Tredje generation Mercedes B-klass är här och vi befinner oss på sydligare bredd­grader,­ närmare bestämt på Mallorca, för att reda ut om Mercedes lyckats förbättra sin mindre minibuss.

Det här är nytt!

Motor
B-klass tar del av märkets senaste motorer. Däribland den nya dieselmotorn som finns bland annat i GLC och E-klass.
Växellåda
Som första Mercedes får B-klass en åttaväxlad dubbelkopplingslåda. Infotainment. Det senaste inom infotainment, MBUX, finns att få i nya B-klass.
Större
Nya B-klass är 26 mm längre, 10 mm bredare men 4 mm lägre än föregångaren.

Vi tar oss an alla bilar vi provkör med samma engagemang, oavsett om det innebär att köra
en Audi R8 på Ascari eller provköra nya Mercedes lite udda modell B-klass. Men det som inte går att sticka under stol med är att just B-klassen är den modell från Mercedes som i de flestas ögon är minst upphetsande. Dels är inte utseendet lika iögonfallande som många andra Mercedes, även om många designdrag är tagna från nya A-klass – en bil som enligt mig kvalar in som en av de bäst designade bilarna under 2018. Dels är köregenskaperna långt ifrån sportiga.

I pressmaterialet verkar­ Mercedes stolta över att körställningen är 90 mm högre än i A-klass. Något som understryker just den tesen. Men det gör inte B-klass dålig. Långt ifrån. Den svulstiga, högbyggda minibussliknande profilen ger gott om utrymme för både passagerare och bagage, även om bilen bara mäter 442 cm på längden.

Mercedes B 220 d (2019)

Foto: Dieter Rebmann

Interiören känner vi igen från senare Mercedes. Snyggt men systemen kräver inlärning.

Jag befinner mig på ön Mallorca där solen precis trängt igenom tjocka regnmoln som burit så mycket regn att det svämmat över både här men även på Spaniens fastland. Mercedes B-klass är som sagt inte märkets­ häftigaste modell men med AMG-Line och svarta fälgar med lågprofilsdäck ser den faktiskt tuff ut. Kontrasten mellan de svarta fälgarna och den klarvita lackeringen gör även den gott för bilens utseende.

I exemplaret jag kör sitter den kraftfullaste dieselmotorn, 220 d, som är den senaste i raden dieselmotorer från Mercedes. Motorvolymen är på 1 950 cm3 och inte 2 143 som föregångaren hade. Skillnaden mellan de bägge är stor då den nyare både är betydligt snålare men framför­ allt är gången mycket tystare. Något vi lärt oss från Mercedes E-klass som var först ut med den nya dieseln. I B-klass levereras dock ”bara” 190 hästkrafter och inte 194 som E 220 d har.

Mercedes B 220 d (2019)

Foto: Dieter Rebmann

Minibuss-stuket har tonats ner men B-klass är alltjämt en praktisk bil.

Vad B-klass däremot är först med är en ny åttaväxlad dubbelkopplingslåda. Tidigare i veckan satt jag för första gången i nya A-klassen. Till en början var jag både förvirrad och förgrymmad av det nya infotainmentsystemet som kallas MBUX. Det digitala mätarklustret är ihopsatt med den centralt placerade skärmen, bägge i stora dimensioner. Den centrala skärmen styrs antingen via en pekplatta på mittkonsolen eller via den högra av två touchknappar på ratten. Den vänstra knappen styr mätarklustret.

Visst låter det krångligt? Det är det också, till en början. Men efter tio minuters pillande märker jag hur logiskt systemen är uppbyggda och hur pass bra det fungerar. Men se till att ställa in allting innan du åker, för under färden är det svårt att styra systemen. Det går även att styra systemet med hjälp av röststyrning. Eller det ska gå, enligt Mercedes, för när jag provar är det väldigt få direktiv bilen förstår. Anledningen till att jag rabblar om systemen i nya A-klass är för att B-klassen finns med exakt samma system. De bägge delar även säkerhetssystem och design både in- och utvändigt.

Mercedes B 220 d (2019)

Foto: Dieter Rebmann

Högt bagageutrymme och tredelat baksäte gör det lättlastat. 445-1 530 VDA-liter ryms.

Dieselmotorn drar igång efter ett tryck på startknappen precis till höger om, lite dold bakom, ratten. Precis som i E-klass är motorgången bra redan från start. Som på alla nya Mercedes väljs drivhåll genom rattväxel, givetvis då på de bilar med automatlåda. Eller dubbelkopplingslåda i fallet för B-klass.

Från huvudstaden Palma letar vi oss västerut­ för att åka på några av världens finaste vägar. De extremt kurviga vägarna passar bäst till en GTI-bil men de storslagna vyerna över kusten med berg och klippor som störtar ner i havet är lika njutbara i en minibussliknande skapelse. Styrningen är långt ifrån inspirerande och det är svårt att veta var jag har bilen. Den höga sittpositionen skänker snarare tankarna till Mercedes riktiga minibuss, V-klass, än den nära besläktade A-klassen. Jag petar i sportläget men upplevelsen blir bara värre då det enda det tillför är ett huvudvärksframkallande­ motorljud då växellådan lägger sig på lägre växlar och motorvarvet skjuter i höjden. Comfort-läget klickas tillbaka per omgående. I övrigt är inte den nya åttaväxlade dubbelkopplingslådan imponerande. Växlingarna är inte alltid sömlösa utan det känns mer som en vanlig automat.

Mercedes B 220 d (2019)

Foto: Dieter Rebmann

Den hajliknande fronten har tydligt inspirerats av bland andra A-klass och CLS.

På större vägar imponerar B-klass med en riktigt fin komfort. Fjädringen är mjuk och ljudnivån är låg. Jag sitter bra i stolarna även om jag helst hade velat ha något mindre­ svankstöd. Baksätet är nästan ännu bättre. Här är det rymligt åt alla håll, bra lårstöd och fötterna har gott om plats under stolen framför. Ryggstödet har en skön skålning som den delar med framstolarna.

Mercedes B 220 d (2019)

Foto: Dieter Rebmann

Baksätet är rymligt. Bra takhöjd och benutrymmet likaså.

Bagageutrymmet är inte enormt vilket beror på bilens längd. Faktum är att trots att bilen blivit större lastar den marginellt färre VDA-liter än föregångaren. Men det är högt i tak och med ett tredelat baksäte som standard är det dessutom flexibelt. Framöver blir det än mer flexibelt då det kommer ett skjutbart baksäte.

Mercedes B 220 d (2019)

Foto: Dieter Rebmann

Nya tvålitersdieseln är bra i 220 d-utförandet, men 180 spås bli bästsäljaren enligt Mercedes själva.

Mercedes B-klass försöker inte vara något den inte är. Det här är en rent praktisk familjebil. Körställningen är hög och vägegenskaperna är inte underhållande. Men B-klass är riktigt bra på nästan allt annat. Den är riktigt bekväm, den är smart och den är rymlig. Nya B-klass är en genomgående modern och bra bil som passar familjen som inte värdesätter köregenskaper före komfort och praktikalitet.

Tre frågor

jorg-bartels-mercedes

Jörg Bartels – Chefsingenjör i kompaktsegmentet.

Mercedes har flest modeller av alla bilmärken, hur viktig är just B-klass?
– För oss är det en väldigt viktig modell. Den säljer bra och vi märker att vi har en större andel kvinnor som köper B-klass jämfört med våra övriga modeller. I Europa är 40 procent av köparna kvinnor, i Kina är det 50.
Vilka är målgruppen?
– Unga familjer över trettio och även äldre. Självklart vill vi även locka köpare under 30 men de har oftast inte råd med en Mercedes och då tror vi ändå att A-klass är ett intressantare alternativ.
Kommer B-klass med elektrifierad drivlina?
– Vi har inga speciella planer för B-klass men vi har ett uttalat mål att erbjuda elektrifiering i alla våra modeller 2020 (Inom elektrifierad drivlina räknar Mercedes in 48 Volt-system).

Mercedes B 220 d

Pris
345 900 kr, säljs nu, första kundleverans februari 2019.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 82,0/92,3 mm, cylindervolym 1 950 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 800 r/­min, max vridmoment 400 Nm vid 1 600-2 600 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 8-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 3 tvärställda länkarmar per sida.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 11,0 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 273, längd 442, bredd 180, höjd 157, spårvidd f/b 157/157. Markfrigång 10,9 (vid maxlast). Tjänstevikt 1 545, maxlast 535, max släpvagnsvikt 1 800. Tank 43 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 445-1 530 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,2 s, toppfart 234 km/h.


Bränsleförbrukning (NEDC)
Blandad körning 0,44 l/mil. CO2 116 g/km.


Bränsleförbrukning (WLTP)
Ingen uppgift.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd upp till 30 år, lack 2 år.


Skatt
3 900 kronor per år de första tre åren.

Rivaler

BMW 2-serie Active Tourer 2019 facelift

BMW 220d Active Tourer
Active Tourer är sju cm kortare men BMW har även större Gran Tourer. Finns med awd och även som laddhybrid. B-klass kommer med awd i maj men någon laddhybrid talas det inte om.
Pris: 332 000 kronor.

 

Volkswagen Touran facelift 2015

Volkswagen Touran 2,0 TDI 184
Starka dieseln går endast att få med GT-utrustning vilket gör Touran dyr. Är tolv cm längre och en mer renodlad minibuss än B-klass.
Pris: 437 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer