Mercedes-AMG har länge stått för fräsiga V8-motorer. Förr utan men nu med turbo. Vi pratar alltså om 63-serien. Nu är det andra bullar med 53-serien som med raka sexor ger en annan klang.

Det här är nytt!

AMG
Det här är första gången Mercedes E-klass cabriolet finns i AMG-utförande.
Rak sexa
Mercedes har gått från V6-motorer till lika stora motorer där cylindrarna i stället sitter på rad.
Pre-Safe Impulse Side
Som tillval kan E 53 putta de som färdas i framsätet åt sidan för att minimera skaderisken.

Temperaturen är ovanligt hög här i jänkarnas jänkestat, Texas. Här finns med största sannolikhet flest V8:or per capita i hela världen. Men i nya Mercedes-AMG E 53 4Matic+ Cabriolet har den lokalt så populära motorkonfigurationen fått ge vika för en rak sexa med mildhybridteknik. Mercedes-AMG E 53 har en bra bit upp till storebror AMG S 63 cabriolet samtidigt som den distanserar övriga E-klass cabrioleter, både sett till prestanda men främst till prislappen.

Mercedes-AMG E 53 4Matic+ Cabriolet

Foto: Mercedes

Det är något speciellt när taket försvinner­ och fälls ner bakom nacken. Känslan av nakenhet blandas med en ombonad interiör.

Det är något speciellt när taket försvinner­ och fälls ner bakom nacken. Känslan av nakenhet blandas med en ombonad interiör. Stolarna är omslutande och lyxen är överväldigande. Även om det inte direkt är kallt ute är värmeutblåset i nacken riktigt skönt och förstärker känslan av att bli omhändertagen när vinddraget letar sig ner i kupén. Det känns på något sätt intimt, som om bilen kramar en bakifrån och andas i nacken. På maximal effekt blir det dock lite väl mysigt och det bränns i nacken.

En mer negativ detalj som faktiskt är dålig i en bil i miljonklassen är att redan efter några minuter från provkörningens start bildas det så mycket kondens från de fyra ventilationsutblåsen under den stora infotainmentskärmen att det rinner droppar, det rimmar inte med prislappen.

Den inplanerade rutten i navigationen leder oss, knappast av en slump, genom stadens finaste kvarter. Bland stora villor med nyklippta gräsmattor är det endast trädgårdsarbetare och övriga tjänstemän i pickuper jag möter. Bilen drar inte många ögon åt sig, och det gäller även inne i de mindre exklusiva delarna inne i stadskärnan. Utstrålningen är elegant men bilen sticker inte ut, trots att det är en AMG-modell.

Mercedes-AMG E 53 4Matic+ Cabriolet

Foto: Mercedes

En liten vinge sitter på bakstammen hos AMG-versionen.

De brutala detaljerna som vanligtvis skiljer en Mercedes-AMG från en vanlig Mercedes är färre. Det här är dock ”ingen riktig” Mercedes-AMG, utan endast en ”femtiotrea”. Men är känslan fortfarande AMG? AMG E 53 är onekligen en härlig bil, men nej det här är inte hur jag känner igen AMG. C 63 S, E 63 S, GT 63 S, GTR är bara några AMG jag kört sen jag började på tidningen för fyra år sen. Den råa och våldsamma karaktären är genomgående i samtliga så länge det står 63 (eller R som har samma spis) på bakluckan, helst även tillsammans med ett S.

Men E 53 är en helt annan typ av bil. Det finns inget V8-muller, styrningen är inte så direkt och hela bilen är lite loj i jämförelse. Det passar biltypen att inte vara så brutal men varför sätta de tre anrika bokstäverna på bakluckan? Samma gäller AMG CLS 53 som vi hade inne på redaktionen nyligen. Den extrema nerven återfanns inte heller där.

Mercedes-AMG E 53 4Matic+ Cabriolet

Foto: Mercedes

Likt en hagelbössa, dubbelpipigt!

Problemet ligger inte i kraften, för det finns det gott om. 435 hästkrafter och 520 Nm hämtade ur Mercedes nya raka sexcylindriga treliters-motor är mycket. Därtill har AMG E 53 ett 48 V-/mildhybridsystem som Mercedes själva kallar EQ Boost och som ger ytterligare­ 22 hästkrafter och 250 Nm. Drivlinan är väldigt bra men motorkaraktären är inte den mest upphetsande då den är väldigt linjär och finstämd. AMG-V8:orna är raka motsatsen och har en avsevärt mycket bättre ljudkuliss och rivigare gång. Väl inne på ljudupplevelsen känns dock avgassmällar och bluddret igen i AMG 53.

Mercedes-AMG E 53 4Matic+ Cabriolet

Foto: Mercedes

Korvring á la AMG, köttigare ratt att krama.

Bortser vi från att Mercedes mjölkar ur AMG till sista droppen är det här en väldigt bra bil som är välavstämd för bilens ändamål. Det här är en glidarbil som är bekväm och samtidigt snabb utan att vara hetsig. Men istället kan man faktiskt lika gärna köpa en E 450 med 367 hästkrafter (68 färre än AMG 53) och spara 223 000 kronor. Om du frågar mig.

Mercedes-AMG E 53 4Matic+ Cabriolet

Pris
915 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 83,0/92,4 mm, cylindervolym 2 999 cm3. Max effekt 435 hk (320 kW) vid 6 100 r/­min, max vridmoment 520 Nm vid 1 800-5 800 r/­min. Elmotor 22 hk (16 kW), 250 Nm.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med fem länkarmar per sida.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,4 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd i. u tum, däck fram 245/40 R19, bak 275/35 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 287, längd 483, bredd 186, höjd 143, spårvidd f/b 161/161. Markfrigång 12. Tjänstevikt 2 055, maxlast i. u, max släpvagnsvikt 1 900. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 310-385 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,5 s, toppfart 250/270 km/h.


Bränsleförbrukning
(NEDC): Stad 1,16 l/mil, landsväg 0,73 l/mil, blandad körning 0,89 l/mil. CO2 204 g/km. Bränsleförbrukning (WLTP): Ingen uppgift.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år (vid årlig service), lack 3 år.


Skatt
10 898 kronor per år de första tre åren, därefter 2 406 kronor per år.

Rivaler

Audi S5 Cabriolet 2017

Audi S5 Cabriolet S5
Är storleken mindre än E 53 men är nästan lika stark med 354 hk. Med sina 469 cm blir dock S5 klart avhängd 0-100 km/h med sex tiondelar.
Pris: Inget pris för tillfället.

BMW 8-serie Cabriolet 2019

BMW 840d Cabrio
Med dieselmotor kan 8-serien konkurrera prismässigt. Det dyrare och starkare bensinalternativet är M850i med 530 hk för 1 303 000 kr.
Pris: 1 023 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer