Provkörning av Mercedes-AMG G 63

Vill man synas är nya Mercedes-AMG G 63 ett säkert kort. Det kommer att slängas blickar av avund, åtrå, avundsjuka och kanske även en gnutta avsky efter en när man glider ned längs paradgatan i storstädernas centrum. Men är G-klassen numer bara en tjänstebil för oligarker eller har den kvar de terrängegenskaperna och den råhet som ledde den till framgång?

Det här är nytt!

Interiör
Nya G-klass har en helt omarbetad interiör med element som känns igen från bland annat S-klass.
Framvagn
G-klassen har begåvats med individuell hjulupphängning fram.
Dörrar
Dubbelt så tjocka dörrar för ökad säkerhet och ljudisolering. Ljudet från låsmekanismen går att likna vid omladdning av ett stort vapen.
Motor
Downsizing – från 5,5 liters V8 till 4,0.

Languedoc-Roussillon är en provins i södra Frankrike. Kisar man ser man hur Pyrenéerna ståtligt sträcker ut sig i fjärran mot den spanska gränsen. Provinsen är en stor producent av vin och stadens hjärta heter Carcassonne, mest känd för gamla stan som omges av en fästning med anor hela vägen tillbaka till romartiden. Men vi är varken här för att dricka franska viner eller flanera längs kullerstensgator, vi är här för att köra Mercedes nya version av den nästan lika anrika G-klassen och närmare bestämt den mest råbarkade av de alla, AMG G 63.

Mercedes AMG G63

Foto: Daimler AG

Lyxig och teknikspäckad interiör. Notera diff-knapparna i mittpanelen.

Det var tidigt 1970-tal när Shahen av Iran föreslog för Mercedes att en 4×4 suv vore passande att bygga, både för det militära och civila. Mercedes tog honom på orden och slog sina huvuden ihop med den österrikiska militärfordonstillverkaren Steyr-Daimler-Puch. Ur samarbetet föddes Geländewagen som översatt från tyska betyder ”terräng-fordon”. Tillverkningen påbörjades i en fabrik i Graz, Österrike, och bilen tillverkas där även i dag.

Den första G-wagen rullade av produktionsbandet 1979 – funktionell, stryktålig och terränggående. Några år senare, 1981 gjordes en uppdatering av G-klass. Mercedes hade siktet inställt på Range Rover, som sedan ett antal år hade tagit en av märkets vanliga suvar och lyxförpackat den. Tyskarna ville förstås inte vara sämre. De klädde G-klassen med diverse personbilsutrustning så som AC, automatlåda och senare även ABS och permanent fyrhjulsdrift, självklart fanns de låsbara differentialerna kvar. Mercedes var måna om att G-klassen skulle behålla sina terrängegenskaper oavsett vilka bekvämligheter det gjordes plats för – något som genomsyrar även dagens modell. Det dröjde till 2004 innan Affalterbachgänget AMG la beslag på G-klassen och tog bilen till nästa nivå.

Mercedes AMG G63

Foto: Andreas_Lindlahr

Tur att Sebastian håller i den 2,5 ton tunga bilen så att den inte välter.

Trots att 30 år har passerat råder ingen tvekan om att det är en G-klass som ­tornar upp framför mig där jag står utanför den väderbitna men enastående vackra slottsmuren i Carcassonne, likt ett fullblod står den och frustar otåligt med sina 585 hästkrafter sprungna ur den biturbobestyckade fyraliters V8:an, samma motor som är grund för motorn i exempelvis Mercedes-AMG GT R! Formen må vara bekant, så pass bekant att bilen vid en första anblick lika gärna skulle kunna vara en välbevarad 1970-talare, fast uppumpad med mängder av otillåtna preparat. Men trots att det kantiga formspråket finns kvar är i princip hela bilen ny.

Det är med andra ord inte frågan om något smärre ansiktslyft gentemot föregångaren. Enligt Mercedes själva är det endast fem delar som de har tagit med sig från föregående generation. Spolarmunstycken fram, solskydden, reservhjulsskyddet, dragkroken och dörrhandtagen, resten är nytt. En av de mest framstående och viktiga förändringarna är dock inte synlig, hela framvagnen har bytts ut från en fast till en multilänk-framaxel. Den fasta axeln var tidigare en akilleshäl som fick förra G-klass att bete sig mycket instabilt i hög fart.

Mercedes AMG G63

Foto: Daimler AG

Quiltade sömmar i rött och röd/svart läder. Benutrymmet är bättre än föregående G-klass.

Ytterligare en bov i dramat var den branta lutningen på framrutan som fångade mycket vind. För att råda bot på delar av vindproblemet har Mercedes för första gången valt att frångå den platta framrutan till förmån för en med en svag kurvatur. Något som i förlängningen har en positiv inverkan, både för aerodynamiken men även för vindljudet.

Med den nykonstruerade framvagnen är bilen mycket mer samlad, både i hög fart på motorväg och när de franska bergsvägarna bjuder upp till dans. G 63 är en stor bil med inte helt tacksamma aerodynamiska egenskaper, hög vikt och hög tyngdpunkt, så någon vidare smidighet blir det aldrig frågan om. Däremot dryper den av karaktär. Snabb är den också, 0-100 km/h på 4,5 sekunder i en bil med aerodynamik som en container är häpnadsväckande och raksträckorna mellan kurvorna upplevs väldigt korta.

Utöver prestandan kännetecknas AMG-modellen av fyra avgasutblås placerade snett nedanför framdörrarna, två på vardera sidan. Vid uppstart sprider sig V8:ans vibrationer och argsinta avgasmuller som en rysning genom de läderklädda framstolarna, som nu även går att välja med ventilation som tillval, och det dova ljudet lägger sig som en basgång i kupén.

Mercedes AMG G63

Foto: Daimler AG

Stor bagagedörr underlättar i- och urlastandet.

Invändigt har det också skett stora förändringar. Mercedes nya formspråk har smittat av sig även här. Insidan andas lyx och de från S-klass kända dubbla TFT-skärmarna på 12,3 tum pryder instrumentbrädan. En detalj som Mercedes lagt stor möda på är ventilationsgaller, turbinlika utblås frästa ur ett stycke borstad aluminium – vackert och funktionellt. Vad som skiljer från övriga modeller i utbudet är tre väl tilltagna knappar i mittkonsolen, dessa är till för att låsa de elektroniska differentialerna, och det är då det börjar hända grejer på riktigt.

Vi sätter kurs mot vad som ska vara en välplanerad terrängbana, men som för mig mest ser ut som ett hopplock av elaka stenar, vattendrag och backar lika branta som svarta pister. Som tur är finns det en guide på plats i passagerarsätet som kan lotsa mig framåt. Det börjar försiktigt, i sakta mak tar vi oss fram på en knagglig grusväg för att sedan mötas av en bergsvägg, eller i alla fall en stenfylld brant. Min tanke är att vi ska ta oss runt och fortsätta på grusslingan – icke. Guiden pekar rakt upp mot toppen av den steniga lutningen.

Mercedes AMG G63

Foto: Andreas_Lindlahr

G-klass är lika stryktålig som förr, men nu med all tänkbar lyx och prestanda.

Med ett metalliskt klickande ljud hör jag hur den elektroniska mittendifferentialen går i lås och vi sätter kurs mot toppen. Lutningen är så brant att det enda som syns är den klarblå himlen på andra sidan vindrutan, som tur är kommer G 63 AMG med en frammonterad kamera som visar sig vara väldigt behjälplig i situationer som denna. Tankarna går osökt till bergsgeten, det borde vara omöjligt för det pälsbeklädda klövdjuret att studsa omkring längs de branta bergsidorna med en sådan lätthet. Likaså borde denna G-klass inte kunna ta sig upp för en 40-graders lutning utan att tappa fästet en enda gång – men det gör den.

Över stock och över sten klättrar vi, jag och bilen, men i ärlighetens namn så är det mest bilen. Tack vare de låsbara differentialerna och det smarta antispinnsystemet, som i terrängläget arbetar effektivt för att undvika hjulspinn, kan vem som helst utföra de mest avancerade bergsbestigningarna. Bergsäventyret leder nu utför, vilket om möjligt är än mer skrämmande än att ta sig uppför. Guiden ber mig koppla i manuellt läge för växellådan, detta för att få hjälp av motorbromsen, sedan ska jag inte röra bromsen utan enbart styra – men inte för mycket. Att man inte ska bromsa är för att hjulen då kan börja glida längs den steniga och sandiga ytan.

Mercedes AMG G63

Foto: Daimler AG

Stor, kantig och respektingivande – G 63 väcker känslor. ­Bakljusen har en ny design mot tidigare generation.

Efter en bekymmersfri passage nedför är det dags att svalka sig. Nya G-klassen har ett vadningsdjup på 70 centimeter, vilket innebär att man hör vattnet slå mot dörrsidorna när vattenmassorna pressas åt sidorna av den 2 560 kg tunga bilen. Mercedes AMG G 63 har fått bekänna färg på riktigt. Den är inte bara en skrytbil för personer med stort ego och lika stor och välfylld plånbok, G 63 är en bil för den som värdesätter att kunna ta sig överallt och inte behöva fundera särskilt mycket på vad som står i vägen. Vare sig det är stock, sten eller vatten. G-klassen är med andra ord lika stryktålig som förr, men nu med all tänkbar lyx och prestanda.

Mercedes-AMG G 63

Pris
1 449 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin, Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 83,0/92,0 mm, cylindervolym 3 982 cm3. Max effekt 585 hk (430 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 850 Nm mellan 2 500-3 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak stel multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel i. u.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 9,5 tum, däck 275/50 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 289, längd 487, bredd 198, höjd 196, spårvidd f/b 165/165. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 2 560, maxlast 640, max släpvagnsvikt i. u. Tank 100 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 667-1 941 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,5 s, toppfart 220 km/h (240 km/h med AMG Driver’s Package).


Bränsleförbrukning
Blandad körning 1,31. CO2 299 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år, lack 3 år, assistans 2 år.


Skatt
4 496 kronor per år (21 063 kr/år Bonus/Malus).

Rivaler

Range Rover SV Autobiography
Brittisk klenod med kompressormatad V8 som producerar 565 hästkrafter. En kombination av prestanda och lyx förpackad i en storsuv med samma ta-sig-fram-filosofi som G-klassen.
Pris: 1 868 900 kronor.

Porsche Cayenne Turbo
550 hästkrafter och 0-100 km/h på under fyra sekunder. Hiskeligt snabb och med all tänkbar lyx, men saknar terrängegenskaperna som Range Rover och G-klass erbjuder. Pris: 1 385 000 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Mercedes-AMG G 63
NÄSTA Ny svensk till NASCAR