Provkörning av Mercedes C 200

Nuvarande C-klass har hängt med från 2014 och är Mercedes bäst säljande modell. För att bibehålla positionen får den till 2019 en omfattande uppdatering – nästan utan att det syns.

Det här är nytt!

Nya delar
Av totalt cirka 13 000 delar är hälften nytt.
Motorer
Bensin­fyrorna är helt nyutvecklade och C 200 har 48-voltssystem. Niostegad automatlåda är standard och C 200 finns med 4Matic.
Säkerhet
GPS-systemet förutser kurvor och annat, vilket farthållaren rättar sig efter.

Jag lider lite med tyskarna. Dels att de åkte ur fotbolls-VM och dels för det hundratal segelbåtsägare som samsas i samma lilla göl kallad Bostalsee, obetydligt större än sjön Trekanten i Stockholm. Hur kul kan det vara? Vi seglar 200 meter åt det hållet, sedan 200 meter åt andra hållet. Tänk när alla är ute samtidigt. Vilken kalabalik. Här finns förutom en marina också badplats, stugby, tältplats, musikpaviljong, cykelvägar och allt annat som hör friluftslivet till. Sjön är dessutom konstgjord och från mitt hotell har jag god uppsikt över hela spektaklet. Inte så underligt att många tyskar flyr till Sverige när de har semester.

Mercedes C klass 2019

Jonas kan inte påminna mig någon bil i klassen som är så behaglig och tyst att köra och att åka i.

Nu var det inte riktigt det detta skulle handla om, men det var så chockartat att jag bara måste förmedla informationen, och utverka mer förståelse för de tyska sverigeturisterna. Slut på meddelandet, nu över till bilen: Mercedes C-klass visas i alla fyra karossversionerna, kombi, sedan, coupé och cabriolet – redo att stå emot övriga märken i segmentet för mellanklass premiumbilar. Det är C-klass fullt kapabel till. Jag kan inte påminna mig någon bil i klassen som är så behaglig och tyst att köra och att åka i.

Bilen är ändrad på inte mindre än 6 500 punkter, eller snarare 6 500 delar är nya och bilen består totalt av cirka 13 000 delar. Halvny således. Jag kör först kombimodellen som är bäst säljande här hemma. Den har en helt ny fyrcylindrig bensinmotor på 1,5 liter med 184 hästkrafter och 280 newtonmeter i C 200. Niostegad automat är standard medan 4Matic fyrhjulsdrift finns som tillval.

Mercedes C klass 2019

Ny ratt och ny TFT-baserad instrumentering är några av nyheterna på insidan.

Med så liten cylindervolym kan man befara att det blir slött och trist. Men toppfart på 239 km/h och 0-100 på 7,7 sekunder talar ett annat språk. Uppgiven förbrukning vid blandad körning är 0,63 liter milen. Den här motorn har 48-voltssystem där generatorn också fungerar som startmotor – och elmotor som ger ett tillskott på 14 hästkrafter och 160 newtonmeter.

Mercedes C klass 2019

Välfyllt under huven trots blott 1,5 liter. Ett motorrum som också kan fyllas med V6:a på 390 hk.

Systemet kallas EQ Boost. Under vissa förhållanden stängs bensinmotorn av helt och bilen ”seglar” vidare med endast elektricitet. Start/stopp fungerar också mycket bra tack vare att motorn startas nästan ljudlöst och utan vibrationer via den remdrivna generatorn. C 200 går mycket tyst och varvar cirka 1 600 r/­min i 110 km/h på nionde växeln.

Mercedes C klass 2019

Mitt ute i ingenstans står en Concorde i all sin framtida, forntida glans. En mock-up.

De bilar jag kör är alla försedda med luftfjädring, något Mercedes är först med i denna bilklass och ger komforten ytterligare en dimension. Givetvis går fjädringen att ställa i tre lägen från komfort till sport (precis som med standard skruvfjädring), och givetvis kostar luftfjädring extra (16 100 kr). Annat på tillvalssidan, bland mängder, är digital instrumentering där man kan välja tre utseenden på instrumenten. Som standard däremot en ny ratt med touchkontroller hämtade från S-klass och en rad förbättrade eller nya säkerhetssystem. Dit hör det senaste förarassistentsystemet där nya C-klass kan köra semiautonomt i fler situationer än föregångaren. Med hjälp av data från GPS-systemet ”ser” bilen bland annat kurvor, rondeller, korsningar och anpassar färden.

Mercedes C klass 2019

Det ska till ett skarpt öga för att ”ta” C-klass 2019. Baktill är det bara stötfångaren som skiljer.

På utsidan skvallrar nya strålkastare och ny stötfångare samt nya bakljusglas om modelluppdateringen. Ratt, display, mittkonsol samt färger och material ger en uppfriskad insida. För en C 200 Kombi är frånpriset 372 900 kronor med det svenska SE-paketet, men nöjer man sig med 156 hästkrafter i C 180 (manuell låda) kommer priset ner till 342 900 kronor. C 160 med 129 hästkrafter tas inte hit. Däremot C 300 med tvålitersmotor och 258 hästkrafter, eller varför inte C 400 4Matic med V6 på 333. Kanske C 43 AMG på 390 hästkrafter som också finns med alla kaross­alternativ, men då pratar vi helt andra priser.

3 frågor

Olaf konning mercedes

Olaf Könning – Powertrain, Mercedes

Många konkurrenter har valt trecylindriga motorer. Varför inte ni?
– Det blir lite småbilskänsla och vibrerar mer med tre i stället för fyra cylindrar. Mercedes C-klass är en komfortabel bil vilket vi inte vill rucka på. För övrigt är motorn försedd med partikelfilter på den europeiska marknaden. Ni har även en ny diesel på 1,6 liter i C 180d och C 200d med 129 respektive 160 hästkrafter.
Vad är de tekniska innovationerna?
– Liksom i tvålitersdieseln är friktionen lägre och kolvarna har en ny utformning av kompressionsskålen och är i stål istället för aluminium. Cylindrarna är behandlade med vårt patenterade Nanoslide för lägre friktion.
Vilken motor föredrar du?
– Bensinmotorer, med sin mjukare gång. Jag gillar faktiskt inte diesel något vidare.

Trots motgångar för dieseln, återkallningar och elände finns C-klass med den senaste (icke återkallade) tvålitersdieseln där C 220 d automat med 194 hästkrafter blir den vanligaste. Pris i kombiutförande är 384 900 kronor. C 200 Kombi finns också i ett förmånligt så kallat FleetEdition-utförande för företag och kostar då 328 656 kronor. Hamnar då under den magiska gränsen på 7,5 basbelopp. Avslutningsvis blir det C 43 AMG Cabriolet. En bil som andas komfort. Det går troligtvis inte att åka bättre utan tak med vindavvisande spoiler ovanför framrutan baktill, samt värmeblås i nacken. Tyst och bekvämt. Men pass på, bara ett knapptryck bort bor en elakare typ där chassi och motor stramar upp sig. Det brötar och smäller från avgasrören och till hundra går det på 4,7 sekunder, om man vill.

Mercedes C 200 Sedan

Pris
Från 359 900 kronor, första kundleverans i augusti 2018.


Motor
Bensin. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kamkedja. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 80,4/73,7 mm, cylindervolym 1 497 cm3. Max effekt 184 hk (135 kW) mellan 5 800-6 100 r/­min, max vridmoment 280 Nm mellan 3 000-6 100 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krägningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elektromekanisk servo. Vändcirkel 11,2 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/50 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 284, längd 469, bredd 181, höjd 144, spårvidd f/b 159/157. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 575, maxlast 580, max släpvagnsvikt i. u. Tank 41 liter. Bagagevolym (VDA) 435 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,7, toppfart 239 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,63 l/mil. CO2 144 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år.


Skatt
4 478 kronor de första tre åren, därefter 1 086 kronor.

Rivaler

Audi A4 1,4 TFSI S tronic
Minsta bensinmotorn i A4 är på 150 hästkrafter. Vill man ha större med automat är det tvåliters med 190 hästkrafter och då är priset från 395 800 kronor.
Pris: från 361 800 kronor.

BMW 320i Steptronic
Motsvarigheten, rent effektmässigt mot C 200, har 184 hästkrafter men varken Audi eller BMW erbjuder elektrifiering i form av mildhybrid i sina modeller med små motorer.
Pris: från 350 600 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Mercedes C 200
NÄSTA Fiat Punto har gått ur tiden