Provkörning av Mercedes A 45 AMG Edition 1

A 45 AMG har inte bara världens starkaste fyrcylindriga motor. Fyrhjulsdrivning och fintrimmat chassi gör den till en riktig racer.

Första intrycket

Bilen är mer speciell än den ser ut. 360 hästkrafter och fyrhjulsdrift är mer än vad någon kan förvänta sig i en A-klass kaross. En drömbil för sportbilsfamiljen.

AMG-känsla

10/10

Prisvärd

5/10

Modellexplosionen känner inga gränser. Sportbilar som suvar, coupéer som kombi… nu har Mercedes släppt loss AMG på A-klassen. Det bidde ett monster av den lilla stadsbilen. Med 360 hästkrafter och ett vridmoment på 450 Newtonmeter. Pris 469 900 kronor.
För att det inte ska råda några tvivel om hur bilen bör användas har fabriken bjudit in till en pressvisning på en privat racerbana vid namn Bilster Berg. Ägaren, en uppenbarligen körglad greve, har med hjälp av likasinnade investerare plöjt ner 300 miljoner kronor i 4,2 kilometer asfalt med 19 kurvor, undangömda bland grönskande kullar i Teuteburgerskogen.  
Det betyder ett tiotal mil söder om Hannover, för er som inte har varit i krokarna.
Någon måste ju komma hit och provköra bilen och därför står jag här på ett ”Drivers Meeting”, omgiven av idel AMG-folk och med den tyska nationaldrycken Apfelsaft i handen.
Efter de sedvanliga förmaningarna om att ta det lugnt släpps vi iväg på banan. I var sin Mercedes A 250 CDI, vilket ju inte riktigt känns som den bilfest som hade förutspeglats.
Syftet är att förstås att lära känna banan. Som är ganska lömsk. Höjdskillnader orsakar en del blinda utgångar.
Efter fyra varv kommer turen till ”the real thing”. A-M-G.
Hjälmen tas på, pulsen höjs.

Sportbilen äntras och jag fastnar direkt i den kramiga sportstolen. Herregud, har Twiggy kört bilen innan? Det finns tack och lov inställningsknappar som hjälpligt lösgör överkroppen och jag kan åter andas, en liten detalj som underlättar i många sammanhang. Det visar sig att det inte är en vanlig sportstol, det är tillvalet ”performance-stol”.
Jag startar motorn, märkligt nog med nyckel. Så gammeldags. Har startknapp blivit ute? Redan på tomgång låter bilen ganska mycket. Men små hundar är ofta de som skäller högst.
Jag har en AMG–chaufför framför mig som visar spåret och håller takten med en Mercedes SLS. Dessutom kör ytterligare två journalister i var sin A 45 AMG framför mig.
Jag har valt den sista bilen i AMG-kolonnen för att försäkra mig om att ingen blir efter eller kör vilse på banan. En – hm, rent teoretisk – bieffekt är att jag förmodligen inte hinner bli omkörd.
Instrumenteringen är i stort densamma som i vanliga A-klass. Några saker känns nya, till exempel skalan på hastighetsmätaren som är graderad till 320 km/h. Vad jag minns är den inte det på Mercedes A 180.
Instrumentpanel med kolfiberlook (standard), sportigt röda bälten (tillval) och pedalerna är gjorda av borstad aluminium (tillval) understryker att jag sitter i en sportbil.

Så kör vi iväg. De andra gör det i alla fall. Själv försöker jag få till en ”race start” som i teorin ger snabbast möjliga acceleration, alltså 0-100 km/h på 4,6 sekunder. Dock kräver denna ”race start” tryckningar med händer och pedaler i sex olika steg, och innan jag förstår hur det går till och kommer iväg är jag hopplöst efter.
Tycker att de borde överväga ett nytt namn på finessen.
Till slut flyger jag i väg. Vridmomentet är enormt, 450 Newtonmeter från 2 250 varv, man behöver inte ligga och tokvarva, det rör på sig ändå.
Styrningen är knivskarp. AMG har byggt om hjulupphängningarna både fram och bak, och gjort A 45 styvare i alla kurvor.
Antisladdsystemet är ställbart i tre lägen. Normalt är det ”på”, med en tryckning på ESP-knappen går sportläget in. Då griper antisladdsystemet in senare och dessutom driver bilen mer på bakhjulen.
ESP-systemet blir kort sagt extremt tillåtande. Bilen går på ställ genom kurvorna utan att elektroniken har några invändningar. Det tredje läget kopplar bort antisladdsystemet helt och hållet.
Fyrhjulsdriften fungerar med hjälp av en Haldex-liknande koppling, och gör att bilen kommer väldigt snabbt ut ur kurvorna. Bilen är dock vid normal körning framhjulsdriven.
Ljudpålägget är magnifikt. Mest av allt det korta, koncentrerade bluddret som avgaspiporna trycker ut vid varje växling.
Om det är att föredra eller om det är bättre med ljud som skapas i kupén men inte hörs utanpå – typ Golf GTI – är en filosofisk fråga. Lejon kan ryta så att det hörs en mil över savannen, men är det lika bra i biltrafik?
Jag kör med dubbelkopplingslådan i sportläge. Bilen växlar snabbt och drar högt på varje växel. Visst kan man växla manuellt, men det ska mycket till för att man ska hinna med på paddlarna. 
Komfortläget prioriterar låg bränsle­­förbrukning och så lite buller som möjligt, något som inte känns nödvändigt på Bilster Berg.
Fyra varv senare kör jag ett nedkylningsvarv, lika mycket för att själv komma ned i puls.
469 900 kronor är onekligen mycket pengar. En vanlig A 200 kostar 242 900 kronor. Men så har de också jobbat ganska mycket med A 45 AMG. Motorn har visserligen samma cylindervolym, med det är ändå ett helt annat block, gjutet i annan legering, med andra kylkanaler. Det enda som är kvar från en standardmotor är tändsystemet, allt annat är AMG-special.
Sammantaget: A 45 är en riktig sportbil. I miniatyr. Kunderna köper knappast bilen för att den har start/stopp-funktion och drar 0,69 liter per mil. Men att den även fungerar riktigt bra i vardagslag gör inte bilen sämre.

Rivaler

BMW M3 Coupé
BMW M3 Coupé
Större och dyrare än A45. M3 har en V8:a på fyra liter och 420 hästkrafter.
Pris: 682 000 kronor.

 

Subaru STi Racing
Subaru STi Racing
Fyrhjulsdrift och håriga prestanda är synonymt med Subaru. STi ger 300 hästkrafter och mycket underhållning.
Pris: 389 900 kronor.

Mercedes A 45 AMG

Pris
469 900 kronor, säljs nu, leverans i höst.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Kompression 8,6:1. Borrning/slag 83,0/92,0 mm, cylindervolym 1 991 cm3. Max effekt 360 hk (265 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 450 Nm vid mellan 2 250-5 000 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram/fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 3 tvärställda länkarmar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,0 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/40 ZR18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 436, bredd 178, höjd 142, spårvidd f/b 156/156. Markfrigång i.u. Tjänstevikt 1 555, maxlast 495, max släpvagnsvikt 0. Tank 56 liter. Bagage­volym (VDA-liter) 341 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,6 s, toppfart (begränsad till) 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,69. CO2 161 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år men bara om service utförs på Mercedesverkstad.


Skatt
1 240 kronor per år.

Visa kommentarer