A-klass har fått ett mellansteg i väntan på värstingen AMG A 45. Vi åker ner till Mallorca för att se om A 35 är mer än en motortrimmad A-klass med vinge.

Det här är nytt!

Motor
Motorn som sitter i A 250 har 306 hästkrafter och 400 Nm.
Chassi
Chassit är förstyvat med hårdare bussningar, uniballs och förstyvningsstag.
Aerodynamik
Aerodynamikpaketet kostar extra och är mest för syns skull men ska även ge bättre köregenskaper i högre farter.

Avgassmällarna ekar högljutt i dalgångarna längs Mallorcas västkust. Växellådans täta steg gör dessa ljud frekventa då det smattrar vid varje nedväxling. Däcken etsar sig fast i den fläckvis våta, nylagda asfalten utan märkbara ingrepp av antispinnsystemet. Något som imponerar, för även om AMG A 35 är fyrhjulsdriven är det ändå 306 hästkrafter och 400 Nm som levereras från den ettriga tvåliters turbofyran under huven.

Den sjuväxlade dubbelkopplingslådan, som är fintrimmad för modellen, ger inte bara upphov till välljudande nedväxlingar – utan ger mycket till hela körupplevelsen. Växlingspaddlarna på AMG-ratten känner jag igen från prestandamonstret E 63 S. När jag trycker ner högerpaddeln, när lamporna som indikerar när jag ska växla lyser fullt ut i head-up-displayen, smäller det till i hela bilen när den högre växeln kuggar i. Gränsen mellan extra racingkänsla och känslan av att bilen tar sönder sig själv är hårfin men här har tyskarna hittat precis rätt.

Mercedes-AMG A 35 4Matic

Foto: Dieter Rebmann

Chassit är styvare än hos vanliga A-klassen. Överlag är bussningarna hårdare och stötdämpningen är även den styvare.

Växlingspaddlarna är inte den enda detaljen som är tagen från större och kraftigare AMG-modeller. Ratten som paddlarna sitter­ på och den hårda skalstolen känns även de direkt tagna från monsterkombin E 63 S som vi för övrigt testade i fjol. Trots stolarnas hårdhet fungerade de förvånansvärt bra under längre sträckor under det testet och de är inte obekväma i lilla AMG A 35 heller. När det bjuds på körning på tätt kurviga vägar håller stolarna mig på plats med sitt rejäla sidostöd och sin kraftiga skålning. Nackdelen för en kort individ som jag själv, 166 cm, är att jag bara precis­ når pedalerna med stolen i främsta läget.

Mercedes har heller inte förstört fjädringskomforten utan A 35 har en behaglig komfort med de elektroniskt ställbara dämparna i det mjukaste läget. Men chassit är styvare än hos vanliga A-klassen. Överlag är bussningarna hårdare och stötdämpningen är även den överlag styvare. I framvagnen sitter det en stärkande plåt under motorn i stället för en plastkåpa och i framvagnens undre triangellänkar finner vi en uniball på vardera sida. Dessa tillsammans med extra förstyvningsstag gör framvagnen mer rigid vilket resulterar i en mer direkt styrning med bättre känsla – riktigt skarp och kommunikativ.

Mercedes-AMG A 35 4Matic

Foto: Dieter Rebmann

Vingen på bakluckan och vingarna på stötfångaren ingår i AMG Aerodynamikpaket för 17 900 kronor.

De tyska ingenjörerna har heller­ inte glömt bort bakvagnen utan har även här modifierat chassit genom att bulta fast bakaxeln i karossen utan bussning. Fram och bak är även krängningshämmarna hårdare än i vanliga A-klass. Mercedes-AMG har utvecklat A 35 samtidigt som kommande A 45. Den senare en ännu mer hårdhudad och brutal prestandabil med en bit över 400 hästkrafter. Förmodligen är det därför­ A 35 fått så många förbättrade komponenter jämfört med en vanlig A-klass. 306 hästkrafter är mycket även om det är drygt 100 hästkrafter färre än i kommande värstingen.

Motorvolymen är samma som i förra A 45 men är inte en nedtrimmad versionen av gamla motorn. I stället är det A 250 som stått grund för den turboladdade fyran på 1 991 kubikcentimeter. 0-100 km/h anges till 4,7 sekunder, och bortskämd som jag är saknar jag lite pulver under accelerationen. För på de andra punkterna upplevs det här som en riktig AMG och Mercedes-AMG har gjort det svårt för sig att motivera kunderna till att köpa en A 45 i stället. Om det inte är just acceleration man är ute efter.

Mercedes-AMG A 35 4Matic

Foto: Dieter Rebmann

Nere till höger om rattens centrum sitter ett vred som växlar körlägen, precis som i en Porsche.

För att få stopp på ekipaget som har en begränsad toppfart på 250 km/h är A 35 utrustad med lika stora bromsar som förra A 45. Det innebär 350 mm skivor fram och 330 mm bak. Ventilerade och borrade, så klart. Oken fram har fyra kolvar och oken bak har en. För att ha den värsta GTI-bilen på marknaden får du vänta tills Mercedes-AMG kommer med ännu vassare A 45 senare i år. Men tro inte att A 35 är någon halvmjäkig mellanmjölksmodell, det är den inte. A 35 är en riktigt rolig bil!

Mercedes-AMG A 35 4Matic

Pris
421 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 83,0/92,0 mm, cylindervolym 1 991 cm3. Max effekt 306 hk (225 kW) vid 5 800 r/­min, max vridmoment 400 Nm vid 3 000-4 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 4 länkarmar per sida.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,5 meter.


Bromsar
Borrade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/40 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 273, längd 444, bredd 180, höjd 141, spårvidd f/b 157/157. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 555, maxlast 500, max släpvagnsvikt 0. Tank 51 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 370-1 210 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,7 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning (NEDC)
Stad 0,93 l/mil, landsväg 0,61 l/mil, blandad körning 0,73 l/mil. CO2 167 g/km.


Bränsleförbrukning (WLTP)
Ingen uppgift. Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd upp till 30 år, lack 2 år, assistans 30 år*.
*Assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
6 939 kronor per år de första tre åren, därefter 1 592 kronor per år.

Rivaler

 

Seat Leon Cupra 2017

Seat Leon Cupra 5D DSG7
Cupra kommer några hästkrafter kort med sina 290 och saknar även fyrhjulsdrift. Stor prisskillnad men inte lika stor skillnad i körglädje.
Pris: 334 900 kronor.

Provkörning av Honda Civic Type R

Honda Civic Type R
Det är inte för intet som Civic Type R vann Teknikens Världs stora bilpris och kom på en femte plats i senaste bankalaset. Men A 35 är modernare och trevligare att leva med.
Pris: 350 500 kronor.

Visa kommentarer