bilindustrin, när kommer McLarens första elbil?
– Det dröjer, däremot är elkraftstöttning ett utomordentligt bra hjälpmedel i form av hybriddrift. Vi har redan tagit fram vår P1, i framtiden väntar flera liknande lösningar.

Phoenix lokala Audi-klubb har weekendtur samma dag och plötsligt brakar det runt om mig som bara den. Hetsiga RS- och S-modeller samt några R8 verkar inte vara rädda för vare sig trafikpoliser eller sin omgivning. I uppskattningsvis 200 km/h kommer det tyska kopplet i omkörningsfil och ger järnet lite extra när de skådar 720S Spider. Likt primater växlar ägarna ner en efter en och ger på lite extra för att visa att Audi är bäst.

Smolket hos den brittiska glädjespindeln är få, men desto mer irriterande. Hur jag än försöker blir jag inte vän med stol och sittställning, än värre är det när jag torrsitter passagerarsätet. I ”sulkysätet” är knävinkeln ansträngt obekväm för en längre passagerare. Faktiskt sitter man bättre som medskjutsad co-driver i lillebrorsan 570S.
Sedan är layouten av förarmiljön inte klockren, den smala mittkonsolen är designmässigt nersmetad med ventilationsutsläpp, knappar, vred i olika vinklar och vrår. Estetiskt inte snyggaste lösningen, om ni frågar mig. Däremot är det flippbara instrumentklustret en skojig gimmick.
Väljer man Track-läge fälls hela instrumentgruppen ner och i stället synliggörs endast hårdkokta väsentliga fakta om hastighet, växlingsläge och motorns varvtal på klustrets högkantsida.

McLaren 720S Spider 2020

Det främre lastutrymmet på 150 lastliter funkar för helgutflykter. Det bakre (58 liter) passar bäst för hämtpizzorna.

Drygt en femtedel av dörr- och karosspaneler är unika för Spider-versionen kontra Coupén. Designmässigt är det svårt klaga på karosslooken, jämför med Coupén ter sig Spider minst lika snygg – ”not bad at all”. Form och funktion i ett. Saxdörrarna har helt egen konstruktion då gångjärnen endast är kopplade i dörrhålets framkant utan att ta stöttning av A-stolpen. Att studera rörelsegeometrin när dörrarna öppnas uppåt i skyn är inget mindre än ett skådespel.
Har du för lågt i garaget hemma bör du kontrollmäta en extra gång eftersom dörrarna behöver närmare två meter takhöjd i öppet läge. Kan du ju om inget annat skylla på för att köpet aldrig blir av. Bakom stolarna går bakrutan att hissa ner vertikalt eller stanna kvar i upphissat läge som windstopper. Kör du med taket på kan den nedhissade bakrutan fungera som friskluftsventil eller bara släppa in V8-skönsången.
Om det är värt i runda slängar en kvartsmiljon kronor extra kan endast du avgöra. Goda råd är ju som alla vet – dyra.

McLaren 720S Spider

Pris: 3 270 000 kronor.
Motor: Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Kompression 8,7:1. Borr3. ning/slag 93,0/73,5 mm, cylindervolym 3 994 cm. Max effekt 720 hk (537 kW) vid 7 250 r/min, max vridmoment 770 Nm vid 5 500 r/min.
Kraftöverföring: Mittmotor, bakhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring med adaptiva stötdämpare och krängningshämmare fram och bak. Fjäderben med dubbla triangellänkar fram. Bak multilänkaxel med dubbla triangellänkar.
Styrning: El-hydraulisk servo. Vändcirkel 12,1 meter.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 9 tum, bak 11 tum. Däck fram 245/35 R19, bak 305/30 R20.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 267, längd 454, bredd 193, höjd 120, spårvidd f/b 167/163. Markfrigång 10,7. Tjänstevikt 1 468, maxlast ca 150. Tank 72. Bagagevolym (VDA-liter) fram 150, bak 58.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 2,9 s, toppfart 335 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): Låg 2,33, Medium 1,29, Hög 0,92, Extra Hög 1,02, Blandad 1,22 l/mil. CO2 276 g/km.
Garantier: Nybil 3 år.
Skatt: 18 603 kronor per år de tre första åren, därefter 3 990 kr/år.

Rivaler

Ferrari F8 Spider

Foto: Ferrari

Ferrari F8 Spider
Ersättaren till 488 Pista har stöpts om men fortfarande skjuts bilen iväg med hjälp av världens finaste motor. 720 hk ur 3,9-liters turbo-V8 som levereras på ett ännu mäktigare vis än hos 720S. Otrolig i det mesta. Men jämfört med McLaren är Ferrari en dussinvara, vill du sticka ut väljs med fördel engelsmannen.
Pris: Cirka 3 000 000 kronor.

Porsche 911 Turbo S 2020

Porsche 911 Turbo S Cabriolet
0-100 km/h på 2,8 sekunder, 650 hästkrafter och med ett litet (nöd)baksäte. Nya 911 Turbo S i öppet utförande övertygar som alltid. 720S Spider är dock mer av en finkänslig balanskonstnär än den mer robusta Porschen, som verkar förlåta det mesta i sin väg.
Pris: 2 525 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer