Vid fyrtio års ålder är det dags ha bestämt sig för vad man vill göra av livet. AMG har uppnått denna ålder. Behöver jag säga mer.

Första intrycket #433

Det är historiskt sett inte så många gånger man har haft ett brett leende när man klivit ur en Mercedes. Nu är det dags för det.

Det är inte utan att man tycker lite synd om BMW. När de slutligen vågat sig på att trycka ner en V8 på 420 hk i 3-serien får M3 omedelbart en rak höger.

Mercedes-Benz C 63 AMG är ett direkt svar mot BMW M3. Det har AMG:s C-klassbilar försökt tidigare också men det har liksom inte varit på allvar. Bara tafatta försök att skapa något för de som absolut inte kan tänka sig BMW. Moderföretaget Mercedes har också bromsat AMG en aning är det bäst att tillägga.
Jag skulle vilja påstå att den tilltänka kunden för en vilt vässad mellanklassbil nu plötsligt måste inse att BMW M3 har ett alternativ.
C 63 AMG andas, och det är nog första gången i företagets historia, mer sport än komfort. Det här är en råbarkad sälle som inte kommer att banga för en lång, seg titelfight mot M3.
Och, glöm inte att nya Audi A4 inom en inte alltför lång framtid kommer att förädlas till ytterligare en kandidat. Men det blir då det, nu handlar det om C 63 AMG.
Medan BMW nöjt sig med fyra liter stor motor brottar AMG ner 6,3 liters cylindervolym under huven som försetts med två längsgående bulor för att göra installationen möjlig.
Vi har här 457 hästkrafter vid högvarviga 6 800 r/min och ett maximalt vridmoment av 600 Nm vid 5 000 r/min. Floder av vridmoment rinner dock genom motorn långt tidigare. Från 2 000 till 6 250 r/min har motorn tillgång till mer än 500 Nm. BMW M3 presterar som bäst 400 Nm och den avsevärda skillnaden går förstås att finna i motorstorleken.

Motorn presenterades 2005 och har raskt funnit plats i flera AMG-modeller och de har lyckats bygga alla med olika antal hästkrafter.
E 63 har 514 hk, i S 63 är det 525 hk. CLK C 63 bjuder 481 hästar och skogsmullen ML 63 har 510 hästkrafter. Det är inte utan att det finns utvecklingsmöjligheter för AMG-versionen av C-klass.
AMG-tekniker vill gärna att vi ser likheter med deras DTM-racer som utvecklar ungefär lika många hästkrafter, cirka 470.
Den diskussionen tar dock ett abrupt slut när jag plötsligt undslipper mig att det ska bli kul att se Mattias Ekström knyta ihop DTM-säcken. Ibland är det bra att koppla samman munnen med hjärnan innan man öppnar den.
Vi har här i alla fall en bil som är ruggigt kompetent i acceleration från 0–100 km/h. Det tar blott 4,5 sekunder vilket är ytterligare en råsop mot BMW M3 som behöver 0,3 sekunder till på sig för att masa sig över distansen.
Toppfarten är i båda fallen politiskt korrekt begränsad till 250 kilometer i timmen.
C 63 AMG är alltså värre än BMW M3 på det mesta, siffermässigt sett. Det gäller även bränsleförbrukning och nedsmutsning av miljön.
Mercedesbilen kräver, rent teoretiskt alltså, 1,34 liter per mil vid blandad körning och det är en deciliter mer än vad BMW M3 anger. Vad gäller CO2 andas C 63 AMG ut 319 g/km, M3 är försiktigare med sina 295 g/km.
Det är ju inte precis förvånande att bilar av den här kalibern både är törstiga och smutsar ner och det är väl också det som en gång kommer att ta död på dem i den form vi nu känner dem. Det kommer med stor sannolikhet att finnas både M- och AMG-bilar även i framtiden men då drivs de med alternativa kraftkällor, kanske rent av el.
Och då går en bit av det som mest av allt får C 63 AMG att resa mitt nackhår bort.
Ljudet!
Vrålet från motorn under acceleration är härligt, smattret från avgassystemet vid gasuppsläpp euforiframkallande.

I C 63 AMG önskar man att färden hela, hela tiden ska ske i en tunnel så man kan öppna sidorutorna och bara njuta av ljudet samtidigt som man leker med paddlarna bakom ratten.
Då kan man också höra att motorns direktinsprutning för första gången i AMG:s historia ger mellangas vid nedväxlingar. Vilket inte bara låter rart, det är bra för bilens lastväxelreaktion vid aktiv körning som på en racerbana.
Motorn är som ni säkert förstår en underbar maskin som man aldrig kan få nog av, och den matchas väl av sin transmission: AMG speed-shift plus 7G-tronic.
Den går att använda både som automat och manuell. Den är inställbar i tre olika lägen. S som i sport, C som i Comfort och M som i Manuell. I det sistnämnda läget växlar lådan 50 procent snabbare än i C-läge. Väljer du S handlar det om 30 procent snabbare. I Comfortläge är faktiskt lådan ganska seg och det känns inte som ett läge jag skulle använda speciellt ofta. Manuellt är det bästa, och roligaste, men manar samtidigt på föraren så att det snart är färdigkört. Hur ska man kunna behålla lappen med den här?

C 63 AMG är byggd för bus. Framvagnen är breddad så att spårvidden ökat med 35 mm jämfört med vanliga C-klass. Den hastighetsavkännande styrningen är alldeles utmärkt och det känns mera sport än i någon Mercedes jag tidigare kört.
Kurvorna formligen slukas och trots att bilen rullar på breda däck har AMG lyckats trolla bort spårkänsligheten totalt.
Även bakvagnen är bredare (+ 12 mm) och har mer cambervinkel på bakhjulen får bättre kurvtagning.
Fjädring/stötdämpning är av naturliga skäl hårt satt men upplevs bara stötigt i stadstrafik.
Bilen har antispinn/antisladd men det går att koppla bort till viss del så att aktivare körning görs möjlig. Det är möjligt att koppla bort antispinn helt och hållet, till exempel vid start, men så fort du går på broms aktiveras det igen. Systemet går att avaktivera men det kan bara AMG i Tyskland göra.
Den som har tänkt sig att använda sin C 63 AMG aktivt på racerbana beställer performance-paket som har bakaxeldiff som kan spärra hjulen upp till 40 procent, tio procent hårdare fjädrar och keramiska bromsskivor.
Ska du köra på bana är det bra att framstolarnas sidostöd är el-justerbara och kan krama om fläsket ordentligt så du sitter fast.
Priset på C 63 AMG är inte fastställd men lär hamna i BMW M3-land vilket innebär runt 650 000 kronor då bilen introduceras i februari-mars. En kombiversion kommer senare.

Tidigare år har man kunnat köra AMG utan att grannen märkt något. C 63 AMG däremot är uppkäftig med sin modifierade huv, elaka front och breddade skärmar.
Om grannen nu är bilblind och inte upptäcker att du kör en värsting kan du undanröja alla tvivel om detta genom att göra gasuppsläpp.
Hör han inte det är han bortrest eller död.

AMG C-klass genom åren

För exakt 20 år sedan började historien om C-klass och AMG. Detta sedan Mercedes presenterat 190 E 2,6, en sexcylindrig version som AMG inte kunde hålla tassarna borta ifrån. Mellan 1993 och 2007 har cirka 22 000 C-klass AMG tillverkats.

1987 190 E 3,2 AMG.
R6. 234 hk. 317 Nm.
0–100 km/h 7,7 sek. Toppfart 224 km/h.

1993 C 36 AMG.
R6. 280 hk. 385 Nm.
0–100 6,7 sek. Toppfart 250 km/h.

1997 C 43 AMG.
V8. 306 hk. 410 Nm.
0–100 km/h 6,5 sek. Toppfart 250 km/h.

2001 C 32 AMG.
V6. 354 hk. 450 Nm.
0–100 km/h 5,2 sek. Toppfart 250 km/h.

2004 C 55 AMG.
V8. 367 hk. 510 Nm.
0–100 km/h 5,2 sek. Toppfart 250 km/h.

Mercedes C 63 AMG

Pris
ca 650 000 kronor.

Motor
8-cyl längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,3:1. Borrning/slag 102,2/94,6 mm, cylindervolym 6 208 cm3. Max effekt 457 hk (336 kW) vid 6 800 r/min, max vridmoment 600 Nm vid 5 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 7-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänkaxel med fem stag på vardera sida.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,75 meter.

Bromsar
Ventilerade och borrade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 8/9 tum, däck 235/40 ZR 18/255 35 ZR 18.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 277, längd 471, bredd 180, höjd 144, spårvidd f/b 157/153. Tjänstevikt ca 1 730, maxlast ca 440, max släpvikt ej angivet. Tank 66 liter.

Fartresurser*
Toppfart 250 km/h.
Acceleration 0–100 km/h 4,5 s.

Bränsleförbrukning*
Blandad körning 1,34 l/mil. CO2 319 g/km.

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer